• Anonym (ADHD)

En person som inte fungerar har inte fått hjälp

Jag kan ärligt inte förstå människor som tror att bara för att man behöver anstränga sig så har man ingen bra strategier.

Jag själv har ADHD och behöver varje morgon springa 1 mil innan jag åker till jobbet. Sedan på kvällen behöver jag röra på mig ytterligare 5 km. Detta är något jag måste göra för att fungera. 

Jag har provat mediciner och allt möjligt. Människor kan tycka att jag inte fått tillräckligt med bra hjälp annars hade det funkat utan. 

Men varje morgon är ju en ny dag. Det finns ingen KBT i världen eller något annat som kan bota mig. Jag lider inte av att springa, däremot vet jag att jag måste. Jag vet att dagar jag inte gjort detta så fungerar jag inte lika bra. 

Det här är ju min hjälp? Jag behöver inget annat? 

• Svar på tråden En person som inte fungerar har inte fått hjälp
  • Anonym (Albin)

Så vad är problemet då menar du?
    Jättebra att du hittat något som funkar för dig.

• Anonym (A)
    Anonym (ADHD) skrev 2026-04-29 13:34:27 följande:
    En person som inte fungerar har inte fått hjälp

Jag kan ärligt inte förstå människor som tror att bara för att man behöver anstränga sig så har man ingen bra strategier.

Jag själv har ADHD och behöver varje morgon springa 1 mil innan jag åker till jobbet. Sedan på kvällen behöver jag röra på mig ytterligare 5 km. Detta är något jag måste göra för att fungera. 

Jag har provat mediciner och allt möjligt. Människor kan tycka att jag inte fått tillräckligt med bra hjälp annars hade det funkat utan. 

Men varje morgon är ju en ny dag. Det finns ingen KBT i världen eller något annat som kan bota mig. Jag lider inte av att springa, däremot vet jag att jag måste. Jag vet att dagar jag inte gjort detta så fungerar jag inte lika bra. 

Det här är ju min hjälp? Jag behöver inget annat? 

Är inte fysisk aktivitet din strategi då?
  • Aniiee

Ok. Fortsätt med det, August!

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (ADHD)
    Anonym (A) skrev 2026-04-29 13:51:11 följande:
    Är inte fysisk aktivitet din strategi då?
    Jo det är min strategi men många menar att eftersom jag behöver göra detta så har jag inte fått rätt hjälp. Jag ska inte behöva göra detta för att funka utan det måste finnas någon enklare och mindre krävande väg annars så är det fel. 
  • Anonym (A)
    Anonym (ADHD) skrev 2026-04-29 14:12:12 följande:
    Jo det är min strategi men många menar att eftersom jag behöver göra detta så har jag inte fått rätt hjälp. Jag ska inte behöva göra detta för att funka utan det måste finnas någon enklare och mindre krävande väg annars så är det fel. 
    Vilka är dessa människor som ifrågasätter? Låter konstigt att de inte lyssnar på dig.

Men tror att alla som tränar väldigt mycket får möta viss kritik faktiskt. Folk utgår från sig själva och ser det som ett lidande.
  • Anonym (Motion är bra)
    Anonym (ADHD) skrev 2026-04-29 14:12:12 följande:
    Det låter som när min (då ganska nyblivne) sambo tyckte att jag skulle söka vård för mina sömnproblem. Kul att gå till doktorn och be om sömntabletter, för att slippa se till att sovrummet är välventilerat och någorlunda tyst.

Jag tycker att du verkar ha hittat en bra strategi. Fler människor borde röra på sig så mycket som du gör. Det är ju hälsosamt! 
Svar på tråden En person som inte fungerar har inte fått hjälp