• Anonym (Ung mamma)

Ex gör AI porrvideor med mitt ansikte

Jag och dotterns pappa har varit separerade ett tag. Jag fick bo hos han tillfälligt denna vecka då jag hade stambyte i min lägenhet och fick då lov att ha hans dator för att spela Sims, han gav mig kod och allt. Jag söker på mitt namn i datorn då jag hade en dålig magkänsla. Hittar en hel mapp med porrvideor på mig som är AI genererade, han har alltså tagit mitt ansikte från vanliga bilder och genererat dessa. Försökte hitta om han eventuellt kan ha lagt ut dessa någonstans men vet inte vad jag ska göra. Verkar vara allmänt porrskadad. Det var över 50 videor med mitt ansikte, ingen annan tjej eller liknande. Någon som har råd kring situationen? Har flytt hem efter denna upptäckt.

• Svar på tråden Ex gör AI porrvideor med mitt ansikte
  • Anonym (You wouldn't like me when I'm angry)

Du säger att om han inte omedelbart raderar det så kommer du att outa vilken vidrig man han är för alla han känner inklusive hans föräldrar.

Snälla säg att du filmade hur du jittade det han hade i sin dator.

• Anonym (Linda)

Har du bevis? Eller hans dator? 

Polisanmäl! 

• Anonym (Ung mamma)

Jag har filmat allt jag hittade, men är det verkligen olagligt?

• Anonym (Linda)

Ring och prata med polisen 114 14 (icke akuta ärenden), eller gå dit och prata med dem.  De kan vägleda dig. 

• Anonym (K)
    Anonym (Linda) skrev 2026-04-27 20:06:34 följande:

Ring och prata med polisen 114 14 (icke akuta ärenden), eller gå dit och prata med dem.  De kan vägleda dig. 

Det rekommenderar jag med.
    Anonym (Ung mamma) skrev 2026-04-27 19:04:18 följande:

Jag har filmat allt jag hittade, men är det verkligen olagligt?

Att vadå är olagligt? Det han gjorde eller att filma i hans dator?

Att skapa fejkporrfilmer med någon:

Man har rätt till sitt eget ansikte och kan bestämma var detta förekommer om det inte är som bakgrundsfigur på bild av offentlig plats eller typ i myndighetsutredningar.

Brottet i detta fallet heter Olaga integritetsintrång, ett tillägg till brottsbalken som tillkom 2018. På länken kan du läsa exempel som lett till dom:

referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat-till-och-med-den-30-juni-2022/frihets-och-fridsbrott/olaga-integritetsintrang/

Att söka/dokumentera i någons dator:

Eftersom han själv gav dig lösenordet blir det svårt att bevisa något brott så länge du inte publicerar på nätet vad du hittade (kan då bli åtalad för förtal, men han kanske inte vill skapa mer uppmärksamhet kring detta).
  • Motherinlaw

Folk behöver läsa på innan man svarar, är väldigt nyfiken på vilket brott han skulle ha begått?

Att skapa bilder/videos på andra människor som man har i sin egen dator skulle bli? Trumvirvel 🤣 

• Anonym (Ronqua)

Naturligtvis sjukt men är det verköigennolsgligt såvida han inte sprider det?

• Anonym (Jag)
    Anonym (You wouldn't like me when I'm angry) skrev 2026-04-27 21:18:11 följande:
    Att vadå är olagligt? Det han gjorde eller att filma i hans dator?

Att skapa fejkporrfilmer med någon:

Man har rätt till sitt eget ansikte och kan bestämma var detta förekommer om det inte är som bakgrundsfigur på bild av offentlig plats eller typ i myndighetsutredningar.

Brottet i detta fallet heter Olaga integritetsintrång, ett tillägg till brottsbalken som tillkom 2018. På länken kan du läsa exempel som lett till dom:

referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat-till-och-med-den-30-juni-2022/frihets-och-fridsbrott/olaga-integritetsintrang/

Att söka/dokumentera i någons dator:

Eftersom han själv gav dig lösenordet blir det svårt att bevisa något brott så länge du inte publicerar på nätet vad du hittade (kan då bli åtalad för förtal, men han kanske inte vill skapa mer uppmärksamhet kring detta).
    Men folk skapar ju AI-videos med kändisar hela tiden? Skulle det verkligen vara tillåtet på Instagram osv om det var olagligt? Och varför har aldrig någon kändis anmält? Är det skillnad på ?vanliga? och offentliga personer menar du? Eller menar du att det är skillnad när det är porr? Vad räknas som porr isåfall? Jag har sett någon video där Trump twerkar bland annat, har svårt att tänka mig att han inte skulle anmäla sådant om han kunde. 

Håller 100% med om att det är fel och vidrigt men är bara osäker på om det verkligen är olagligt. 
  • Anonym (Linda)
    Motherinlaw skrev 2026-04-27 23:55:46 följande:

Folk behöver läsa på innan man svarar, är väldigt nyfiken på vilket brott han skulle ha begått?

Att skapa bilder/videos på andra människor som man har i sin egen dator skulle bli? Trumvirvel 🤣 

Även om det inte sprids kan det gå under förtal (ts framställs för sig nedsättande situationer). 
    Det kan även gå under kränkande eftersom ts ansikte används även om det inte sprids. 
    Olovlig identitetshandling.
    Eftersom sambon gett TS lösenord så är det inget olovligt att hon hittade filmerna. 

Det var inte en film, det var flera,  det gör att riskerna för att han kan sprida ökar. Det är fortfarande integritetskränkande. 
Svar på tråden Ex gör AI porrvideor med mitt ansikte