Vi är nog inte kompatibla kring mat, deal breaker? Vet inte
Jag har upptäckt att jag och min pojkvän har lite olika syn på mat, allteftersom vi umgås mer och mer hemma hos varandra. Det är inte det att vi äter väldigt olika, det är synen på livsmedels hållbarhet och förvaring som skiljer sig. Markant ibland.
Det började med att jag undrade var min skål med smör tagit vägen. Det var alltså hemma hos mig. Jag tar samma smör på mackan som i stekpannan, och tar då fram en bit för ca 3 dagar att ha på smörgåsen och lägger i en skål som får stå framme. Jag täcker den bara med kallt vatten när jag använt den. Den eftermiddagen när jag skulle ta en macka efter jobbet var den borta. Jag frågade honom om han sett den, och då sa han att jag hade "glömt den framme" och han hade slängt smöret och diskat skålen. Jag tänkte att det var ju en miss av mig att inte säga att den skulle stå framme, så jag skrattade bara lite åt det. Men sen...
Jag har nu kommit fram till att han slänger allt som varit öppet i mer än 3 dagar i kylskåpet. Vissa saker mer än en dag, eller till och med på en gång. Vilket förklarar alla miniförpackningar hemma hos honom. Han tycker att det är äckligt att mjölken har stått i mer än en dag, att osten är en vecka gammal, att matlådan består av rester. Och jag är precis tvärtom. Jag kan ställa in en gryta i kylskåpet, i själva grytan jag lagade den i, och äta av i en vecka. Än sen om osten stått ett tag, är det en mögelfläck på den så kan man skära bort den. Mjölken gick ut för en vecka sen? Är den oöppnad så är den säkert fortfarande helt okej. Är det klumpar i den så gör jag pannkaka.Osv.
Han är ju en bra kille annars, men här kanske vi har för olika syn. Det känns nästan som vi är i varsin ände av skalan.
Skulle något sånt här, åt någotdera håll, vara en dealbreaker för dig, eller kan man "jobba runt" något sånt?