• Anonym (Också utländsk)

Araber i kollektivtrafik

Igår åkte jag tåg efter hur länge som helst då var det två araber i tåget som satt bakom mig i två timmar pratade de högt arabiska och skrattade högt nu är jag själv utländsk men inte från Mellanöstern. Undrar om d alltid folk som brukar prata högt på ett annat språk?
    jag har inget em just araber nu så ni inte missförstår.

• Svar på tråden Araber i kollektivtrafik
  • Anonym (Hmm)

Människor från andra länder - oavsett vilka verkar det som har rent generellt något fel på "ljud-kortet"
    Det verkar som att volymjusteringen fastnat på - HÖG!
    Fast de sitter/står nära varandra

• Anonym (A)

Vissa pratar högt oavsett språk.

• Anonym (Åke Jimmyson)

Ser det varje dag i Stockholm.
    Det hetsas å skriks.
    Även svenskfödda pratar rinkebysvenska och har allmänt dålig attityd,  pratar illa om andra eller folk som går förbi.

Varför vill man inte prata hyffsad svenska om man nu vill vara svensk och dessutom är född i Sverige?

Man får göra som man vill men måste man skrika när man pratar eller streama musik rakt ut, och detta eviga ringandes på whatsapp med skränande högtalartelefon.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Samtal)

Ibland kanske det bara låter så alternativt dålig hörsel .

• Rataxes

Därför bokar jag alltid 1:a klass, det minskar risken betydligt.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Rataxes skrev 2026-05-01 14:29:11 följande:

Därför bokar jag alltid 1:a klass, det minskar risken betydligt.

Hur bokar man förstaklass i kollektivtrafiken?
  • Postman

Min spontana upplevelse är att de med utländsk härkomst är mer högljudda än infödda svenskar. Ofta man hör/ser invandrare som t ex talar i telefonen med högtalare ut så att alla runt omkring kan höra även om man inget förstår. Det är lite osvenskt att inte ta mer hänsyn.

• Rataxes
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2026-05-01 15:51:12 följande:
    Hur bokar man förstaklass i kollektivtrafiken?
    TS handlade om en tågresa, vilket jag kommenterade. vanlig kollektivtrafik som buss etc finns inte där jag bor.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Postman skrev 2026-05-01 16:24:00 följande:

Min spontana upplevelse är att de med utländsk härkomst är mer högljudda än infödda svenskar. Ofta man hör/ser invandrare som t ex talar i telefonen med högtalare ut så att alla runt omkring kan höra även om man inget förstår. Det är lite osvenskt att inte ta mer hänsyn.

Jag har sagt till några ggr och dom har ingen förståelse alls.

Men vi kommer se mer av detta och gör det redan, inte bara invandra utan dagens ungdomar pratar i högtalartelefon eller streamar rakt ut.

Och fortsätter när dom blir äldre eftersom det anses normalt att göra så, samma sak med fötterna på sätet.

• Anonym (E)

Det är en kulturell grej. Jag har bott i Sydeuropa i perioder och det är ett jäkla liv på folk där också. 

Det var en stressfaktor för mig eftersom jag trodde att de bråkade när de bara pratade om något alldagligt.

Ju längre norrut man kommer desto tystare blir folk vilket jag verkligen uppskattar. 

När jag var i England för många år sedan var det knäpptyst på tågen. Jag fick veta att det var det normala (då) så jag var tyst. 

Det är det jag stör mig på med högljudda sydlänningar. Hur svårt är det att anpassa sig lite? Man behöver inte sitta tyst men man kan ju dämpa sig. 

Svenskar har väldigt subtila sätt att visa missnöje på vilket går sydlänningar spårlöst förbi. Antingen fattar de inte eller så skiter de i det. Jag tror på det senare vilket är enormt irriterande. 

• Postman
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2026-05-01 18:46:26 följande:

Jag har sagt till några ggr och dom har ingen förståelse alls.

Men vi kommer se mer av detta och gör det redan, inte bara invandra utan dagens ungdomar pratar i högtalartelefon eller streamar rakt ut.

Och fortsätter när dom blir äldre eftersom det anses normalt att göra så, samma sak med fötterna på sätet.

Kanske blir som i Frankrike, har för mig att de förbjöd alla samtal med hötalare på i offentligheten.
Svar på tråden Araber i kollektivtrafik