• Anonym (Ensam)

Från varm till kall

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men jag behöver verkligen råd från någon som kanske varit i en liknande situation.

Jag lever med min partner och vi har tre barn tillsammans. För ungefär ett år sedan förändrades han helt. Från att ha varit varm, fysisk och närvarande till att bli väldigt kall, distanserad och undvikande.

Idag ser vår relation ut så här:

Han visar nästan ingen fysisk närhet alls (inga kramar, pussar, inget spontant)

Om jag försöker ta initiativ drar han sig ofta undan, särskilt offentligt

Den enda gången han tar initiativ är när det gäller sex

Om jag är ledsen eller bryter ihop så tröstar han mig inte, utan kan istället vända sig om och sova

Jag har tagit upp det här många gånger och varit väldigt tydlig med vad jag behöver (enkla saker som kramar, närhet, att bli hållen), men det händer ingen förändring. Han säger bara att han ska ?tänka på det?.

Samtidigt bär jag i princip hela hemmet själv:

Jag lagar mat, städar, plockar, fixar allt kring barnen

Jag äter ofta sist efter att ha serverat alla andra

Jag känner att jag drar hela lasset både praktiskt och känslomässigt

När jag försöker sätta gränser eller säga ifrån kan han bli passivt aggressiv eller undvikande. Om jag är ?för snäll? känns det som att han bara kör över mig.

Ett exempel: Han blev irriterad över att det var stökigt i förrådet och frågade alla vem som gjort det. Ingen tog på sig det. Då drog han själv ut allt och lämnade det på golvet och gick. När jag frågade varför svarade han bara ?vet inte vem som gjort det?. Det kändes så respektlöst och småaktigt, särskilt när jag redan gör allt hemma.

Jag känner mig:

ensam i relationen

oälskad

frustrerad och arg

ibland som att han inte ens tycker om mig längre

Samtidigt vill jag inte bara ge upp. Vi har tre barn och jag vill verkligen försöka få det att fungera ? men jag vet inte hur.

Så mina frågor är:

Har någon varit i en liknande situation där partnern blivit kall och distanserad?

Går det att få tillbaka närhet och respekt ? och i så fall hur?

Hur sätter man gränser utan att det bara leder till mer passiv aggressivitet?

Hur slutar man bära allt själv utan att allt faller ihop?

Jag känner mig ganska vilsen just nu och behöver verkligen perspektiv utifrån.

Tack till er som orkar läsa och svara ❤️

• Svar på tråden Från varm till kall
  • Anonym (I)

Om det var min man skulle jag först fråga hur han mår? Beroende på svar skulle jag 
    1. Be honom söka hjälp
    2. Förklara att antingen drar han sitt strå till stacken eller så kan han piss off

• Anonym (Hmm)

Jag tror han vill avsluta eran relation och gör det på detta sättet för han är feg och hoppas på att du ska lämna.
    Kanske har han varit otrogen.
    Jag känner delvis igen beteendet och det var när jag varit otrogen...

• Anonym (Ensam)
    Anonym (I) skrev 2026-05-01 21:14:07 följande:

Om det var min man skulle jag först fråga hur han mår? Beroende på svar skulle jag 
    1. Be honom söka hjälp
    2. Förklara att antingen drar han sitt strå till stacken eller så kan han piss off

Jag har frågat honom det, och han har sagt att han har känt sig stressad på sistone. Grejen är att vi varit tillsammans i 10 år, jag vet hur han beter sig när han är stressad. Han är en sån som pratar om sina känslor, söker närhet etc. Detta är raka motsatsen. 

Det känns som att något bara har dött ut, kan inte riktigt förklara det. Men det kom så plötsligt. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-05-01 21:20:03 följande:

Jag tror han vill avsluta eran relation och gör det på detta sättet för han är feg och hoppas på att du ska lämna.
    Kanske har han varit otrogen.
    Jag känner delvis igen beteendet och det var när jag varit otrogen...

Jag har också haft den känslan. Både att han vill avsluta och att han kanske är otrogen. Han verkligen nekar det. Skakar på huvudet, rycker på axlarna och säger något i stil med "jag vill bara ha lugn och ro i mitt liv  varför skulle jag vara otrogen?" Men jag har en konstig magkänsla 

Däremot så säger han tex aldrig att han jobbar över, det är ingenting som har förändras. Men han har också ett väldigt flexibel jobb där han vissa dagar inte ens behöver dyka upp till jobbet.

På vilket sätt känner du igen dig i det jag beskriver? 
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Ensam) skrev 2026-05-01 23:14:10 följande:
    Jag har också haft den känslan. Både att han vill avsluta och att han kanske är otrogen. Han verkligen nekar det. Skakar på huvudet, rycker på axlarna och säger något i stil med "jag vill bara ha lugn och ro i mitt liv  varför skulle jag vara otrogen?" Men jag har en konstig magkänsla 

Däremot så säger han tex aldrig att han jobbar över, det är ingenting som har förändras. Men han har också ett väldigt flexibel jobb där han vissa dagar inte ens behöver dyka upp till jobbet.

På vilket sätt känner du igen dig i det jag beskriver? 
    Han är otrogen och beter sig som ett rövhål för att slippa göra slut. Så fegt och billigt.
  • Anonym (,,,)

Det enda du kan göra är att sluta att tjata på honom och ta reda på sanningen själv (ja det är helt okej att snoka) så att du har hela bakgrunden.

Förnedra inte dig själv mer med gråt och att försöka prata. Acceptera det som är och börja planera för att ta dig ur skiten han satt dig i. Planera för framtiden ekonomiskt osv.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (,,,) skrev 2026-05-02 00:38:34 följande:
    Han är otrogen och beter sig som ett rövhål för att slippa göra slut. Så fegt och billigt.
    Jag har haft en stark magkänsla att han varit otrogen. Jag gick tom igenom hans telefon (dåligt, jag vet) men hittade inget. Såg att han läst en tråd på flashback som hette något i stil med "vilka dejtingappar är bra för stt dejta utländska kvinnor" som han besökte två gånger med två dagars mellanrum. Frågade varför han läst en sån tråd och svarade att hsb ej mindes och om han gjort det är det för att det är intressant att läsa vad folk skriver.. 

Ikväll kändes det som att han medvetet vill få mig att börja ogilla honom. Han bad mig läsa ett arbete som han skrivit. Han hade bett mig flera gånger under dagen men jag sa att jag ej kunde eftersom jag skulle mata vår bebis. Satte mig i soffan och sa att jag nu kunde lösa hans arbete. Jag säger så till honom att han ska ta bebisen och ge henne mat, varpå han svarar "varför ger du hebne till mig, jag ska ju äta min yoghurt, eller hur tänker du?" Blev typ äcklad på något sätt av han svar. Det kändes så medvetet och respektlöst..
  • Anonym (Ensam)
    Tow2Mater skrev 2026-05-02 01:18:43 följande:

Ville han ha tredje barnet?

Ja. Det var tom han som ville det mest, och övertalade mig att skaffa ett tredje barn.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Ensam) skrev 2026-05-02 00:49:04 följande:
    Jag har haft en stark magkänsla att han varit otrogen. Jag gick tom igenom hans telefon (dåligt, jag vet) men hittade inget. Såg att han läst en tråd på flashback som hette något i stil med "vilka dejtingappar är bra för stt dejta utländska kvinnor" som han besökte två gånger med två dagars mellanrum. Frågade varför han läst en sån tråd och svarade att hsb ej mindes och om han gjort det är det för att det är intressant att läsa vad folk skriver.. 

Ikväll kändes det som att han medvetet vill få mig att börja ogilla honom. Han bad mig läsa ett arbete som han skrivit. Han hade bett mig flera gånger under dagen men jag sa att jag ej kunde eftersom jag skulle mata vår bebis. Satte mig i soffan och sa att jag nu kunde lösa hans arbete. Jag säger så till honom att han ska ta bebisen och ge henne mat, varpå han svarar "varför ger du hebne till mig, jag ska ju äta min yoghurt, eller hur tänker du?" Blev typ äcklad på något sätt av han svar. Det kändes så medvetet och respektlöst..
    Fråga ingenting då blir de bara duktigare på att radera. Har mer hänt som väckt misstankar om otrohet?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (,,,) skrev 2026-05-02 09:36:49 följande:
    Fråga ingenting då blir de bara duktigare på att radera. Har mer hänt som väckt misstankar om otrohet?
    Alltså inget som verkligen talar för otrohet. 

Men jag såg stt han hade skrivit till sin vän som ör miserabel i sin relation, att börja träna så att de kan gå ut och ragga brudar. 

Sedan hade han skrivit i en annan grupp "om en sjukt snygg kvinna raggar på en, på gymmet, borde jag sätta på henne för kung och fosterland?" 

Han har ju alltid sagt att han inte ens har den jargongen med sina vänner pga respekt ovh principer. Men det var ju ren lögn. 

En period (för ca 5 år sen) pratade han mkt om en kvinnlig kollega. Såg sen att hon hsde skickat ett meddelande på fb kl 00.00 på natten och skrivit "heeeej, hur mår du?" 

Jag sa att det inte ör normalt att en kollega skickar ett sånt meddelande så sent på en fredag på fb. 

Han har alltid dessutom sagt att han anser at kvinnor och män ej kan vara vänner m, och att han inte är social alls på jobbet med det motsatta könet. Jagvhar alltid tyckt det har varit konstigt. 

Sen har det varit lite annat smått. 

Var på ett bröllop med honom för ca 1 år sen. Han var helt uppslukad av sin bordsgäst som satt framför honom. Spanade in henne när hon kollade bort (jag satt bredvid henne) så han fick ögonkontakt med mig direkt efter och jag skakade på huvudet varpå han svarar "vad?" Som att jag är dum i huvudet. Tog upp detta med honom dagen efter. Han svarade att jag kände mig hotad för att kag tyckte arr hon var söt (vilket jag sldrig sa). 

Han har också varit en sån som gärna spanat in andra kvinnor när han fått bredvid mig. Han har halvt slutat med det. 

Så ja, allt detta och det jag nämnde i trådstarten har fått mig att tvivla på hans karaktär. Men jag har inget konkret där jag kan visa att han varit otrogen. Annars hade jag lämnat direkt.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Ensam) skrev 2026-05-02 10:08:25 följande:
    Alltså inget som verkligen talar för otrohet. 

Men jag såg stt han hade skrivit till sin vän som ör miserabel i sin relation, att börja träna så att de kan gå ut och ragga brudar. 

Sedan hade han skrivit i en annan grupp "om en sjukt snygg kvinna raggar på en, på gymmet, borde jag sätta på henne för kung och fosterland?" 

Han har ju alltid sagt att han inte ens har den jargongen med sina vänner pga respekt ovh principer. Men det var ju ren lögn. 

En period (för ca 5 år sen) pratade han mkt om en kvinnlig kollega. Såg sen att hon hsde skickat ett meddelande på fb kl 00.00 på natten och skrivit "heeeej, hur mår du?" 

Jag sa att det inte ör normalt att en kollega skickar ett sånt meddelande så sent på en fredag på fb. 

Han har alltid dessutom sagt att han anser at kvinnor och män ej kan vara vänner m, och att han inte är social alls på jobbet med det motsatta könet. Jagvhar alltid tyckt det har varit konstigt. 

Sen har det varit lite annat smått. 

Var på ett bröllop med honom för ca 1 år sen. Han var helt uppslukad av sin bordsgäst som satt framför honom. Spanade in henne när hon kollade bort (jag satt bredvid henne) så han fick ögonkontakt med mig direkt efter och jag skakade på huvudet varpå han svarar "vad?" Som att jag är dum i huvudet. Tog upp detta med honom dagen efter. Han svarade att jag kände mig hotad för att kag tyckte arr hon var söt (vilket jag sldrig sa). 

Han har också varit en sån som gärna spanat in andra kvinnor när han fått bredvid mig. Han har halvt slutat med det. 

Så ja, allt detta och det jag nämnde i trådstarten har fått mig att tvivla på hans karaktär. Men jag har inget konkret där jag kan visa att han varit otrogen. Annars hade jag lämnat direkt.
    Det du skriver här räcker ju för att dra. Vilken sliskig jävel. Urk verkligen. 
  • Anonym (What)

Jag tror också att han medvetet gör sig oälskbar för att du ska lämna TS. Det är så SJUKT många män som gör detta. Varför? För att då blir det kvinnan som blir "boven" och väljer att avsluta förhållandet - istället för att se vad det faktiskt är: han som träffat en annan/vill leva ett annat liv och dumpar fru och barn. Det är ju rövhåligt gjort, och istället för att stå för den man är så manipulerar han sin fru tills det är omöjligt för henne att ta ett annat beslut.

Lita på din magkänsla!!

Om jag var du skulle jag satt mig ner med honom och lagt alla korten på bordet en dag när barnen är borta. Sagt precis just det, att du synar hans bluff:

"Kan vi snälla bara vara ärliga mot varandra nu, för jag tycker att alla under detta tak förtjänar att leva ett gott liv - inte minst våra barn. Jag misstänker att du behandlar mig illa medvetet för att jag ska bryta vår relation. Stämmer detta? Isåfall är det bättre att du är ärlig mot mig och att vi bryter upp på ett bra sätt. Jag vill dig inget ont och vill att du ska vara lycklig, så då är det bättre att du berättar hur du vill göra istället.

Om du inte vill separera så måste du ta tag i ditt mående, för det är inte hållbart att bete dig på detta viset som du gör. Jag, barnen och säkert även du själv lider av hur du är här hemma, och det måste bli förändring om vi ska fortsätta ihop. Jag saknar min gamla partner som jag vet finns där inne och är redo att kämpa och göra allt för att du ska må bättre och hitta tillbaka till en bättre plats."

Något sånt ish? Då kanske han öppnar sig och börjar prata sanning...

• Anonym (:()

Låter väldigt tråkigt. Hur känner du? Vill du vara kvar i den relationen? Känns som en lång tid att vara i en svacka och en sådan stor förändring.. hans trådar, gluttande och kommentar till vännen tyder på att han har intresse någon annan stans.. :(

Jag är en flyktig person och hade dragit direkt av sådant beteende men ni har historia och barn ihop.

Funderar på hur hans reaktion skulle bli om du helt börjar fokusera på dig själv. Såklart barnen med men inget curlande av mannen och att du börjar prioriterar dig själv (nu vet jag inte alls hur du lever såklart) men intressen, vänner, hälsa, träning. Att du ökar värdet för dig själv i ditt liv.

Dels blir ditt liv mer roligt för dig, men det kan också ruska tag i honom mer än tjat o gnat (vilket jag iof skulle förstå, man måste kunna kommunicera i en relation o det är han som gör fel här), när han ser dig blomstra o bygga värde utanför honom o familj ab. Det förutsätter såklart att han drar sin del med barnen osv så att du får tid o energi till det.

Bara en tanke. Om du ens vill ruska tag i honom dvs..

• Anonym (Separera)

Jeesus och du är kvar? Efter 3 år med sådan respektlöshet och ett icke förhållande. Du undrar om han är otrogen - det spelar typ ingen roll vill du ha det som det är? 
    Du Är ensam i förhållandet du är oälskad och blir dåligt behandlad. Du undrar hur nån kan sätta gränser utan passiv aggressivitet. Den passiva aggressiviteten står han för, oavsett ? vad du gör det är upp till dig om du accepterar det eller inte.  Att anpassa sig efter den blir som att du är medberoende till hans dåliga sidor och trippar på tå för honom. Det är troligtvis inte en svacka han vill inte men har det kanske bekvämt. Och nu låter du barnen få de erfarenheterna med sig. 

• Anonym (Rut)

Spelar det någon roll om han är otrogen? Är du lycklig med honom om det visar sig att han inte är otrogen? 

• Anonym (Narcissism)

Det du beskriver låter som narcissism. Kolla upp det, och berätta för guds skull inte för honom att du lär dig om det!

• molly50
    Anonym (Ensam) skrev 2026-05-02 00:49:04 följande:

Oavsett om han är otrogen inte så visar han ju med all önskvärd tydlighet att han inte respekterar dig.
    Jag tycker du ska fundera på om det är så du vill leva och om det är så du vill att era barn ska lära sig att en relation fungerar.
    Jag håller med det som Anonym (what) skrev om att du kanske ska sätta dig ner och prata med honom på det sättet som h*n föreslog.
    Han verkar vilja göra slut med dig men är för feg för att komma till skott.
    Då kan det vara bra att han får veta att du har förstått varför han beter sig som han gör och att du ger honom chansen att avsluta det snyggt.
    För barnens skull,om inte annat.
Svar på tråden Från varm till kall