InteMinFörstaCirkus skrev 2026-05-04 00:18:43 följande:
Som läkare undrar jag hur du vill bli bemött i sjukvården. "Med samma respekt som alla andra," är förstås givet, men hur ser du på att få frågor kring viktnedgång när du söker för något helt orelaterat?
Jag som läkare fattar ju förstås att du vet att du har fetma, jag fattar att du med all sannolikhet gjort det du kan för att försöka gå ned i vikt, och att du med all sannolikhet fått frågan hundra gånger tidigare, men däremot vet jag inte om du vet vilken hjälp som finns tillgänglig just idag (framför allt läkemedelsmässigt, där utvecklingen gått snabbt). Vilket gör att det skulle kännas oerhört fel att låta patienten gå hem utan att fråga om han/hon vill boka en ny tid för att diskutera det.
Bra fråga.
Jag undviker personligen vårdapparaten helt sedan 15 år, förutom om det är absolut urakut på nivån ring ambulans. Orsaken till det är tyvärr dåligt bemötande och ignorerande av mina faktiska problem för att läkare hellre ville prata om min vikt..
Så, nej. Ta inte upp vikten om den är helt orelaterad. Om det däremot är något som faktiskt kan påverkas av vikten, då kan ni ta upp den, försiktigt och med tydlig förklaring om sambandet. Backa genast om patienten inte vill prata om det, men ställ upp dörren för samtal om den vid senare tillfälle. Jag vet att det är svårt, många läkar/patientkontakter är engångshändelser på många håll.
Alla med fetma vet att det finns läkemedel, och att nya kommer hela tiden. Vi får det nerkört i halsen varje gång vi pratar med en annan människa, varje gång det kommer reklam på TV, varje gång vi kliver på en tunnelbana. Så det behöver i du inte bekymra dig om. Vi är också ofta experter på hur man äter "rätt", hur många kalorier det är i vartenda livsmedel, hur långt man måste springa för att bränna en chokladkaka. Det väldigt många av oss egentligen behöver är psykologiskt stöd och pepp med tät regelbundenhet, men det är inget vården vill eller kan tillhandahålla i nuläget.