• Anonym

Varför fokuserar jag bara på det negativa?

Varför fokuserar jag bara på det negativa? Finns det något dåligt så är det det jag fastnar i  Ser alltid problemen, det jobbiga i allt.
    Negativ och pessimistisk: det är jag.
    Varför ? Vad gör man?

• Svar på tråden Varför fokuserar jag bara på det negativa?
  • Anonym (Good luck)

Läs om de tre P:na och att bryta pessimism.
    Hjärnan är plastisk och människan ett vanedjur så det går att ändra invanda tankebanor. Men man behöver aktivt jobba med det.
    Varje gång en sådan tanke kommer - fram med den.
    Okej, nu känner jag så här
    Varför
    Vad är det som får mig att spinna vidare och tro att också xx och yy kommer att hända
    Varför kan jag inte bryta cykeln

Bara man får syn på sina tankar så är man en bit på väg. Då kan man jobba med dem. Och byta ut dem mot andra.

• Anonym (Hjärnan)

Jag tror att det är rent evolutionärt, att man förr behövde vara på sin vakt och slåss för att försvara sig och sin familj.

I dagens välfärds- och överflödssamhälle blir den naturliga självbevarelsedriften "överflödig" så det kan omvandlas till negativa tankar, ibland även tvångstankar.

Men som föregående skribent är inne på så går det att "skapa nya banor" i hjärnan och omvandla negativa tankar till positiva och hoppfyllda, men det kan krävas en del hårt tankearbete.

• Anonym (Granbarr)

Ibland ör det så enkelt att man har dåligt självförtroende och dålig självkänsla att man fastnar i ältande och bara ser det negativa och ser misstänksamt på det som skulle kunna vara något bra. 
    Oftast är man också nån form sv självsabotör och alltid är där och kraschar det som skulle blivit bra helt enkelt för attt man agerar automatiskt utifrån katastrofscenario.  

• Anonym (123)

Nu vet du ju om det och det är ju himla bra för då kan du programmera om dig.

Jag har alltid varit likadan men de sista 5 åren har jag jobbat med mitt tänkande och faktiskt kommit långt. Muskelminnet är fortfarande negativt i min första tanke men numer inser jag tankefelet direkt och kan ställa om.

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2026-04-30 11:27:32 följande:

Varför fokuserar jag bara på det negativa? Finns det något dåligt så är det det jag fastnar i  Ser alltid problemen, det jobbiga i allt.
    Varför ? Vad gör man?

För mig har det hjälpt att använda små konkreta strategier. Började med övningen att hitta 3 saker jag är tacksam över varje dag. Man får aktivt försöka väga upp allt det negativa. Det är svårt i början men efter mycket övning så duker de där tanlarna och känslorna av tacksamhet upp automatiskt för mig. 
  • Anonym (Finnen!)

Finnarna ska ju vara de lyckligaste i världen och det sägs att det som främst gör dem så lyckliga är att de ej har för höga förväntningar på saker och ting, allt blir liksom en bonus NÄR det faktist blir något positivt över förväntan!
    Kan faktist instämma på det, besvikelsen blir inte så stor, fallet inte så djupt ifall det skiter dig.
    Mvh en sann finne och positiv syn trots en rörig värld.

• Anonym (U)
    Anonym skrev 2026-04-30 11:27:32 följande:

Varför ? Vad gör man?

Vi människor är programmerade att hålla utkik efter sådant som kan vara negativt för vårt fortsatta liv. Så vi har ofta mer uppmärksamhet på det. Det har skyddat oss.

Men det kan absolut gå till överdrift! Så att man inte klarar att ha mer avslappade tider, trots att inget riktigt överhängande hotar just då. Man ska kunna släppa lite och vara avslappad när de yttre omständigheterna är rätt lugna.

Men som vanligt är det en kombination av arv och miljö. Om ett barn har växt upp med ständiga katastrofer är det ju rätt logiskt om personen är uppmärksam på olika eventuella tecken på mer sådant ska hända. 

Så känner du att oron är överdriven så kan du praktisera Mindfullness. Det verkar faktiskt hjälpa en att få en stund som är lite lugnare. Förebygger också återfall i depression en del. 

Är du riktigt uppstressad så kan du testa Tapping. Instruktioner finns på nätet. Det tar ner stresshormonerna.

Det finns en bra bok, "Orosboken" heter den. Den är skriven av två svenska psykologer och rätt nyutkommen.
Svar på tråden Varför fokuserar jag bara på det negativa?