Tecum skrev 2026-05-02 11:01:11 följande:
Jag beklagar, det är helt naturligt att du känner så ibland, i synnerhet om det inte är självvalt. Det finns en biologisk betingning hos de flesta att ha barn och ta hand om barn och det skapar också en tillhörighet då de flesta har barn. Men du kan kanske tänka på de negativa aspekterna, man är förälder hela livet med den oro det innebär för hur det ska gå för barn och barnbarn.
Du får fokusera på det som ger just dig glädje och mening i livet. Kanske kan du arbeta ideellt med barn på något vis?
Tillhörighet... precis så. Den har jag inte och kommer ju aldrig att få genom barn och när det sen inte finns syskon heller så späs det på ytterligare.
Ibland är jag glad att jag slipper oroa mig för barn för det verkar vara ett evigt oroande men ändå... det hade nog varit värt det ändå.
Jag gillar barn och barn dras alltid till mig men även om jag kanske skulle göra skillnad i något barns liv just nu så kommer jag ju aldrig att tillhöra barnets familj senare. Jag vet att jag låter jättesjälvisk men just nu är det min känsla av utanförskap som dominerar den här helgen.
Anonym (Rut) skrev 2026-05-02 11:04:29 följande:
Nu vet jag inte om ditt barnfria liv är självvalt eller inte.
Men livet med barn är inte alltid perfekt och alla har inte en nära kontakt med barn/barnbarn heller.
Sen kan man tänka tvärtom också. Tänk allt du kan göra och utveckla som alla med barn inte har haft tid med.
Egna intressen, hobbys, vänner och träning etc. Sånt jag själv har fått lägga åt sidan i många år när det var som mest intensivt med barnen. Har vissa år bara kunnat fokusera på heltidsjobb, läxor och barnens aktiviteter. Tappade träning, vänner och mina egna hobbys.
Det stämmer att inte alla har nära kontakt med barnen men jag skulle ändå tro att det är mer vanligt än inte att ha kontakt. "Hundåren" fram tills barnen är 20 år verkar jobbiga och man får ge upp mycket men det är ju säkert värt det även då. Men sen när barnen är vuxna så har man ju tid med allt man inte kunde göra när dom var små plus att man har bonusen att ha en plats där man alltid räknas och är omtyckt. Det är värt en hel del.