Hans föräldrar orsakar stress men jag får ta skiten
Min man har ett i mitt tycke märkligt förhållande till sina föräldrar. Föräldrarna behandlas med silkesvantar oavsett vad det gäller ("de är så känsliga" "Å nej det där kan du inte säga till dem") och därför lyfts inga saker upp till ytan. Det är locket på. De pratar på telefon ofta (varför?) och då hör jag att det bara är deras saker som ältas, deras problem, deras sjukdomar. Sällan får min man en syl i vädret. Efter dessa samtal (eller besök hos dem) kommer ofta vredesutbrott som projiceras mot mig. Han drar igång på minsta lilla, det kan vara att jag berättar något som i hans värld är något negativt eller jobbigt, och då blir det alltid stor dramatik där det skriks och dras paralleller till orimliga proportioner där det plötsligt JAG är den som orsakar hans stress. Egentligen är det föräldrarna som är det stora problemet, deras "krav" på kontroll, deras sjukdomar, och ekonomiska krav då han ska ställa upp och betala för och laga deras hus (som såklart inte kan säljas för då skulle ju föräldrarna dö av sorg). Kontentan blir att jag måste vara tyst, och inte berätta något som kan låta negativt, för då är det risk för ett utbrott. Om jag är sjuk (vilket jag är konstant enl honom, jag kommer heller aldrig bli frisk; jag är i klimakteriet men det vill han inte veta nåt om) så måste jag mörka det. Men, faktum är att livet innehåller jobbiga delar och det måste man ta. Ju äldre man blir kommer sjukdomar och skit, så är det bara och man måste lära sig att se de ljusa delarna, det som faktiskt är bra och det som fungerar. Dessa utbrott har satt stora ärr på vår relation men jag vägrar känna mig värdelös för att han inte kan hantera känslomässig stress och frustration. Är det något som nån känner igen, hur agerade ni? Jag funderar såklart på terapi men osäker på vilken form som passar bäst.