• MrFox

Berätta om sjukdom för fd nära?

Hej

Jag har drabbats av en åkomma som skulle kunna leda till tidig bortgång. Jag ska genomföra en komplicerad operation och det skapar såklart mycket tankar. 

Det finns en person jag inte längre har kontakt med pga.. kringliggande relationer och svårstyrda känslor. Jag känner väldigt starkt att jag skulle vilja berätta för henne. Jag hade själv velat veta. Samtidigt så har vi inte hörts på...lite drygt ett år. 

Hur gör man? 

• Svar på tråden Berätta om sjukdom för fd nära?
  • Anonym (D)
    MrFox skrev 2026-04-30 16:17:29 följande:
    Berätta om sjukdom för fd nära?

Hej

Jag har drabbats av en åkomma som skulle kunna leda till tidig bortgång. Jag ska genomföra en komplicerad operation och det skapar såklart mycket tankar. 

Det finns en person jag inte längre har kontakt med pga.. kringliggande relationer och svårstyrda känslor. Jag känner väldigt starkt att jag skulle vilja berätta för henne. Jag hade själv velat veta. Samtidigt så har vi inte hörts på...lite drygt ett år. 

Hur gör man? 

Ver inte, det beror på så många omständigheter. Tror du att hon vill veta, skildes ni som vänner?
  • MrFox
    Anonym (D) skrev 2026-04-30 16:27:33 följande:
    Ver inte, det beror på så många omständigheter. Tror du att hon vill veta, skildes ni som vänner?
    Vänner... alltså. Det va väl inget som någon av oss egentligen ville, men det fick bli så. Ingen har bett någon dra åt helvete liksom. 

Jag tror hon hade velat det, men det är väl så gott som omöjligt att veta antar jag.
  • Anonym (D)
    MrFox skrev 2026-04-30 16:36:21 följande:
    Vänner... alltså. Det va väl inget som någon av oss egentligen ville, men det fick bli så. Ingen har bett någon dra åt helvete liksom. 

Jag tror hon hade velat det, men det är väl så gott som omöjligt att veta antar jag.
    Om du tror att hon skulle vilja veta det och ni inte är ovänner, så kan du göra det. Men du får vara beredd på att hon kanske inte vill ha så mycket kontakt. Det kostar på att bryta med någon och man kanske inte vill in i det igen. Speciellt som den person som hör av sig är sjuk. Man vet inte vad man ska göra.
  • Anonym (Inni)

Jag hade sträckt ut en hand i alla fall. 
    Skickat ett sms med något liknande
    Hej, Jag vet att det är länge sen vi hördes och jag vet inte riktigt var du känner att vi står idag. Men det finns en sak jag gärna skulle vilja prata med dig om.
    Skulle det kännas okej?

• Anonym (Hockeypuck)

Vad är syftet med att berätta?  För vems skull gör du det?  

Vad förväntar du dig av den kontakten?  

Jag kan absolut förstå din känsla och tanke men det betyder inte automatiskt att det är något bra att ta kontakt.  Framförallt om ni har någon komplicerad relation mellan er som avslutats så kan det vara riktigt dålig ide då man inte ska underskatta känslor som kan uppstå i det läget.  

Jag har ett par människor i min omgivning som också är lite komplicerat med och spontant vill jag ha dom på avstånd just för att saker som hänt inte kan raderas ut bara sådär. No hard feelings alls men det blir för komplicerat i en period när jag måste få vara i psykisk balans och tänka på hälsan.  

• MrFox
    Anonym (Hockeypuck) skrev 2026-04-30 17:09:20 följande:

Vad är syftet med att berätta?  För vems skull gör du det?  

Vad förväntar du dig av den kontakten?  

Jag kan absolut förstå din känsla och tanke men det betyder inte automatiskt att det är något bra att ta kontakt.  Framförallt om ni har någon komplicerad relation mellan er som avslutats så kan det vara riktigt dålig ide då man inte ska underskatta känslor som kan uppstå i det läget.  

Jag har ett par människor i min omgivning som också är lite komplicerat med och spontant vill jag ha dom på avstånd just för att saker som hänt inte kan raderas ut bara sådär. No hard feelings alls men det blir för komplicerat i en period när jag måste få vara i psykisk balans och tänka på hälsan.  

Rimlig frågeställning. 
    Jag tänker att om det skulle gå på röven, så hade jag så väldigt mycket hellre vetat vad som händer än att göra om det via gemensamma bekanta när det redan skett. 

Syftet är inte att etablera återkommande kontakt. 
    Det handlar med om att informera, men det landar ju i min egen känsla om att jag hade velat veta.
  • Anonym (Motiv)

Är det så att du är singel och vill få ditt ex att ta hand om dig när du är sjuk för att du inte har någon annan? 

• MrFox
    Anonym (Motiv) skrev 2026-04-30 17:28:00 följande:

Är det så att du är singel och vill få ditt ex att ta hand om dig när du är sjuk för att du inte har någon annan? 

Nej herregud. Verkligen inte. 
  • Anonym (n)

Låter som att du vill berätta för en fd älskarinna? Då nej..

• Anonym (D)

Kom ni fram till att ni inte kunde vara tillsammans pga yttre omstängigheter och du verkligen tror att det är allvar med din sjukdom, då kan det vara läge att höra av sig. 

• MrFox
    Anonym (D) skrev 2026-04-30 19:01:37 följande:

Kom ni fram till att ni inte kunde vara tillsammans pga yttre omstängigheter och du verkligen tror att det är allvar med din sjukdom, då kan det vara läge att höra av sig. 

Jag ska fundera på hur. Men det är absolut läge. 
    Tack
  • Anonym (Hmmmm.....)

Förstår inte varför du vill göra nån ledsen och orolig om det är en person du inte har eller kommer ha kontakt med längre?

• Anonym (Hockeypuck)
    MrFox skrev 2026-04-30 17:23:01 följande:
    Rimlig frågeställning. 
    Jag tänker att om det skulle gå på röven, så hade jag så väldigt mycket hellre vetat vad som händer än att göra om det via gemensamma bekanta när det redan skett. 

Syftet är inte att etablera återkommande kontakt. 
    Det handlar med om att informera, men det landar ju i min egen känsla om att jag hade velat veta.
    Kanske vänta och se hur det hela utvecklar sig kan vara en bra ide. Sitt lugnt i båten . 
    Jag gissar att du inte dör knall och fall ikväll utan om det tar den riktningen så vet du det och det sker längre fram i nån form av tids-prognos.  Då kan du ta kontakt och rent krasst ta farväl. 

Idag? Nej. 
  • MrFox
    Anonym (Hockeypuck) skrev 2026-04-30 20:56:44 följande:
    Kanske vänta och se hur det hela utvecklar sig kan vara en bra ide. Sitt lugnt i båten . 
    Jag gissar att du inte dör knall och fall ikväll utan om det tar den riktningen så vet du det och det sker längre fram i nån form av tids-prognos.  Då kan du ta kontakt och rent krasst ta farväl. 

Idag? Nej. 
    Krasst, men krasst är ofta bra.
  • Anonym (A-E)
    Anonym (Inni) skrev 2026-04-30 17:04:31 följande:

Jag hade sträckt ut en hand i alla fall. 
    Skickat ett sms med något liknande
    Hej, Jag vet att det är länge sen vi hördes och jag vet inte riktigt var du känner att vi står idag. Men det finns en sak jag gärna skulle vilja prata med dig om.
    Skulle det kännas okej?

Så kan man göra. En soft invit.
  • MrFox
    Anonym (A-E) skrev 2026-05-02 19:36:58 följande:
    Så kan man göra. En soft invit.
    Helst hade jag nog skrivit ett brev, mest för att ett brev är något mer än ett sms. Men, i vilket fall. En soft invit låter nog som en plan. 
  • Anonym (T)

Beror på. Är man nästintill garanterat döende och vill ta ett sista farväl så tycker jag man kan ta kontakt och berätta. Är man bara sjuk och det förkortar ditt liv så du har 10 år kvar bör du inte göra det med anledning av sjukdomen.

Om det är en person du vet att inte vill ha någon kontakt med dig så bör du inte använda sjukdomen som anledning till att ta kontakt. En del personer kan också reagera så att de distanserar sig om de får veta att någon är döende, medan andra reagerar tvärtemot. Beror helt på situation och relation. Men finns det saker du vill prata om oavsett och önskar kontakt så hör av dig. Men då kan det vara bättre att vänta med att berätta om sjukdomen tills du vet vart den andra står.

Svar på tråden Berätta om sjukdom för fd nära?