• Anonym (Anonym)

Orka med socialt liv som introvert

Som rubriken lyder har jag svårt att orka med ett socialt liv utöver allt annat. Det blir mer som ett måste än något som är roligt. Det är så mycket att göra med familj, barn, heltidsjobb, hus, trädgård, gamla föräldrar osv att det blir svårt att hinna med att umgås, bjuda på middag mm. Eftersom jag är introvert får jag inte riktigt energi av att umgås heller även om jag kan tycka att det är trevligt, utan jag behöver viss återhämtning efteråt. Jag har inte någon stor vänkrets men umgås med ett par familjer och det är mycket för barnens skull och för jag känner att det är något man bör göra. Tror att jag skulle känna mig ensam om jag inte gjorde det men inför varje träff tycker jag att det är jobbigt. Vill veta hur andra tänker och resonerar kring detta med prioritering av familj, jobb, vänner och återhämtning och särskilt ni som inte har jättelätt för umgänge och är supersociala. Tycker det är extra jobbigt att bjuda hem. Hinner knappt med att slänga ihop mat till familjen ibland och hur ska man hinna laga god middag till vänner med specialkost som man inte är van vid, städa och göra fint. Kan det räcka med att träffas på annat sätt? Hur tänker ni? Tacksam för tankar från andra.

• Svar på tråden Orka med socialt liv som introvert
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2026-04-27 15:38:56 följande:
    Jag förstår att det är jobbigt men var då ärligt med det, framförallt mot dig själv.

Bestäm dig i så fall för att välja bort social liv. Slut leta undanflykter för att slippa.

Ja, det är lite extra jobb att fixa mat när det finns allergiproblem men bjuder du på hamburgare kan du lösa det med några glutenfria bröd samt skålar med ost

Du skrev att hämtapizza var ett alternativ. Köp istället  hamburgare från någon av de stora kedjorna. Många erbjuder gluten och mjölkfria alterntiv
    Tänker att jag inte väljer bort ett socialt liv på grund av det som även någon annan skrev att det kan kännas annorlunda senare i livet när det inte är lika mycket att göra. Även på grund av barnen som sagt. Det blir ensamt när det inte finns lika många måsten. Det är inga undanflykter utan jag tycker att det är jobbigt på riktigt. Jag gör väldigt mycket i livet på autopilot och är väldigt stressad generellt. Varenda minut på dygnet är viktig och jag har alltid dåligt samvete. Det blir jobbigt och jag tänker att jag hellre hade velat ha tid för återhämtning, men vill ändå prioritera sociala kontakter. Det är inget som måste lösas med den här tråden, men ville bara höra från andra hur de tänker då jag inte har någon att prata med angående detta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (f) skrev 2026-04-27 15:45:13 följande:

Bolla menyförslag med de som ska äta. Det är inte meningen att du ska göra allt själv och de med krånglig kosthållning brukar uppskatta att värdinnan försöker men förstå de kan behöva tipsa om produkter eller faktiskt ta med en egen sås. 

Mjölkfritt smör borde väl gå? Kolla Jessica Frej för glutenfritt, hon har inriktat sig på enkel festmat också. 

Tack så mycket för tips, ska kolla upp det. Ska även fråga  mina vänner om jag blir osäker.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (f) skrev 2026-04-27 15:49:14 följande:

Tror på att sänkan kraven, rejält och faktiskt prata med varandra mer: du jag vill verkligen ses men det är svårt att ha ork, kan vi göra ditt och datt istället för en trerätters? Man måste inte bjuda igen på allt om ens vänner har bättre ekonomi, huvudsaken är att man försöker få tillfällen att umgås och försöker göra det så bra som möjligt. Önskar att fler tog det lugnare, ni får ha leksaker på golvet, bära runt på en bebis som jag kan ta över en stund och enkel mat, en ok vän förstår och bryr sig inte.  

Det är inte ekonomin som är problemet utan att jag tycker att det är jobbigt och stressigt att laga mat till andra och det blir ännu svårare när det är specialkost och jag inte bara kan köra på rätter som jag har lagat många gånger. Ska försöka jobba på att inte ha krav på att hemmet ska se jättefint ut, men det är inte helt lätt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-27 15:51:30 följande:
    Tänker att jag inte väljer bort ett socialt liv på grund av det som även någon annan skrev att det kan kännas annorlunda senare i livet när det inte är lika mycket att göra. Även på grund av barnen som sagt. Det blir ensamt när det inte finns lika många måsten. Det är inga undanflykter utan jag tycker att det är jobbigt på riktigt. Jag gör väldigt mycket i livet på autopilot och är väldigt stressad generellt. Varenda minut på dygnet är viktig och jag har alltid dåligt samvete. Det blir jobbigt och jag tänker att jag hellre hade velat ha tid för återhämtning, men vill ändå prioritera sociala kontakter. Det är inget som måste lösas med den här tråden, men ville bara höra från andra hur de tänker då jag inte har någon att prata med angående detta.
    Jag brukar tänka så
    Är det dags för lite social umgänge? Ja! Vad orkar jag med?
    Orkar jag fixa trerätters med findukning och vin så fixar jag det
    Har jag inte tid och energi för det kan jag bjuda in till knytkalas eller något enkelt, köttgryta med ris, grillad korv med köpt potatissallad

När det gäller allergier och annat kör jag det i flera steg. Är det något som helt går att utesluta, går det ha något alternativ, vad säger personen när jag frågor?

Uppriktig så är de absolut flest väldig nöjda och glada för en trevlig middag med vänner. Resten, inbakt oxfile. grillad korv eller knytkalas spelar mindre roll

Har t ex fixat pastaknykalas, jag fixade pasta och vin, alla andra fick ta med sig en pastasås
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-27 15:56:53 följande:
    Ska försöka jobba på att inte ha krav på att hemmet ska se jättefint ut, men det är inte helt lätt.
    I rummen där vi ska vara nöjer jag mig med att rensa undan stök och eventuellt dammsuga. Sen kollar jag badrum att handfat, golv och toalett är ok. Tar väl ca 30 till 60 minuter om det är mycket.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2026-04-27 16:07:30 följande:
    Jag brukar tänka så
    Är det dags för lite social umgänge? Ja! Vad orkar jag med?
    Orkar jag fixa trerätters med findukning och vin så fixar jag det
    Har jag inte tid och energi för det kan jag bjuda in till knytkalas eller något enkelt, köttgryta med ris, grillad korv med köpt potatissallad

När det gäller allergier och annat kör jag det i flera steg. Är det något som helt går att utesluta, går det ha något alternativ, vad säger personen när jag frågor?

Uppriktig så är de absolut flest väldig nöjda och glada för en trevlig middag med vänner. Resten, inbakt oxfile. grillad korv eller knytkalas spelar mindre roll

Har t ex fixat pastaknykalas, jag fixade pasta och vin, alla andra fick ta med sig en pastasås
    Jag orkar egentligen aldrig med något av det, utan det blir ett krav att bjuda igen. Du verkar tycka att det är roligt, men det tycker inte jag. Det kan vara trevligt att ses för någon aktivitet, men utöver det så blir det krav som jag tycker är jobbigt. Samtidigt behöver man sociala kontakter av olika anledningar, men det kan bli svårt när man inte riktigt mäktar med.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-27 16:27:17 följande:
    Jag orkar egentligen aldrig med något av det, utan det blir ett krav att bjuda igen. Du verkar tycka att det är roligt, men det tycker inte jag. Det kan vara trevligt att ses för någon aktivitet, men utöver det så blir det krav som jag tycker är jobbigt. Samtidigt behöver man sociala kontakter av olika anledningar, men det kan bli svårt när man inte riktigt mäktar med.
    Jag förstår om det är jobbigt och tar massor med energi men det är ett fritt val att bjuda hem. 

Krav från gästerna är ofta väldigt låga,

Återigen - skit i det om du inte orkar och vill.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2026-04-27 16:39:11 följande:
    Jag förstår om det är jobbigt och tar massor med energi men det är ett fritt val att bjuda hem. 

Krav från gästerna är ofta väldigt låga,

Återigen - skit i det om du inte orkar och vill.
    Jag orkar egentligen inte men kommer inte skita i det på grund av tidigare nämnda anledningar. Skönt i alla fall att det finns andra som förstår och som också har svarat. Jag är glad för din skull att det är något som kommer mer naturligt och enkelt. Jag önskar verkligen att det var så för mig också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-27 14:21:18 följande:
    Så kan det vara, på vilket sätt menar du? Jag har svårt att reda i vad som är rimliga förväntningar och vad som är rimligt att orka med.
    Menar att dina vänner kanske är helt okej med att träffas enklare. Särskilt om de vet att du känner att du inte orkar sättet ni umgås på nu.

Vad du orkar och inte kan bara du veta. Själv hade jag inte orkat det du beskriver mer än enstaka gånger. Det blir ju en jättearbetsinsats. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2026-04-27 16:53:00 följande:
    Menar att dina vänner kanske är helt okej med att träffas enklare. Särskilt om de vet att du känner att du inte orkar sättet ni umgås på nu.

Vad du orkar och inte kan bara du veta. Själv hade jag inte orkat det du beskriver mer än enstaka gånger. Det blir ju en jättearbetsinsats. 
    Ja så är det säkert, de är väldigt snälla. Jag ska hitta något bra tillfälle när jag har mer energi och det är lite mindre att göra, så får vi ses på enklare sätt andra gånger.
  • Anonym (f)
    Det är inte ekonomin som är problemet utan att jag tycker att det är jobbigt och stressigt att laga mat till andra och det blir ännu svårare när det är specialkost och jag inte bara kan köra på rätter som jag har lagat många gånger. Ska försöka jobba på att inte ha krav på att hemmet ska se jättefint ut, men det är inte helt lätt.
    Ni måste inte "bjuda igen" på samma sätt som andra bjudit er. Det är umgänge som är viktigt. Inte en trerättersmiddag mot en annan trerättersmiddag. Med maten är det bättre om ni kommunicerar mer. 
  • Plupp73
    Förstår det med matlagningen! För vissa människorr det avslappnade och skönt att laga mat, för andra är det en prestationsångest, särskilt om man lagar till andra människor. 

Googla på enkla recept, och glutenfria, vegetariska eller vad det är för kost varianter dina vänner har.

Min bästa väninna är väldigt introvert, och är tusen gånger hellre med sig själv än med andra. Det kräver väldigt mycket energi av henne att umgås.
  • Anonym (Y)

En gång kan du ta catering. Säga till vännerna att det var så mycket just nu för dig med annat att det fick bli catering. Det brukar finnas laktosfia/glutenfria varianter. 

Sedan bakar du en god gluten- och laktosfri kaka att bjuda på den gången. Kolla på nätet efter recept. 

Ingen människa kommer att bry sig, det tror inte jag.

• Anonym (Q)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-26 16:20:26 följande:
    Orka med socialt liv som introvert

Som rubriken lyder har jag svårt att orka med ett socialt liv utöver allt annat. Det blir mer som ett måste än något som är roligt. Det är så mycket att göra med familj, barn, heltidsjobb, hus, trädgård, gamla föräldrar osv att det blir svårt att hinna med att umgås, bjuda på middag mm. Eftersom jag är introvert får jag inte riktigt energi av att umgås heller även om jag kan tycka att det är trevligt, utan jag behöver viss återhämtning efteråt. Jag har inte någon stor vänkrets men umgås med ett par familjer och det är mycket för barnens skull och för jag känner att det är något man bör göra. Tror att jag skulle känna mig ensam om jag inte gjorde det men inför varje träff tycker jag att det är jobbigt. Vill veta hur andra tänker och resonerar kring detta med prioritering av familj, jobb, vänner och återhämtning och särskilt ni som inte har jättelätt för umgänge och är supersociala. Tycker det är extra jobbigt att bjuda hem. Hinner knappt med att slänga ihop mat till familjen ibland och hur ska man hinna laga god middag till vänner med specialkost som man inte är van vid, städa och göra fint. Kan det räcka med att träffas på annat sätt? Hur tänker ni? Tacksam för tankar från andra.

Ja, man måste ju inte umgås med andra på det sättet, för många räcker det med jobbet för att få in den sociala biten. 

Har man barn så tycker jag nog att man får lägga manken till ibland i alla fall så att barnen inte tror att det är onormalt att ha socialt umgänge och blir likadana. Man behöver ju inte heller ha folk över hemma hos sig själv, man kan ju träffas ute, gå på restaurang så slipper man stressa. 
Svar på tråden Orka med socialt liv som introvert