• Anonym (Liljonkvast)

Vi är nog inte kompatibla kring mat, deal breaker? Vet inte

Jag har upptäckt att jag och min pojkvän har lite olika syn på mat, allteftersom vi umgås mer och mer hemma hos varandra. Det är inte det att vi äter väldigt olika, det är synen på livsmedels hållbarhet och förvaring som skiljer sig. Markant ibland.

Det började med att jag undrade var min skål med smör tagit vägen. Det var alltså hemma hos mig. Jag tar samma smör på mackan som i stekpannan, och tar då fram en bit för ca 3 dagar att ha på smörgåsen och lägger i en skål som får stå framme. Jag täcker den bara med kallt vatten när jag använt den. Den eftermiddagen  när jag skulle ta en macka efter jobbet var den borta. Jag frågade honom om han sett den, och då sa han att jag hade "glömt den framme" och han hade slängt smöret och diskat skålen. Jag tänkte att det var ju en miss av mig att inte säga att den skulle stå framme, så jag skrattade bara lite åt det. Men sen...

Jag har nu kommit fram till att han slänger allt som varit öppet i mer än 3 dagar i kylskåpet. Vissa saker mer än en dag, eller till och med på en gång. Vilket förklarar alla miniförpackningar hemma hos honom. Han tycker att det är äckligt att mjölken har stått i mer än en dag, att osten är en vecka gammal, att matlådan består av rester. Och jag är precis tvärtom. Jag kan ställa in en gryta i kylskåpet, i själva grytan jag lagade den i, och äta av i en vecka. Än sen om osten stått ett tag, är det en mögelfläck på den så kan man skära bort den. Mjölken gick ut för en vecka sen? Är den oöppnad så är den säkert fortfarande helt okej. Är det klumpar i den så gör jag pannkaka.Osv.

Han är ju en bra kille annars, men här kanske vi har för olika syn. Det känns nästan som vi är i varsin ände av skalan.

Skulle något sånt här, åt någotdera håll, vara en dealbreaker för dig, eller kan man "jobba runt" något sånt?

• Svar på tråden Vi är nog inte kompatibla kring mat, deal breaker? Vet inte
  • Anonym (Ko)
    Anonym (Rut) skrev 2026-05-03 12:36:07 följande:
    Som sagt, om du läste mitt senare inlägg så gjorde jag en snabb googling och insåg att det intr bara var åsikt utan öven fakta. En majoritet föredrar smaken av bregott och det säljer också mest. 

Du må tycka det är skrattretande men de 70-talister som jag känner tror att bröd och pasta är nyttigt och är livrädda för vanlig keso och måste köpa minikeso. 
    Du må känna få födda på 70-talet...

Vet 60-talister som äter keso och är mer fetträdda. 

Jag är själv 70-talist och försöker undvika fett ja, men inte av rädsla utan pga en bortopererad gallblåsa. Jag får välja när det passar att sitta på toa flera gånger under en dag och när det inte gör det.  Min mage rasar helt. 

Men ingen 70-talist jag känner är fetträdd. Närmsta jag kan komma är nog en vegan född på 90-talet. 

Det roliga i fetträdsla är att folk inte vågar äta gräddtårta men slevar glatt i sig gräddsås till maten. Vispgrädde på tårta är ju mycket luft i, så man får mer grädde i sig om man äter gräddsås... 

Däremot är det många 70-talister som likt 60-talisterna börjar tänka sig för mer vad de äter. Trivselkilona smyger sig på utan att det märks innan kläderna sitter åt. Kroppen förändras och det är svårt att träna bort det.  Ni yngre kommer också hamna i medelåldern en dag och då välkomnar vi er med erfarenheten vi har. 
  • Anonym (Snål)
    Anonym (Liljonkvast) skrev 2026-05-03 13:56:02 följande:
    Jag kan naturlligtvis inte redogöra för hans känslor när HAN inte kan redogöra för sina känslor. Eller tror du att jag kan trolla fram hans känslor i honom, och förmågan från honom att förklara dem?
    Men har du försökt resonera med honom? Hur ställer han sig till ekonomin i att slänga så mycket? Miljösvinn? Han måste väl kunna få fram något mer resonemang än att han tycker det är äckligt?
  • beli
    Tow2Mater skrev 2026-05-03 15:22:56 följande:
    Ja ge honom en dos gammaldags tänk på de svältande barnen i afrika; det är ju så väldigt produktivt.
    Helt ojämförbart i min mening. Vi kan alla styra över vårt eget matsvinn hemma och även rösta med plånboken genom att t.ex. köpa varor som snart går ut. Tänk ett steg längre.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Ko) skrev 2026-05-03 19:57:19 följande:

Jag är själv 70-talist och försöker undvika fett ja, men inte av rädsla utan pga en bortopererad gallblåsa. Jag får välja när det passar att sitta på toa flera gånger under en dag och när det inte gör det.  Min mage rasar helt. 

Men ingen 70-talist jag känner är fetträdd. Närmsta jag kan komma är nog en vegan född på 90-talet. 

Det roliga i fetträdsla är att folk inte vågar äta gräddtårta men slevar glatt i sig gräddsås till maten. Vispgrädde på tårta är ju mycket luft i, så man får mer grädde i sig om man äter gräddsås... 

Däremot är det många 70-talister som likt 60-talisterna börjar tänka sig för mer vad de äter. Trivselkilona smyger sig på utan att det märks innan kläderna sitter åt. Kroppen förändras och det är svårt att träna bort det.  Ni yngre kommer också hamna i medelåldern en dag och då välkomnar vi er med erfarenheten vi har. 
    Vad jobbigt med gallan. Har också opererar bort den men har inget problem med att äta fett. Är det vanligt att det blir så efter op? Tvärtom hade jag problem innan jag opererade bort den. 

Ja 60-talister är säkert också rädda. Men jag känner fler 70-talare än 60-talare så kan inte jämföra. 
  • Tow2Mater
    beli skrev 2026-05-03 20:40:18 följande:
    Helt ojämförbart i min mening. Vi kan alla styra över vårt eget matsvinn hemma och även rösta med plånboken genom att t.ex. köpa varor som snart går ut. Tänk ett steg längre.
    Så du vill bara tala om för andra hur de ska rösta, ok. Men nu funkar inte världen så. 
  • Anonym (Ko)
    Anonym (Rut) skrev 2026-05-03 20:45:55 följande:
    Vad jobbigt med gallan. Har också opererar bort den men har inget problem med att äta fett. Är det vanligt att det blir så efter op? Tvärtom hade jag problem innan jag opererade bort den. 

Ja 60-talister är säkert också rädda. Men jag känner fler 70-talare än 60-talare så kan inte jämföra. 
    OT förvisso,  men ingen aning hur vanligt det är. Jag reagerar mer på fett nu, och ägg. Innan gallproblemen var det inget större problem med sådant. När jag hade gallproblem reagerade jag på ex minsta gnutta salt i maten. 

Tyvärr är biverkningar efter galloperation inte så mycket forskat på. Finns många som mår finfint och toppen och det finns de som får fortsatta problem. Vården (runt om i världen,  inte bara Sverige, jag har letat grupper) tycker i princip att är gallan borta är allt frid och fröjd. Men det är en annan tråd, och väldigt OT här. Starta du en sådan tråd så kan vi fortsätta prata om gallan där. 😄
  • Anonym (Hmmm)

Kompatibla eller ej? Min särbo är otroligt säker på smaker och kryddning oavsett vad vi lagar.
     Ok, jag grillar och steker medan hon gör allt annat - könsroll de-luxe, hahaha
    Hon får mig att äta mer grönt och jag får henne att äta mer protein.

• beli
    Tow2Mater skrev 2026-05-03 21:00:37 följande:
    Så du vill bara tala om för andra hur de ska rösta, ok. Men nu funkar inte världen så. 
    Haha. Du är en mästare i att missförstå.
  • Anonym (T)

Din kille verkar väldigt extrem, jag hade inte accepterat ett sånt matsvinn om man vill bli sambo. Det måste bli väldigt höga matkostnader och en konstant stress i att behöva handla hela tiden.

Men jag skulle inte heller vilja dricka eller använda mjölk med klumpar i, och varor som passerat bäst före datum slängs för det mesta. Möjligen att jag kan dricka en mjölk som passerat med någon dag om den luktar bra och är utan klumpar. Tycker inte om kastruller i kylskåpet, så gör min man ibland och då tar jag ut dem och packar om i matlådor. Tycker kastruller inte håller tätt och maten blir torr även om locket är på, sen det opraktiska att de tar upp onödig plats och när man ska använda grytan finns den inte i grytskåpet.

• Anonym (Liljonkvast)
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-05-03 22:44:54 följande:

Kompatibla eller ej? Min särbo är otroligt säker på smaker och kryddning oavsett vad vi lagar.
     Ok, jag grillar och steker medan hon gör allt annat - könsroll de-luxe, hahaha
    Hon får mig att äta mer grönt och jag får henne att äta mer protein.

Rubrikläsare
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Liljonkvast) skrev 2026-05-04 00:01:08 följande:
    Rubrikläsare
    På vilket sått?
  • Anonym (Liljonkvast)
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-05-04 00:07:41 följande:
    På vilket sått?
    På så sätt att det du skrev inte relaterade alls till det jag skrivit i tråden, utöver möjligen rubriken.
  • Anonym (pensionär numera)

Hmm jag förstår honom tror jag. Du låter lite som min svärmor som serverade andra och åt själv klart tveksamma matvaror. Även mögligt bröd. En del otrevliga minnen. 
    Klimpar i mjölken är äckligt. Drömmer nästan mardrömmar om gången gammal mjölk till kaffet ( på jobbet) där jag hällde lite oförsiktigt och det kom tunn vattning vätska och sen en klimp som stänkte iväg kaffet och gav en sur doft. Klart motbjudande med ofräsch mjölk. Jag får rysningar. 
    Vi håller +3 grader i vårt kylskåp som håller stabil temperatur.
    Allting håller betydligt längre vid så låg temperatur. typiskt en bra bit bortom "bäst före märkningen" lukt och ögat säger mest . Man slipper typiskt tveksam mat och vi slänger sällan något. 
    Ett smart sätt att få smör på mackan som fungerar utmärkt direkt från kylen är att hyvla smöret från 500g klumpen med osthyvel. funkar utmärkt när det är så kallt. Klibbar inte . Man slipper också bre det kalla smöret.  
    Hårdosten förvarar vi i zippåse i kylen. Ligger absolut inte inte framme länge på ex matbordet. Den kan man hyvla på i en vecka eller två minst. Det räcker bra.
    Mat för närmaste veckan jag tillagat hamnar i glasburkar hett med lock. Klarar sig bra i kylen upp till en vecka även om jag tar av innehållet under veckan.  

• GulligaTjejen
    Anonym (Liljonkvast) skrev 2026-05-01 14:26:12 följande:
    Vi är nog inte kompatibla kring mat, deal breaker? Vet inte

Jag har upptäckt att jag och min pojkvän har lite olika syn på mat, allteftersom vi umgås mer och mer hemma hos varandra. Det är inte det att vi äter väldigt olika, det är synen på livsmedels hållbarhet och förvaring som skiljer sig. Markant ibland.

Det började med att jag undrade var min skål med smör tagit vägen. Det var alltså hemma hos mig. Jag tar samma smör på mackan som i stekpannan, och tar då fram en bit för ca 3 dagar att ha på smörgåsen och lägger i en skål som får stå framme. Jag täcker den bara med kallt vatten när jag använt den. Den eftermiddagen  när jag skulle ta en macka efter jobbet var den borta. Jag frågade honom om han sett den, och då sa han att jag hade "glömt den framme" och han hade slängt smöret och diskat skålen. Jag tänkte att det var ju en miss av mig att inte säga att den skulle stå framme, så jag skrattade bara lite åt det. Men sen...

Jag har nu kommit fram till att han slänger allt som varit öppet i mer än 3 dagar i kylskåpet. Vissa saker mer än en dag, eller till och med på en gång. Vilket förklarar alla miniförpackningar hemma hos honom. Han tycker att det är äckligt att mjölken har stått i mer än en dag, att osten är en vecka gammal, att matlådan består av rester. Och jag är precis tvärtom. Jag kan ställa in en gryta i kylskåpet, i själva grytan jag lagade den i, och äta av i en vecka. Än sen om osten stått ett tag, är det en mögelfläck på den så kan man skära bort den. Mjölken gick ut för en vecka sen? Är den oöppnad så är den säkert fortfarande helt okej. Är det klumpar i den så gör jag pannkaka.Osv.

Han är ju en bra kille annars, men här kanske vi har för olika syn. Det känns nästan som vi är i varsin ände av skalan.

Skulle något sånt här, åt någotdera håll, vara en dealbreaker för dig, eller kan man "jobba runt" något sånt?

Det är en stor ick att om man inte är kompatibel då ska man göra slut. Men det finns någon för dig där ute tjejen... riktig kärlek! 🥰😍😁

Det måste klicka på en djup nivå! 🥰

Kram!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ko) skrev 2026-05-03 19:57:19 följande:

Jämförelsen gräddsås och gräddtårta! Tungan ute

Att äta gräddtårta är eg fullständigt onödigt, då det inte bara är grädden som är dunderfet. Sockerkakan är värre, sylt (som det brukar vara), vaniljkräm som är en sockerbomb, är det som får mig att avstå.
    Inte själva grädden.

När det kommer till såsen så tror jag inte att de flesta "slevar" i sig, utan man tar en liten mängd för att komplettera smakerna i maten.

Och sen vill jag tillägga att vantrivselkilon lätt kan undvikas, t ex genom att inte äta för mycket av "det goda".

Jag är 60-talist för övrigt.
Svar på tråden Vi är nog inte kompatibla kring mat, deal breaker? Vet inte