• Anonym (TS)

Har ditt barn en djurnamn

Var hos veterinären igår och råkade få se patientlistan för dagen. Tog en bild för att den var så rolig. Så dessa namn är tydligen djurnamn idag. Har ditt stackars barn ett djurnamn?

Ebba (katt)
    Ebba (hund)
    Svante (hund)
    Lisa (katt)
    Märta (hund)
    Sally (hund)
    Viola (katt)
    Lisette (reptil)
    Mila (hund)
    Milla (katt)
    Caia (kanin)
    Kent (hund)
    Penny (reptil)

• Svar på tråden Har ditt barn en djurnamn
  • Anonym (TS)

Min hund heter Siri så det är inte så att jag shamear någon 

• Anonym (h)

Hoppas att detta är påhittat för annars... folk

dvs TS

• Anonym (Juni)

Det är väl snarare djuren som har människonamn?

• Anonym (E.)

Det är ju ofta så att man tar ett människonamn som har börjat låta lite lustigt, till sitt djur. Typ att det är väldigt ur fas, som Gösta eller Göran. Eller Märta som du nämner. Men även mänskliga smeknamnsnamn kan användas som namn på gulliga djur, t.ex. Molly. Eller Sally och Penny som du nämner. 

Sedan finns det även människonamn som egentligen inte är smeknamnsnamn - men som låter som om de vore det. Därför hamnar de lätt på söta djur - tänk så många hamstrar och marsvin som heter Hampus t.ex.! "Känner" även en orm som heter Julius... men det går kanske under ovanstående stycke, urmodiga namn, i och för sig.

Jag tror att det är ovanligt att någon döper sitt djur till ett människonamn, som anses som ett helt normalt och riktigt (alltså ej smeknamn) namn på barn och unga idag. 

• Anonym (Jag)

Hunden heter Atlas, katten heter Nils-Georg men kallas Nisse. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (E.) skrev 2026-05-01 16:33:01 följande:

Jag tror att det är ovanligt att någon döper sitt djur till ett människonamn, som anses som ett helt normalt och riktigt (alltså ej smeknamn) namn på barn och unga idag. 

I TS lista finns det många "normala" namn som barn och unga heter just nu, så jag tror inte att det du säger stämmer. Jag har träffat på katter och hundar som heter saker som Melvin, Alice, Amelie, Tore mfl, namn som har varit vanliga ett tag eller börjar bli vanliga. 

Kanske beror det på att en del ser sitt djur som en människa eller iaf som en del av familjen, och döper sitt djur till ett människonamn (med flit eller omedvetet). Jag känner till många djurägare som behandlar sin hund eller katt mer som en bebis, djuret blir som ett substitut för ett barn. 
  • Anonym (Nej)

Men känner till en tjej som heter Delfin. Och så hörde jag att någon heter Tiger i programmet boxen som går nu. 

• Anonym (E.)
    Anonym (Nej) skrev 2026-05-02 13:35:26 följande:

Men känner till en tjej som heter Delfin. Och så hörde jag att någon heter Tiger i programmet boxen som går nu. 

Alltså, Delphine finns som flicknamn i Frankrike och Tiger som pojknamn i USA. Men menar du att dessa namn hade gått igenom hos Skatteverket i Sverige..? :o Det borde de inte. 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (E.) skrev 2026-05-02 16:29:31 följande:
    Alltså, Delphine finns som flicknamn i Frankrike och Tiger som pojknamn i USA. Men menar du att dessa namn hade gått igenom hos Skatteverket i Sverige..? :o Det borde de inte. 
    Jag vill minnas att det var någon svensk kändis som döpte sin son efter Tiger Woods för flera år sedan och efter det var det antagligen några som tog efter. Tydligen finns det drygt 800 killar och omkring 100 tjejer som heter Tiger, hur många som har det som tilltalsnamn vet jag dock inte.

Omkring 100 kvinnor i Sverige heter Delphine och ca hälften av dessa heter Delphine som tilltalsnamn.
  • trollhona

Inget av barnen heter någon av de namnen, men katten heter Berra. Dock var han redan döpt när vi adopterade honom.

Tycker att många namn i den listan är lite typiska djurnamn, Ebba och Milla känner jag flera hundar som heter. Även Sally och Molly är typiska hundnamn.
    Tror att många som kanske inte vill skaffa barn skaffar djur istället och så får djuret det namn som man tänkt till barnet eller så blir djuret ett substitut som en liten bebis. Djuret är ju en familjemedlem.

• trollhona
    Anonym (h) skrev 2026-05-01 15:36:50 följande:

Hoppas att detta är påhittat för annars... folk

dvs TS

Du läste inte #1 tror jag
  • Anonym (Mjau)

Du ska vända på frågan. Heter ditt djur ett människonamn. De flesta av alla djur har ett namn som först burits av en människa. Har man ett barn som heter Katten, Tass, Svartnos, Goshögen, Spinnis osv så är det mer namn som brukar bäras av djur.

• Xenia

Nej, jag har inget barn som heter Brunte, Svarten, Bamse, Lassie, Lady, Karo, Misse, Kisse, Gosan, Sessan, Murre m m.

Men antar att TS skämtar med "djurnamn". Eller ska man sluta använda vissa namn bara för en del ger sina djur människonamn?

• Anonym (E.)
    Anonym (Juni) skrev 2026-05-02 16:34:30 följande:
    Jag vill minnas att det var någon svensk kändis som döpte sin son efter Tiger Woods för flera år sedan och efter det var det antagligen några som tog efter. Tydligen finns det drygt 800 killar och omkring 100 tjejer som heter Tiger, hur många som har det som tilltalsnamn vet jag dock inte.

Omkring 100 kvinnor i Sverige heter Delphine och ca hälften av dessa heter Delphine som tilltalsnamn.
    Undrar om Delphinorna är invandrade från ett fransktalande land alternativt USA, eller om de är födda i Sverige och namnet har gått igenom här..? OK med den stavningen kanske det inte är så hemskt, men "Delfin" skulle ju vara förfärligt för då skulle precis alla tänka på betydelsen. Då kan man lika gärna heta Val eller Gädda, liksom. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E.) skrev 2026-05-02 16:29:31 följande:
    Ja.
Svar på tråden Har ditt barn en djurnamn