• Anonym (Maskinen)

Hur bli mer spontan och levande?

Jag är för första gången i mitt vuxna liv singel och har märker nu att jag är en ganska tråkig person. Jag följer rutiner, gör det jag ska göra och planerar in nästa sak. Jag är som en maskin. Jag är också väldigt passiv i att ta kontakt med nya människor inte för att jag är blyg men mest för att jag känner att jag inte har tid. Jag har förstått nu att den personen jag är kan ju vara jättebra för att få en familj att fungera men nu när barnen är i princip vuxna vill jag också försöka leva lite. Hur gör man?

• Svar på tråden Hur bli mer spontan och levande?
  • Anonym (Såå?)

Så exakt vad är det du egentligen vill? Ditt största problem verkar inte vara att bli mer spontan utan snarare att lista ut vad det är du faktiskt vill med ditt liv den närmaste framtiden.

• Anonym (Jane)
    Anonym (Maskinen) skrev 2026-05-01 10:01:40 följande:

Jag är för första gången i mitt vuxna liv singel och har märker nu att jag är en ganska tråkig person. Jag följer rutiner, gör det jag ska göra och planerar in nästa sak. Jag är som en maskin. Jag är också väldigt passiv i att ta kontakt med nya människor inte för att jag är blyg men mest för att jag känner att jag inte har tid. Jag har förstått nu att den personen jag är kan ju vara jättebra för att få en familj att fungera men nu när barnen är i princip vuxna vill jag också försöka leva lite. Hur gör man?

Vad menar du med att leva lite?

Gör det du vill göra, ta kontakt med andra om du vill det, även om det verkar som att du prioriterar annat. 
  • Anonym (Steg)

Ett bra och viktigt steg är att bara våga släppa loss och vara spontan och levande. Det sista stället man ska ställa en sådan fråga på är nog FL.

• Anonym (Caroline)

Vad är det du vill då?
    Vad behöver du?
    Vad saknar du?
    Vad behöver du ändra för att åstadkomma ovanstående, OCH som du tycker är värt?

Du kanske önskar en ny väninna och så småningom en ny kärlek. Men är du redo att ändra något "idag" för att få något "imorgon". 

Där skulle jag börja.
    Sen är nästa steg "att göra" och det kan ju ske på olika sätt.

• Anonym (Caroline)

Lägger till att ett sätt att bli mer spontan är att oftare säga ja.
    Tänk och säg inte initialt nej till allt för att du måste fundera eller för att du kanske (kanske) kommer att ha något annat den dagen.
    Säg ja bara

• Anonym (H)
    Anonym (Maskinen) skrev 2026-05-01 10:01:40 följande:

Läs på om typ A-personlighet. Du verkar ha lite av det i dig.

Sedan kan Mindfullness vara bra. Det är motsatsen till att bara ha en agenda och följa den. Man kan visst uträtta saker då man praktiserar det, men man är också här och nu, inte på nästa ställe. I yoga, pialetes och Qi gong är man också närvarande.
    Allt som har mwd sinnesupplevelser att göra är bra. Och att småprata med andra. Massage. 

Är det väldigt svårt att vara lite avslappad ibland, så kanske du behöver gå i terapi hos en legitimerad terapeut. 
Svar på tråden Hur bli mer spontan och levande?