• Anonym (Sansan)

ERSÄTTNING FÖRSÄKRINGSBOLAG

Hejhej, 
    Blir inte klok av detta. Hoppas någon kan hjälpa mig om de är lönt att kriga för ersättning. Jag har haft en barnförsäkring hos folksam, från födsel till jag var 25år. Vald försäkring är 50pbb. Jag har under dessa år fått diagnos Epilepsi och Bipolär typ 2, 9år tillbaka så i regel har jag fof rätt till ersättning. (Fick precis utbetalt för en annan skada som är 10år gammal). Men är det någon här som fått ersättning för detta alltså epilepsi eller bipolär diagnos, i engångsbelopp?

Alltså detta riktat till er som främst har folksam Glad
  • Svar på tråden ERSÄTTNING FÖRSÄKRINGSBOLAG
  • Anonym (J)
    Anonym (Sansan) skrev 2026-04-27 15:16:20 följande:
    ERSÄTTNING FÖRSÄKRINGSBOLAG Hejhej, 
    Blir inte klok av detta. Hoppas någon kan hjälpa mig om de är lönt att kriga för ersättning. Jag har haft en barnförsäkring hos folksam, från födsel till jag var 25år. Vald försäkring är 50pbb. Jag har under dessa år fått diagnos Epilepsi och Bipolär typ 2, 9år tillbaka så i regel har jag fof rätt till ersättning. (Fick precis utbetalt för en annan skada som är 10år gammal). Men är det någon här som fått ersättning för detta alltså epilepsi eller bipolär diagnos, i engångsbelopp?

Alltså detta riktat till er som främst har folksam Glad
    Vad säger Folksam när du frågar?
  • Anonym (Sansan)

Jag har ett pågående ärende där och är inne på månad 21. Gått snart 2år utan att riktig klarhet...

Vill veta lite om någon fått ersättning i form av medicinsk invaliditet på en barnförsäkring och såfall hur mycket den summan kan vara på för respektive diagnos Glad

• Anonym (Iben)

Bäst är nog att du läser försäkringsvillkoren.
    Främst för att de ändras med viss regelbundenhet och ingen här vet exakt vilka villkor du omfattas av.
    Jag skulle göra så här.
    Leta upp dina underlag/journaler där det står dina diagnoskoder.
    Alltså de siffror som är förenade med diagnosen. 
    ADHD kombinerad form brukar ha F90.0 till exempel.
    Migrän kan heta G43.0 och så vidare.

Sen loggar du in på försäkringsbolagets webbplats och letar upp försäkringsbrevet. Där brukar också finnas villkor att ladda ner som PDF.
    Och sen kollar du helt enkelt de moment där ersättnings skulle kunna falla ut och ser om din diagnos omfattas.
    Alternativt finns uppräknad under diagnoser som inte omfattas. Ibland är det ju så också, att man exkluderar vissa.

När du tänker att du har koll så ringer du dem. 

Det skulle kunna finnas med under engångsbelopp (det finns bl.a hos Trygg Hansa) eller så kan de finnas med under andra ersättningar eller under ersättningar som berättigar till en livränta. Eller en ersättning som betalas ut om man får en fastställd medicinsk invaliditet. Har du det?

Svar på tråden ERSÄTTNING FÖRSÄKRINGSBOLAG