• Anonym (TS)

Relationer med stor åldersskillnad

Jag tycker det är rätt sjukt att det finns så otroligt mycket fördomar om par med stor åldersskillnad.

Min partner och jag har 20 år mellan oss och det värsta som har hänt mig var en kvinna som kom fram till mig när jag och min man satt på restaurang när min partner gick på toaletten om jag behövde hjälp. Om hon skulle kalla på polis eller behövde få hjälp med kontakt med kvinnojour för hon visste hur sånna där gubbar är och att jag är för ung?. 

Vi var bortresta i en mindre stad på semester så kvinnan kan omöjligen känt igen min man. 

• Svar på tråden Relationer med stor åldersskillnad
  • Anonym (Verity)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-28 21:27:32 följande:

Jag tycker det är rätt sjukt att det finns så otroligt mycket fördomar om par med stor åldersskillnad.

Min partner och jag har 20 år mellan oss och det värsta som har hänt mig var en kvinna som kom fram till mig när jag och min man satt på restaurang när min partner gick på toaletten om jag behövde hjälp. Om hon skulle kalla på polis eller behövde få hjälp med kontakt med kvinnojour för hon visste hur sånna där gubbar är och att jag är för ung?. 

Vi var bortresta i en mindre stad på semester så kvinnan kan omöjligen känt igen min man. 

Det är väl inte så konstigt? Det är ju stor skillnad på hur gamla personerna i förhållandet är. 20 år spelar väl inte så stor roll om paret är 40 och 60, men klart det är stor skillnad om dom är 18 och 38. Förstår väl vem som helst.

Är ju bara fint att hon ville hjälpa, även om just du inte behövde det. Bättre att erbjuda en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Verity) skrev 2026-04-28 22:04:09 följande:
    Det är väl inte så konstigt? Det är ju stor skillnad på hur gamla personerna i förhållandet är. 20 år spelar väl inte så stor roll om paret är 40 och 60, men klart det är stor skillnad om dom är 18 och 38. Förstår väl vem som helst.

Är ju bara fint att hon ville hjälpa, även om just du inte behövde det. Bättre att erbjuda en gång för mycket än en gång för lite.
    Jag är 30 och partnern 50? Vi är dessutom gifta och har barn. Så nja jag vet inte om det är okej att gå fram och fråga sånt Utan någon annan som helst grund. 
  • Anonym (olika)

Rent logiskt så vet jag att det är olika för olika par. Samtidigt har jag bara mina egna erfarenheter att falla tillbaka på.

Jag har haft fyra förhållanden med stor åldersskillnad mellan mig och mannen. Den yngste var 18 år äldre än mig och den äldste 21 år äldre än mig. Alla fyra visade sig vara nitar, på lite olika sätt. Ja, jag inser att det är mig det är fel på som faller på samma grepp upprepade gånger.

• Anonym (Kristina)

Om en vilt främmande människa går fram med en sån fråga har personen givetvis sett saker som kan vara röd flagga.  

Ingen människa nånsin går fram utan till synes noll anledning. 

Med tanke på vad du skriver i slutet så reagerar jag faktiskt själv.   

Så då.är frågan vad denna person reagerade på? Tjafsade ni?  Bråk? Ovanligt mycket alkohol?  Är du av annat ursprung än han som gör att folk kan reagera?   
    Tog han i dig på felaktigt sätt? Slemmigt beteende?  Grät du?  

Varför skriver du som du gjorde?  Är han dömd för något sånt tidigare?  

• Anonym (TS)
    Anonym (Kristina) skrev 2026-04-29 11:09:08 följande:

Om en vilt främmande människa går fram med en sån fråga har personen givetvis sett saker som kan vara röd flagga.  

Ingen människa nånsin går fram utan till synes noll anledning. 

Med tanke på vad du skriver i slutet så reagerar jag faktiskt själv.   

Så då.är frågan vad denna person reagerade på? Tjafsade ni?  Bråk? Ovanligt mycket alkohol?  Är du av annat ursprung än han som gör att folk kan reagera?   
    Tog han i dig på felaktigt sätt? Slemmigt beteende?  Grät du?  

Varför skriver du som du gjorde?  Är han dömd för något sånt tidigare?  

Vi drack ingen alkohol alls, vi bråkade inte, jag har ett annat ursprung och har har inte misshandlat kvinnor tidigare, vi satt och hade en helt vanlig kväll där vi samtalade. 
  • Anonym (Näver)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-28 21:27:32 följande:

Vad du råkade ut för på restaurangen var helt enkelt en avundsjuk kvinna. Om man läser andra trådar i forum så kan man tydligt se att äldre kvinnor avskyr när äldre män är i sällskap med en påtagligt yngre kvinna. 

Hon var nog egentligen inte så intresserad av att hjälpa dig, det var mer att hon inte visste hur hon skulle hantera sin avundsjuka och då blev det på det viset. 
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Näver) skrev 2026-04-29 12:17:05 följande:
    Vad du råkade ut för på restaurangen var helt enkelt en avundsjuk kvinna. Om man läser andra trådar i forum så kan man tydligt se att äldre kvinnor avskyr när äldre män är i sällskap med en påtagligt yngre kvinna. 

Hon var nog egentligen inte så intresserad av att hjälpa dig, det var mer att hon inte visste hur hon skulle hantera sin avundsjuka och då blev det på det viset. 
    Av nån anledning kände hon genuin oro för ts. Ingen kvinna blir avundsjuk på äldre gubbar med yngre flickor om han inte är miljonär eller kändis.
  • Anonym (Pal)

Håller med ; dottern gifte sig m 19 år äldre man o de r mkt kompatibla. Dock var hon själv mkt emot det innan hon blev kär. 

• Anonym (M.)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-28 22:09:08 följande:
    Jag är 30 och partnern 50? Vi är dessutom gifta och har barn. Så nja jag vet inte om det är okej att gå fram och fråga sånt Utan någon annan som helst grund. 
    I så fall måste du ju se ovanligt ung ut för din ålder? Eller sårbar av någon annan anledning, som att du ser ut att ha något fysiskt eller mentalt funktionshinder. Tror inte att någon skulle erbjuda hjälp annars, om hon trodde att det var en fullt fungerande 30-åring hon hade framför sig. Snarare skulle man väl oroa sig för MANNEN i det fallet, att han har fallit i händerna på en romansbedragerska. 
Svar på tråden Relationer med stor åldersskillnad