Identify skrev 2026-04-28 12:07:34 följande:
Nej, det är inte en riskgraviditet. Jag har inte heller några kraftiga sammandragningar, men jag har foglossning, ryggproblem och illamående som påverkar min vardag.
Jag kan gå i sig, men det är framför allt belastningen från att bära tungt (t.ex. ryggsäck med böcker) som gör att det blir problem. Därför undviker jag nu att gå på föreläsningar, eftersom det inte fungerar praktiskt för mig.
Det handlar alltså inte om att det är farligt att röra sig eller gå i trappor generellt, utan om att vissa moment blir för belastande just nu. Hemmastudier fungerar däremot bra.
Min oro gäller framför allt hur det kommer bli längre fram i graviditeten, när belastningen kan öka ytterligare, särskilt i samband med examinationer och att behöva ta sig till olika lokaler.
Du kanske kan köpa en väska som man dra istället då? Behöver du ha med flera böcker till föreläsningar? Jag pluggade när jag väntade min yngsta och gick på en del föreläsningar, ofta behövde man bara ha med anteckningsblock och ibland en bok.
Det stället där examinationen ska hållas , finns det inga hissar där? Det finns ju i de flesta lokaler? Sen är det ju som sagt inte farligt att gå i trappor , även när man är höggravid och det kan kännas tungt. Om det är en normal graviditet alltså och man inte till exempel har förhöjd risk att föda för tidigt.
Även som höggravid kan man oftast ta sig till ställen , dessutom kan det vara farligt att vara för stillasittande eftersom risken för blodpropp ökar. Man kanske går långsammare och det är absolut tyngre men det är inte så att man måste sitta hemma de sista månaderna. Jag vågade inte träna på gym eftersom det var riskgraviditeter men vet många som har gjort det. Och promenader är normalt ingen fara alls , bara bra.