• Anonym (TS)

Varför anordnar kommuner inte vettiga aktiviteter på Valborg

Jag kan nästan le lite nu när polisen och liknande går ut nu och klagar på ungdomars festande under valborg. 

Polisen och fältassistenter förbereder sig på kaos.

Det jag kan fundera över är varför inte kommunerna arrangerar särskilda evenemang för ungdomar som kan locka till andra typer av aktiviteter. Familjemys på Valborg har inte lockat ungdomar så länge jag levt iaf. 

polisen ska ju inte komma när det blivit kaos eller stå och övervaka. 

Varför förebygger man inte detta? 

samma sak med nyår och alla alkoholfyllda högtider. 

• Svar på tråden Varför anordnar kommuner inte vettiga aktiviteter på Valborg
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2026-04-30 12:18:29 följande:
    Ja om elever i grundskola och gymnasium kunde hållas borta från att ränna på stan där alkoholen flödar vore mycket vunnet
    Jo och då får man ju erbjuda något annat istället. Så gör något tillräckligt relevant 
  • Fjäril kär

Ungdomar som VILL festa kommer aldrig delta i såna aktiviteter oavsett så det är en utopi 

På många håll  börjar studentfesterna idag då det är mösspåtagning för många just idag på både gymnasium och Universitet,  en uråldrig tradition som aldrig kommer försvinna. 

Sen nästa problem är att kommuner saknar pengar till dylika evenemang och många eldsjälar och föreningar står redan i skit upp till knäna med aktiviteter bokade sedsn många år tillbaka.  

Det finns mängder och åter mängder med allehanda event en kväll som denna men dom som borde vara där kommer dricka öl i någons garage istället  

Och förr eller senare tar evenemanget slut för kvällen och då tar festandet över ändå 

• Anonym (Grabb)

Det finns 290 kommuner i Sverige... 

Hur vet du att det inte finns "kommuner" som anordnar aktiviteter på Valborg(smässoafton)?

"min" kommun gör det (!). Riktat mot ungdomar på högstadiet och gymnasiet, men som enligt lokalblaskan främst verkar locka de som går i 7:an, 8:an.

Stor aktivitet i en lokal sporthall, med musik, ett flertal kända Svenska (ungdoms)artister. Lite festivaltänk.

Tänk, högstadie-disco...

Förstår givetvis att det kanske inte är lika lockande för "gymnasister", som kanske hellre går på hemma-fester, eller om väder och vind tillåter, rör sig i utemiljöer (parker etc).

• Anonym (Kör)

Äh, låt ungdomarna ha lite kul.

De är ju samlade på ett ställe, det är väl inget problem. Det är ju deras folkfest och de är lika mycket medborgare av samhället som äldre eller yngre.

Ibland är det kul att supa till det lite när man är ung. Hör lite till den tiden i livet.

• Anonym (tror)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-30 12:08:00 följande:
    Nu pratar jag ju om något som faktiskt ska vara tillräckligt intressant för att ungdomarna faktiskt ska vilja göra detta
    .
    Vi ser ju redan att alkoholkonsumtionen minskar bland unga.

Men självklart ska det det inte vara att kolla film på ungdomsgården. Det är ju lika intressant som att titta på färg som torkar.

Sedan måste det ju finnas många olika alternativ för att fler ska vilja engagera sig. En stor fotbollstävling, en EPA parad eller vad som passar den orten och den ortens invånare. 
    Och vad skulle det vara för aktivitet då? För de som vill festa kommer ju inte att nöja sig med nåt tristare än så. Dina förslag skulle få mina ungdomar att vrida sig av obehag över Boomers som inte fattar nåt. EPA-parad? Ja, det låter verkligen lika spännande som att titta på färg som torkar. 

Anledningen att unga dricker mindre är ju att de sitter mer hemma och umgås via nätet. Det är ju inte heller helt positivt. Ett mellanting med fest och alkohol som inte bli fylleslag och bråk är ju inget negativt utan en del av att vara ung. 

Jag tror att det bästa är att som förälder och annan vuxen i ungdomars liv finnas där och se deras verklighet. Berätta om hur alkohol fungerar, hur man kan dricka lagom och risker med både själva drickande, men också det som kan hända när många är berusade på en plats. Och för föräldrar och vuxna att vara ute där ungdomarna rör sig, och komma och hämta och inte skälla om en ungdom druckit för mycket eller en situation börjar bli obehaglig. 

I Stockholm ser man stora problem att vuxna inte bryr sig och inte finns i sina ungdomars liv. De kommer inte på möten och kurser för föräldrar, de är inte hemma när ungarna festar, de är upptagna med jobbet när ungdomarna mår dåligt eller hamnar i situationer de inte kan hantera. Det är där problemet ligger, inte på kommunen eller att ungdomar aldrig ska smaka alkohol. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Kör) skrev 2026-04-30 12:37:21 följande:

Äh, låt ungdomarna ha lite kul.

De är ju samlade på ett ställe, det är väl inget problem. Det är ju deras folkfest och de är lika mycket medborgare av samhället som äldre eller yngre.

Ibland är det kul att supa till det lite när man är ung. Hör lite till den tiden i livet.

Ett ställe?
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-30 12:12:01 följande:
    Såg det nu. Det känns som Uppsala har ett väldigt stort problem med sin alkohol kultur när det är så mycket fest och att det blir så stökigt bland typ studenter att elever i grundskolan inte kan ta sig till skolan. 

I Uppsala är valborg en folkfest och inte ett stökigt fylleslag. Folk i alla åldrar är nere på stan från morgon till eftermiddag. 

När jag var ung skulle man gå i skolan på sista april, men hälften skolkade ändå och lärarna ville väl oxå vara lediga :D 

• Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2026-04-30 15:31:49 följande:

I Uppsala är valborg en folkfest och inte ett stökigt fylleslag. Folk i alla åldrar är nere på stan från morgon till eftermiddag. 

När jag var ung skulle man gå i skolan på sista april, men hälften skolkade ändå och lärarna ville väl oxå vara lediga :D 

Nu pratar jag mest allmänt om alkohol för minderåriga på Valborg och specifikt för hela landet. Man måste ju erbjuda alternativ och inte bara fokusera på fältassistenter och polis. 
  • Anonym (Tidigare arrangör)

Mitt perspektiv är att jag tidigare arbetat och engagerat mig ideellt som producent, arrangör eller med social verksamhet. Vilka aktiviteter som sker i en kommun är ofta beroende av att det finns eldsjälar aom kommer med idéer, organiserar sig, söker ekonomiska medel från exempelvis kommunen - och sedan praktiskt genomför arrangemanget. De aktörer som bistått med ekonomiska medel eller annat stöd (som lån av utrustning, möjlighet skriva ut affischer exempelvis) ska sedan stå med sina namn på affischen.

Det innebär att varje människa som ser ett behov i sin hemkommun eller region kan starta en ideell förening, ansöka om medel från kommun, fonder, samarbeta med studieförbund, söka sponsorer mm. Jag ser det som en demokratisk möjlighet för alla att kunna påverka vilka aktiviter som ses som viktiga för medborgare. Det är sällan folk " på kommunen" som ensam genomför aktiviteter. Så samla ihop lite folk och se till att nästa valborg blir annorlunda 🙂. (De flesta bidragsgivare kan man bara söka medel från ett bestämt datum/ år. Ju fler aktörer man har med sig, ju lättare att få mer pengar.).

• Anonym (Kör)
    Anonym (f) skrev 2026-04-30 15:10:28 följande:
    Ett ställe?
    I Uppsala och Lund håller de sig till specifika parker. Brukar vara så i andra städer också.

Ser inte problemet. Men alltid är det någon som klagar både valborg och på studenten :)

Låt dem ha kul.
  • Anonym (f)
    Anonym (Kör) skrev 2026-04-30 23:40:24 följande:
    I Uppsala och Lund håller de sig till specifika parker. Brukar vara så i andra städer också.

Ser inte problemet. Men alltid är det någon som klagar både valborg och på studenten :)

Låt dem ha kul.
    Långt ifrån i alla kommuner. 

Vuxna gör som de vill, minderåriga har vuxna mer ansvar för. Ungdomsfylla kan vara "ok" men det kan också gå väldigt dåligt och att vilja komma ifrån att många debuterar på valborg låter inte fel för mig alls. Valborg i min stad är inte som i t.ex Uppsala. Du hittar inte dessa minderåriga på en specifik park, på ett speciellt event utan de är överallt och det är mycket press på supande.
  • Anonym (Greger)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-30 17:28:31 följande:
    Nu pratar jag mest allmänt om alkohol för minderåriga på Valborg och specifikt för hela landet. Man måste ju erbjuda alternativ och inte bara fokusera på fältassistenter och polis. 
    Även där alternativ finns som ungdomar valt själva har det ändå inneburit att många uteblir , avstår och folk.som festar har valt det ändå.  Om det finns 500  ungdomar i gymnasieålder på en ort kommer ca 200 att delta i uppstyrda aktiviteter.  Ca 200 kommer vara fördelat på familj, bortresta, organiserade fester,  hänga själva eller i kompisgäng .. ca 100 kommer vara fördelade på att drälla på stan, kriminella aktiviteter,  festa och stöka på pubar/krogar och allmänt stök 

Alla har inte närvarande föräldrar , alla har olika bakgrund.  Även i ett fint villaområde.  
  • Anonym (Jakob)

Förmodligen för att dessa event spårar ur. Även om kommunen skulle anordna saker. Så vill ungdomar supa.

Det var en poliskvinna som talade i " Efter fem" häromdagen på TV4. Hon sa att ett väldigt stort problem är att föräldrar inte tar sitt ansvar. Bl.a. hämtar man inte hem sina minderåriga barn när det blir stök och fylla. Hon vill se mer ansvar ifrån föräldrar, mer närvaro.  Många föräldrar var " upptagna" av annat hette det.  
    Jag märker själv att det är mer slappt idag än när jag själv växte upp under 80-talet. 

Bara i Uppsala fick polisen gripa 53 personer för fylla och stök. I Rålambshovsparken hade man skjutit hejvilt med raketer och träffat en flicka i ögat. Det här är faktiskt... man undrar om föräldrar pratar med sina barn idag om hur man beter sig rent allmänt. Det var även det en sak som denna poliskvinna pratade om. Att föräldrar måste bli bättre på att prata med sina barn innan dessa event.

Det här kan likställas med att man ser att allt yngre killar vill ha ha hemma fruar, som ska lyda mannen. Jag undrar även där som föräldrar, speciellt pappor pratar om hur man behandlar det kvinnliga könet.  Och kvinnor rent allmänt.Utvecklingen överlag i samhället och hos ungdomar är inte bra. Och det ligger hos föräldrarna att uppfostra dessa till välfungerande medborgare i samhället.

• Anonym (Luta)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-30 17:28:31 följande:
    Har dessa minderåriga inga föräldrar, eftersom det ska vara kommunens ansvar att aktivera dom?
  • Anonym (aaafaafa)

Och vem ska komma på dom aktiviteterna i kommunen någon tids frånvänd "drake" i kommunledningen som har noll koll på vad som är inne och vad som är ute i samhället?

Svar på tråden Varför anordnar kommuner inte vettiga aktiviteter på Valborg