• Identify

Gravidstudent utan något stöd vid examination

Jag är gravid och hade önskat ett stöd från KTH vid examination, i form av att få en lokal som är enklare att ta sig till helst nära tunnelbanan eller utan många trappor, eftersom det kan vara fysiskt ansträngande för mig just nu.

Tyvärr fick jag avslag på min ansökan. Jag undrar därför om någon här har erfarenhet av liknande situationer på KTH, eller om det finns något mer man kan göra i ett sånt här läge? Känns lite oklart hur de bedömer den här typen av behov kopplat till graviditet.

• Svar på tråden Gravidstudent utan något stöd vid examination
  • Anonym (JJ)

Är det en riskgraviditet? Eller har du svår foglossning eller mycket sammandragningar? Annars är det oftast bara bra att vara aktiv och röra på sig. Normalt kan man gå i trappor när man är gravid. Har du foglossning kan du nog få hjälp av barnmorska med till exempel bälte.

Jag har fyra barn och mina tre yngsta var egentligen riskgraviditeter (försvagad livmoderhals och cerklage) men sista kan jag ju säga att jag inte tog det speciellt lugnt alls.. Näst yngsta var 2,5 då och jag fick springa efter honom flera gånger. Jag gick mycket också och gick i trappor som vanligt och allt gick bra ändå. 

Är det en normal graviditet är det inte alls farligt att gå långt eller gå i trappor även om det är jobbigt. 

• Identify

Nej, det är inte en riskgraviditet. Jag har inte heller några kraftiga sammandragningar, men jag har foglossning, ryggproblem och illamående som påverkar min vardag.

Jag kan gå i sig, men det är framför allt belastningen från att bära tungt (t.ex. ryggsäck med böcker) som gör att det blir problem. Därför undviker jag nu att gå på föreläsningar, eftersom det inte fungerar praktiskt för mig.

Det handlar alltså inte om att det är farligt att röra sig eller gå i trappor generellt, utan om att vissa moment blir för belastande just nu. Hemmastudier fungerar däremot bra.

Min oro gäller framför allt hur det kommer bli längre fram i graviditeten, när belastningen kan öka ytterligare, särskilt i samband med examinationer och att behöva ta sig till olika lokaler.

• Anonym (Mamma)

Praktiska tips till studenten.
    Graviditet är ingen sjukdom och dessutom frivillig.
    Skaffa en väska du kan dra efter dig.
    Du slipper ju vara ut på sena sena studentjippo med alkohol.

• Anonym (Träna)

Jag har lite svårt att förstå vad det är för typ av extra stöd du önskar. Om du inte kan gå i trappor får du väl ta hissen? Och om det är långt att gå från tunnelbanan får du väl köra bil till föreläsningar/examinationslokaler? Om dina besvär är så svåra att du knappt kan ta dig hemifrån (låter så, eftersom du slutat gå på föreläsningar) så behöver du kanske bli sjukskriven? Om du hade jobbat istället för studerat, och inte ens klarat ta dig till arbetsplatsen för att du hade för svåra besvär av din graviditet, så hade du ju behövt prata med läkare om sjukskrivning.

Vilken vecka är du i TS? Får du hjälp av sjukgymnast för din foglossning? Tränar du? Rekommenderar starkt att försöka vara så aktiv som möjligt. Det kommer ju bara bli tyngre mot slutet så det är en god idé att träna styrketräning regelbundet under graviditeten.

• Anonym (JJ)
    Identify skrev 2026-04-28 12:07:34 följande:

Nej, det är inte en riskgraviditet. Jag har inte heller några kraftiga sammandragningar, men jag har foglossning, ryggproblem och illamående som påverkar min vardag.

Jag kan gå i sig, men det är framför allt belastningen från att bära tungt (t.ex. ryggsäck med böcker) som gör att det blir problem. Därför undviker jag nu att gå på föreläsningar, eftersom det inte fungerar praktiskt för mig.

Det handlar alltså inte om att det är farligt att röra sig eller gå i trappor generellt, utan om att vissa moment blir för belastande just nu. Hemmastudier fungerar däremot bra.

Min oro gäller framför allt hur det kommer bli längre fram i graviditeten, när belastningen kan öka ytterligare, särskilt i samband med examinationer och att behöva ta sig till olika lokaler.

Du kanske kan köpa en väska som man dra istället då? Behöver du ha med flera böcker till föreläsningar? Jag pluggade när jag väntade min yngsta och gick på en del föreläsningar, ofta behövde man bara ha med anteckningsblock och ibland en bok. 

Det stället där examinationen ska hållas , finns det inga hissar där? Det finns ju i de flesta lokaler? Sen är det ju som sagt inte farligt att gå i trappor , även när man är höggravid och det kan kännas tungt. Om det är en normal graviditet alltså och man inte till exempel har förhöjd risk att föda för tidigt. 

Även som höggravid kan man oftast ta sig till ställen , dessutom kan det vara farligt att vara för stillasittande eftersom risken för blodpropp ökar. Man kanske går långsammare och det är absolut tyngre men det är inte så att man måste sitta hemma de sista månaderna. Jag vågade inte träna på gym eftersom det var riskgraviditeter men vet många som har gjort det. Och promenader är normalt ingen fara alls , bara bra. 

• Identify
    Anonym (Mamma) skrev 2026-04-28 12:14:27 följande:

Praktiska tips till studenten.
    Graviditet är ingen sjukdom och dessutom frivillig.
    Skaffa en väska du kan dra efter dig.
    Du slipper ju vara ut på sena sena studentjippo med alkohol.

Nämen fantastiska tips hade inte alls tänkt på någon av dem. Skrattande
  • Identify
    Anonym (Träna) skrev 2026-04-28 12:20:15 följande:

Jag har lite svårt att förstå vad det är för typ av extra stöd du önskar. Om du inte kan gå i trappor får du väl ta hissen? Och om det är långt att gå från tunnelbanan får du väl köra bil till föreläsningar/examinationslokaler? Om dina besvär är så svåra att du knappt kan ta dig hemifrån (låter så, eftersom du slutat gå på föreläsningar) så behöver du kanske bli sjukskriven? Om du hade jobbat istället för studerat, och inte ens klarat ta dig till arbetsplatsen för att du hade för svåra besvär av din graviditet, så hade du ju behövt prata med läkare om sjukskrivning.

Vilken vecka är du i TS? Får du hjälp av sjukgymnast för din foglossning? Tränar du? Rekommenderar starkt att försöka vara så aktiv som möjligt. Det kommer ju bara bli tyngre mot slutet så det är en god idé att träna styrketräning regelbundet under graviditeten.

Alla lokaler på KTH har inte hiss tyvärr. Antar att det kan vara svårt att veta hur det ser ut på universitetet om man aldrig studerat där. Jag har skrivit examinationer tidigare och inte haft problem med det än så länge, utan jag är mer orolig för tentan som sker 2 veckor innan min BF alltså i juni. Jag tränar rygg eftersom att jag har problem med ryggen. Nej jag har inte fått någon sjukgymnast för foglossningen.

• Identify

Jag var nog väldigt otydlig i min första post. Vilket självklart är mitt fel för att få dumma svar = dumma frågor. Jag önskade höra från personer som studerat på högskola/universitet hur har dem gjort i dessa situationer när de skrivit examinationer? Jag hade behövt höra bra tips från välutbildade personer som verkligen vet hur det är att studera på hög nivå och samtidigt vara gravid, där man inte har en helt normal graviditet.

Tack för tipsen att ta bil (finns ju massor med parkeringsplatser, timpriset är typ gratis och tullen är ju inga problem)

Tack för tipsen med ta med min dramaten (faktiskt ett bra tips från JJ och som verkar ha studerat och skaffat barn samtidigt!)

WOW vilken tur ni har som är gjorda för att skapa barn, jag är inte skapad för det uppenbarligen eftersom att jag har problem med min kropp.

• Anonym (?)

Högskolorna brukar vara bättre på att anpassa om du har ett tydligt läkarintyg. 

• Anonym (.)

1. Ordna ett läkarintyg att sätta under näsan på skolan
    2. Be att få en parkeringsplats när det är tenta
    3. Fixa en sjukgymnast så du får hjälp
    4. Skaffa en rullväska som har fyra hjul (resväska) för då slipper du hålla tyngden i handen

• Anonym (gåogå)
    Identify skrev 2026-04-28 11:41:52 följande:
    Gravidstudent utan något stöd vid examination

Jag är gravid och hade önskat ett stöd från KTH vid examination, i form av att få en lokal som är enklare att ta sig till helst nära tunnelbanan eller utan många trappor, eftersom det kan vara fysiskt ansträngande för mig just nu.

Tyvärr fick jag avslag på min ansökan. Jag undrar därför om någon här har erfarenhet av liknande situationer på KTH, eller om det finns något mer man kan göra i ett sånt här läge? Känns lite oklart hur de bedömer den här typen av behov kopplat till graviditet.

Om det är många trappor så brukar det väl också finnas hiss? Och nära till tunnelbana kan ju vara svårt att skaka fram om man inte har såna lokaler att tillgå. 

Troligen behöver du nåt slags intyg om att din graviditet innebär ökad risk vid fysisk aktivitet. Annars är det nog bara att knata på, ta mer tid på dig om det är jobbigt att gå. Graviditet i sig är ju inget sjuktillstånd, men vissa graviditeter kan vara det och ofta i olika perioder av graviditeten.
  • Anonym (.)
    Identify skrev 2026-05-02 07:44:02 följande:

Tack för bra tips! :) 

Ha en fin sommar! 

Hoppas det går bra med både graviditeten och studierna! Har själv gått på KTH och då var det mycket trappor och ofta låg damtoaletten absolut längst iväg av någon anledning.

Förhoppningsvis har det moderniserats sen dess. Det är ju också ett stort område och långt att gå mellan byggnaderna och ofta ganska kort tid för att ta sig mellan punk A och B. Tycker du borde kunna få ett intyg, prata med MVC och förklara läget.

• Anonym (ExKTH:are)

Hej TS,

Håller med om att det låter konstigt att du fick avslag. 

Kan du kolla vart de studenter med specialbehov sitter på sina tentor? Min vän har dyslexi och fick alltid vara i deras speciella tentasal. Kolla då om den är bättre för dig och hör om du kan få vara där på tentorna. 

Jag hade också försökt få ett bra intyg från läkare där det står specifikt vad du inte kan utföra/ behöver anpassning av. 

Kan du tänka dig att åka Voi på campus för att slippa gå? 

• Anonym (ExKTH:are)

Hej TS,
    Min kompis med dyslexi fick alltid sitta i en tentasal för personer med specialbehov på KTH. Kan du kolla om den hade varit något för dig och sen försökt få fin läkare att skriva ett bättre intyg med mer tydlighet i vad du behöver? 

Svar på tråden Gravidstudent utan något stöd vid examination