• Anonym (Hopplös)

Så ledsen över min sambo

Jag är inte gjord av pengar och vi lever ett liv med relativt små barn. Idag fyllde sambon år och jag hade lagt ned vad som för mig är ganska mycket pengar på hennes födelsedag. Ändå köpt helt okej presenter från mig och barnen för väldigt många hundrallappar. Hade också handlat mat för ett antal hundra. Köpt bubbel och fixat så vi kunde ha födelsedagsfika med sötsaker. Med mera..

Försökt städa till hemma osv.. 

Hämtar barnen och när vi kommer hem har sambon precis kommit hem. Känner av stämningen direkt. Nåt är inte okej.. När hon öppnar första presenten är det en tråkig kommentar i stället för ett tack, Försöker att inte fokusera så mycket på det men inom en timme har det blivit tjafs som handlar om att det inte känns som att hon fyller år och över att maten inte stod färdig när hon kom hem. Vi äter ju aldrig så tidigt?

• Svar på tråden Så ledsen över min sambo
  • Anonym (Mat)

Tips som vi gör
     Veckan innan födelsedagen tillfrågas om man funderat på vad man vill äta på nsin födelsedag. Stor som liten. 

Ibland vill man fundera och det är helt okej. Då vet alla om det behövs handla hem nåt, om vi ska ha take away eller bord ska bokas på restaurang.

Inte romantiskt kanske om man är ute efter det men praktiskt  

• Anonym (Em)
    Anonym (Mat) skrev 2026-04-29 13:51:40 följande:

Tips som vi gör
     Veckan innan födelsedagen tillfrågas om man funderat på vad man vill äta på nsin födelsedag. Stor som liten. 

Ibland vill man fundera och det är helt okej. Då vet alla om det behövs handla hem nåt, om vi ska ha take away eller bord ska bokas på restaurang.

Inte romantiskt kanske om man är ute efter det men praktiskt  

Så gör vi med barnen. De får välja önskemat till sin födelsedag.

Men man brukar ju veta vad ens partner uppskattar och inte. Iaf när man lärt känna varandra ordentligt.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Hopplös) skrev 2026-04-28 23:43:13 följande:
    Så ledsen över min sambo

Jag är inte gjord av pengar och vi lever ett liv med relativt små barn. Idag fyllde sambon år och jag hade lagt ned vad som för mig är ganska mycket pengar på hennes födelsedag. Ändå köpt helt okej presenter från mig och barnen för väldigt många hundrallappar. Hade också handlat mat för ett antal hundra. Köpt bubbel och fixat så vi kunde ha födelsedagsfika med sötsaker. Med mera..

Hämtar barnen och när vi kommer hem har sambon precis kommit hem. Känner av stämningen direkt. Nåt är inte okej.. När hon öppnar första presenten är det en tråkig kommentar i stället för ett tack, Försöker att inte fokusera så mycket på det men inom en timme har det blivit tjafs som handlar om att det inte känns som att hon fyller år och över att maten inte stod färdig när hon kom hem. Vi äter ju aldrig så tidigt?

Lite märkligt ändå att hon tänkte sig att maten skulle stå framdukad innan du ens hade hämtat barnen. Blir den inte kall då? Eller menade hon att det skulle vara festpyntat hemma?
  • Fjäril kär

Ärligt talat så låter det som att det ligger en hel del annat bakom detta..

Jag ser brister i bådas kommunikation,  ovilja att ta till sig av henns önskemål , en slags karmakänsla för tidigare födelsedag och där nånstans hittar jag just känslan av att det finns en del saker som inte slls fungerar mellan er. 

Kanske födelsedagen istället speglar hur er relation mår? 

• Tecum

Tycker hon verkar extremt otacksam och bortskämd! När någon anstränger sig för att fixa en bra födelsedag bör man ha vett att vara tacksam även om inte allt är perfekt. Vill hon ha något speciellt måste hon kommunicera ut det, tankeläsning har aldrig fungerat.

Tror också att något är fel i själva relationen och att hon är på väg bort från dig.

• Anonym (J)

Stackars barn som kanske varit med och bestämt vad som ska göras och fått vara med på presenterna, så blir reaktionen som en tre-åring som fått fel färg på muggen. Som vuxen får man då bita ihop och försöka att inte visa sin besvikelse inföe barnen i alla fall.

• Jårdi

Oj, otacksam Reaktion av henne. Jag hade blivit superglad av ett sånt fix på min födelsedag, och på en vardag dessutom! Nä hon får sluta gnälla 

• Anonym (Otacksam)

Jag hade blivit glad för den uppvaktningen. Hon är en otacksam barnunge.

• Anonym (Aö)
    Anonym (Hopplös) skrev 2026-04-28 23:43:13 följande:
    Så ledsen över min sambo

Hon är missnöjd av någon annan anledning. Vad det är är svårt för oss att säga som inte känner till situationen.

Är hon en person som gnäller i stället för att lösa problem? Vill hon skiljas? Är hon på väg in i utmattning/depression?
  • Anonym (Tulip)

Är hon en person som gillar att få blommor och du glömt att köpa? 

Nä men hon låter inte helt stabil. Hon lär ju barnen hur man inte ska bete sig när man får presenter. Till nästa födelsedag blir det hämtmat och mindre pengar på presenterna. 

Är barnen era gemensamma?

• Anonym (Tulip)

En gång blev jag sur av en födelsedagspresent, det var när min man gav mig ett träningskort i present. Då kunde jag inte ens hålla masken inför barnen. 

Var det något sådant du gav henne? 

• Eroc

Så här. I en lång relation med familj får man se till att inte lägga för stor tyngd vid enstaka händelser även om man så klart ska stå upp för sin åsikt.

Min fru har haft sina svängar där hon varit riktigt elak några dagar eller så, precis som jag har haft mina svackor och hon säkert tyckt att jag varit en jävla surkuk.

Vi är människor, och ibland är det bara så att man gör fel.
    Problemet uppstår först när det blir ett mönster, när hon alltid beter sig så, när du känner dig kvävd eller klämd av hela relationen, inte bara något skit här och där.

Sanningen är att det är rätt tufft att ha familj, och vi var i ordentlig symbios igen först när yngsta var runt 9, 10 år skulle jag säga. Nu mer vet jag att när hon är elak, mår behöver hon en puss på pannan och en ännu trevligare make 😎 Det går åt båda hållen, hon har lärt sig att snarare vara mer av sitt bästa jag om när jag har en skitvecka

• Anonym (Alexandra)

Ja, det låter ju som att ni båda har problem med kommunikationen. Varför stämde ni inte av middagsplanerna i förväg? När någon av oss fyller år brukar den andre, i god tid, börja fråga vad den vill ha till middag och vad dom vill göra under dagen. Det är ju inte direkt en överraskning att man fyller år. 

Sen låter det jättekonstigt att du fortfarande tänker på hur du behövde betala för middagen på din födelsedag för flera år sen? Är ni inte en familj..? Vad spelar det för roll vad som hände när du fyllde år om det nu har gått flera år sen dess?

Jag tänker också att vi har inte så mycket info om vad som faktiskt hände. Hon kanske bara hade haft en slitig dag och att allt faktiskt inte handlade om det du fixat.

Sen skulle jag också säga att alla i tråden som säger att dom minsann hade blivit jätteglada att bli uppvaktad, vi vet inte detaljerna här. Tror faktiskt inte så många här skulle bli glada om ens partner hade fixat middag och det är en rätt du upprepade gånger sagt att du inte gillar. Eller att få den där boken du berättat att du precis läst ut och inte tyckte var så väldigt bra i present. All uppvaktning betyder inte att det är grundat i omtänksamhet och att personen faktiskt ansträngt sig. Nu vet jag såklart inte om det här är fallet med TS och hans sambo eller inte, men tycker att många är väldigt hårda mot sambon, när vi faktiskt inte vet särskilt mycket om situationen.

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Aö) skrev 2026-04-30 07:05:06 följande:
    Hon är missnöjd av någon annan anledning. Vad det är är svårt för oss att säga som inte känner till situationen.

Är hon en person som gnäller i stället för att lösa problem? Vill hon skiljas? Är hon på väg in i utmattning/depression?
    Hon gnäller mycket. Har alltid varit en gnällig person som lätt är missnöjd över mycket ja.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Håkan) skrev 2026-04-29 10:55:28 följande:

Ibland handlar det mer om HUR man firar än vad det kostar .

Blåsa upp ballonger, stå med små partytutor och ösa konfetti , vråla grattis ,  sjunga tills grannarna klagar , köpa ett par såna där konfettikanoner  , såna där partysmällare , fåniga hattar ..  ja du fattar.   Typ 50 spänn för allt på Dollarstore.    Maffigt firande nästan gratis 
    Ös på bara liksom. Använd fantasin. 

Jag tror du tänkte alldeles för mycket på vad DU ville och helt glömde bort att det var HON som fyllde år . HENNES känslor går före dina . 

Presenter? Köp nåt hon faktiskt vill ha och låt det stanna vid en present i så fall .  Att köpa några små som är sådär känns bara snålt. 

Har ni pratat om hämtmat så var väl det en bra grej om det var hennes önskan.  

Jag tror att hon förväntade sig att bli just FIRAD mer högtidligt och mer tydligt och framförallt mer genomtänkt.  

Jo, men jag har slagit på stort tidigare men hon brukar liksom oftast inte vara någon som uppskattar sånt särskilt mycket. Det är ju inte heller så att jag firas så oerhört stort heller. 

Sen var det en jobbvardag, och hon hade inte kommunicerat nåt särskilt till mig angående dagen. Jag var den som hade frågat om hennes födelsedag och lönt mig för, men fick sen i efterhand kritik för att jag inte engagerat mig tillräcklig..

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (anonymm) skrev 2026-04-29 15:11:10 följande:
    Lite märkligt ändå att hon tänkte sig att maten skulle stå framdukad innan du ens hade hämtat barnen. Blir den inte kall då? Eller menade hon att det skulle vara festpyntat hemma?
    Jag vet inte. Hon kände inte tillräckligt engagemang från min sida vad jag förstod.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Alexandra) skrev 2026-04-30 15:34:38 följande:

Ja, det låter ju som att ni båda har problem med kommunikationen. Varför stämde ni inte av middagsplanerna i förväg? När någon av oss fyller år brukar den andre, i god tid, börja fråga vad den vill ha till middag och vad dom vill göra under dagen. Det är ju inte direkt en överraskning att man fyller år. 

Sen låter det jättekonstigt att du fortfarande tänker på hur du behövde betala för middagen på din födelsedag för flera år sen? Är ni inte en familj..? Vad spelar det för roll vad som hände när du fyllde år om det nu har gått flera år sen dess?

Jag tänker också att vi har inte så mycket info om vad som faktiskt hände. Hon kanske bara hade haft en slitig dag och att allt faktiskt inte handlade om det du fixat.

Sen skulle jag också säga att alla i tråden som säger att dom minsann hade blivit jätteglada att bli uppvaktad, vi vet inte detaljerna här. Tror faktiskt inte så många här skulle bli glada om ens partner hade fixat middag och det är en rätt du upprepade gånger sagt att du inte gillar. Eller att få den där boken du berättat att du precis läst ut och inte tyckte var så väldigt bra i present. All uppvaktning betyder inte att det är grundat i omtänksamhet och att personen faktiskt ansträngt sig. Nu vet jag såklart inte om det här är fallet med TS och hans sambo eller inte, men tycker att många är väldigt hårda mot sambon, när vi faktiskt inte vet särskilt mycket om situationen.

Det var inte flera år sedan, det var ett par månader sedan. En av presenterna var precis vad hon önskade sig, men hon var missnöjd redan innan det hade öppnats några presenter.
  • Anonym (Aö)
    Anonym (Hopplös) skrev 2026-05-01 06:44:15 följande:
    Jag vet inte. Hon kände inte tillräckligt engagemang från min sida vad jag förstod.
    Tror att hon är allmänt missnöjd. Sedan om det är tillfälligt eller mer av något som pågår en längre tid, det kommer du att se. Men visst verkade hon vara på surt humör.
Svar på tråden Så ledsen över min sambo