Anonym (TS) skrev 2026-04-30 12:08:00 följande:
Nu pratar jag ju om något som faktiskt ska vara tillräckligt intressant för att ungdomarna faktiskt ska vilja göra detta
.
Vi ser ju redan att alkoholkonsumtionen minskar bland unga.
Men självklart ska det det inte vara att kolla film på ungdomsgården. Det är ju lika intressant som att titta på färg som torkar.
Sedan måste det ju finnas många olika alternativ för att fler ska vilja engagera sig. En stor fotbollstävling, en EPA parad eller vad som passar den orten och den ortens invånare.
Och vad skulle det vara för aktivitet då? För de som vill festa kommer ju inte att nöja sig med nåt tristare än så. Dina förslag skulle få mina ungdomar att vrida sig av obehag över Boomers som inte fattar nåt. EPA-parad? Ja, det låter verkligen lika spännande som att titta på färg som torkar.
Anledningen att unga dricker mindre är ju att de sitter mer hemma och umgås via nätet. Det är ju inte heller helt positivt. Ett mellanting med fest och alkohol som inte bli fylleslag och bråk är ju inget negativt utan en del av att vara ung.
Jag tror att det bästa är att som förälder och annan vuxen i ungdomars liv finnas där och se deras verklighet. Berätta om hur alkohol fungerar, hur man kan dricka lagom och risker med både själva drickande, men också det som kan hända när många är berusade på en plats. Och för föräldrar och vuxna att vara ute där ungdomarna rör sig, och komma och hämta och inte skälla om en ungdom druckit för mycket eller en situation börjar bli obehaglig.
I Stockholm ser man stora problem att vuxna inte bryr sig och inte finns i sina ungdomars liv. De kommer inte på möten och kurser för föräldrar, de är inte hemma när ungarna festar, de är upptagna med jobbet när ungdomarna mår dåligt eller hamnar i situationer de inte kan hantera. Det är där problemet ligger, inte på kommunen eller att ungdomar aldrig ska smaka alkohol.