• Anonym (Går bra nu)

Förminskar min viktresa!

Hej, 

Jag har precis börjat min viktresa efter att ha fött barn för ett antal månadet sedan och det har hittils gått väldigt bra. 
    Jag mår bra, känner mig lättare i både kropp och sinne. Jag tränar 4 dagar i veckan och fastar mellan 20.00-12.00. Och som kag skrev så går det väldigt bra.

Men här kommer kruxet. Min man ska påpeka detta hela tiden. Typ "ska vi äta något gott, nä juste du är ju sån nu, ska vara nyttig" och gör citattecken i luften eller Gloria runt huvudet med sina händer. Av någon anledning så ska han också varje kväll fråga mig om vi ska ha något att äta. Typ pop-corn eller chips eller ja vad som helst egentligen. 

Detta känns som ett sätt att försvåra och förminska för mig. För snacks är liksom min last. Det är som att han vill testa mog om jag kommer äta eller inte. Jag vill ju bara att han ska stötta mig.
    Vad tänker ni?

• Svar på tråden Förminskar min viktresa!
  • Deeru

Klappa honom på magen och säg att han behöver nog också hålla igen lite och gå där ifrån. Vilket praktarsel till man du har.

• Anonym (J)

Kul att du går ner i lagom takt. Det är ju bara de långsamma definitiva kostomläggningarna som brukar hålla.

• Anonym (Går bra nu)
    Anonym (J) skrev 2026-04-30 16:29:07 följande:

Kul att du går ner i lagom takt. Det är ju bara de långsamma definitiva kostomläggningarna som brukar hålla.

Ja annars blir man ju knäpp i skallen och så är det lätt att gå upp igen. 
  • Anonym (Kimmen)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:49:56 följande:
    Det är han som har pannbenet av oss 2. Han är egentligen mer tränad och nyttigare än mig. Och det har oftast varit jag som föreslagit kvälls förtäring och han har tämligen ofta tackat nej. Så detta är skapligt nytt. 
    Jag har sagt att jag tar illa upp av hans kommentarer och då har han sagt att han bara skojar. 
    Han verkar dock inte ha något innanför pannbenet. Stolpskott till karl du har, hörrödu. Och som en vis sa en gång här på forumet: "Det är som en boxningsmatch, om båda är med på det är det en sport, om bara den ena är med på det så är det misshandel." Men i det här fallet, skämt om någon är bara roligt om båda skrattar, annars är det mobbing.

Min sambo har varit på sin viktresa länge nu. Först hade hon ett mål att komma ner till innan vi försökte få barn, och sen ett nytt mål efter. Jag är den som hela tiden varit fysiskt aktiv och i form och ätit någotsånär nyttigt i alla fall, hon har inte mycket pga av sin uppväxt. Inte mobbar jag henne för det, vare sig hon vill eller inte ha lite snacks till en tv-kväll. Jag stöttar och hejar på den jag älskar, och vill att mina barns mamma ska må så bra som möjligt, fysisk och psykiskt.
  • Anonym (Går bra nu)
    Anonym (Ebba) skrev 2026-04-30 15:41:14 följande:
    Varför är det okej när du gör det, men inte okej när han gör det? Menar inte att ifrågasätta, undrar genuint.
    Han har aldrig aktivt behövt eller försökt gå ned i vikt utan han har om han känner byxorna strama lite "bara" slutat med extra smör, mjölk i kaffet och sådana saker. Och under de perioderna så har jag inte frågat honom om kvällsgott och de perioderna har också todogare gjort att jag skärpt till mig lite också. Vi har hållt en jämn nivå liksom.
    När jag säger pannben så avser det också andra aspekter av vårt liv, intw vara födointag.
    Nu efter sista graviditeten så gick jag upp mer än vanligt och känner inte mig riktigt okej med min kropp och denna gången räcker det inte med att sluta med kvällsgottet liksom. Så behöver aktivt göra andra val och träna mer. 
  • Anonym (Går bra nu)
    Anonym (Kimmen) skrev 2026-04-30 18:51:24 följande:
    Han verkar dock inte ha något innanför pannbenet. Stolpskott till karl du har, hörrödu. Och som en vis sa en gång här på forumet: "Det är som en boxningsmatch, om båda är med på det är det en sport, om bara den ena är med på det så är det misshandel." Men i det här fallet, skämt om någon är bara roligt om båda skrattar, annars är det mobbing.

Min sambo har varit på sin viktresa länge nu. Först hade hon ett mål att komma ner till innan vi försökte få barn, och sen ett nytt mål efter. Jag är den som hela tiden varit fysiskt aktiv och i form och ätit någotsånär nyttigt i alla fall, hon har inte mycket pga av sin uppväxt. Inte mobbar jag henne för det, vare sig hon vill eller inte ha lite snacks till en tv-kväll. Jag stöttar och hejar på den jag älskar, och vill att mina barns mamma ska må så bra som möjligt, fysisk och psykiskt.
    Det är ju så man hade önskat att det var. Jag är också besviken att det visade sig att han var sådan efter alla år. Liksom inte varit så innan. 
  • Anonym (Går bra nu)

Och till er som frågade om han har fortsatt så har han faktiskt inte det. Inte hört ett ljud idag.
    Han kanske har hittat denna tråd och tog åt sig!

• Anonym (J)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-30 19:15:29 följande:

Och till er som frågade om han har fortsatt så har han faktiskt inte det. Inte hört ett ljud idag.
    Han kanske har hittat denna tråd och tog åt sig!

Skönt! 😊
  • Anonym (OLAF)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:07:33 följande:
    Förminskar min viktresa!

Hej, 

Jag har precis börjat min viktresa efter att ha fött barn för ett antal månadet sedan och det har hittils gått väldigt bra. 
    Jag mår bra, känner mig lättare i både kropp och sinne. Jag tränar 4 dagar i veckan och fastar mellan 20.00-12.00. Och som kag skrev så går det väldigt bra.

Men här kommer kruxet. Min man ska påpeka detta hela tiden. Typ "ska vi äta något gott, nä juste du är ju sån nu, ska vara nyttig" och gör citattecken i luften eller Gloria runt huvudet med sina händer. Av någon anledning så ska han också varje kväll fråga mig om vi ska ha något att äta. Typ pop-corn eller chips eller ja vad som helst egentligen. 

Detta känns som ett sätt att försvåra och förminska för mig. För snacks är liksom min last. Det är som att han vill testa mog om jag kommer äta eller inte. Jag vill ju bara att han ska stötta mig.
    Vad tänker ni?

Omoget beteende av honom. Hur gamla är ni?
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-30 19:01:42 följande:
    Han har aldrig aktivt behövt eller försökt gå ned i vikt utan han har om han känner byxorna strama lite "bara" slutat med extra smör, mjölk i kaffet och sådana saker. Och under de perioderna så har jag inte frågat honom om kvällsgott och de perioderna har också todogare gjort att jag skärpt till mig lite också. Vi har hållt en jämn nivå liksom.
    När jag säger pannben så avser det också andra aspekter av vårt liv, intw vara födointag.
    Nu efter sista graviditeten så gick jag upp mer än vanligt och känner inte mig riktigt okej med min kropp och denna gången räcker det inte med att sluta med kvällsgottet liksom. Så behöver aktivt göra andra val och träna mer. 

Då förstår jag. Tack för svaret. Skönt att han har slutat, det är nog jobbigt som det är.

• Svensson5
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:07:33 följande:
    Förminskar min viktresa!

Hej, 

Vad tänker ni?

Det är vanligt bland folk som inte orkar att ta tag i sig själva.
    jag tränar och är i bra form, det händer att folk kommenterar och antar  att man lider och inte ?unnar? sig saker. 

Jag tycker tex inte att godis och kakor är speciellt gott utan äter hellre mat.
    Det är ingen tillfällighet att några få är i vettig form även om nu halvtjocka gärna kommenterar att man troligtvis tränar 20 Tim i veckan och att man äter tråkig mat, vilket inte alls stämmer. 

Strunta i din man han är bara avundsjuk. Tyvärr är det accepterat att klaga på folk som tar hand om sig. Hade du kommenterat hur alla halvtjocka äter så skulle du troligtvis få problem både på jobbet och i ditt privatliv 

• Anonym (Går bra nu)
    Svensson5 skrev 2026-05-01 11:42:53 följande:

Det är vanligt bland folk som inte orkar att ta tag i sig själva.
    jag tränar och är i bra form, det händer att folk kommenterar och antar  att man lider och inte ?unnar? sig saker. 

Jag tycker tex inte att godis och kakor är speciellt gott utan äter hellre mat.
    Det är ingen tillfällighet att några få är i vettig form även om nu halvtjocka gärna kommenterar att man troligtvis tränar 20 Tim i veckan och att man äter tråkig mat, vilket inte alls stämmer. 

Strunta i din man han är bara avundsjuk. Tyvärr är det accepterat att klaga på folk som tar hand om sig. Hade du kommenterat hur alla halvtjocka äter så skulle du troligtvis få problem både på jobbet och i ditt privatliv 

Har liksom inte slutat äta. Jag äter liksom samma typ av mat som innan men äter kanske en mer medveten portion, tar lite mindre kolhydrater och lite mer protein och lite mer grönsaker. Så mitt "nya" jag drabbar ju på så sätt ingen annan och jag tränar när de andra är på jobb och i skolan. Inte för att det skulle vara ett problem, bara skönt att ha det gjort. 

Tycker inte heller just kakor eller godis är så gott. Är mer för chips, popcorn och sådana saker.

Jag kör på fortfarande. 💪🏻 
  • Anonym (Typisktmän)

Så typiskt män, eller rättare sagt manschauvinistiska män. Själva ser de sig berättigare att odla stora magar och fula stilar och ändå förväntar de sig att bli sedda som attraktiva av kvinnor. Men när en kvinna försöker gå ner i vikt så ska det raljeras, hånas och förminskas. Snälla, lär dessa män en läxa en gång för alla och lämna dem så fort de börjar hålla på så.

• Anonym (Em)

Så taskigt! Det är ett otyg med elak ?humor?. 

• Eurydike 87
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-30 11:05:50 följande:
    Kan mycket väl vara så! Igårkväll så var jag jättehungrig vid 21, hade nog inte fått i mig rätt mängd kalorier igår och huvudvärken gjorde sig påmind, så tänkte att jag flyttar fastan 1 h denna gången. Så frågade om han ville ha något också men hör och häpna han tackade nej! 🤣

Jag tänker fortsätta, har gått ner 3 kg. Låter kanske inte så mycket. Men för de smp förändringar jag gjort så har det ju gjort sitt. 🥰
    Ja, då fick han vara Bror Duktig igen som han var van vid! Kan tänka mig att han tackade nej 🤣

Det är jättebra jobbat! Att få till små förändringar som man lyckas hålla över tid är ofta nyckeln till framgång när det gäller viktnedgång 🥰
Svar på tråden Förminskar min viktresa!