• Anonym (Glad men ledsen)

Tycker lite synd om mig själv idag

I helgen har en bekant bröllopsfest i dagarna tre för sin son och jag är verkligen glad för alla inblandades skull. Jag är så glad att de får uppleva allt vad det innebär när ens barn gifter sig och en stor fest med släkt och vänner och att deras familj utökas ytterligare nu. 

Det som gör att jag tycker lite synd om mig själv är att det aldrig kommer att hända mig och jag kan inte låta bli att bli ledsen för att jag aldrig kommer att få uppleva känslan av barn som gifter sig, att få barnbarn, eller familjemiddagar med barn och barnbarn och kanske tom barnbarns barn då jag inte har barn själv. Så det känns som att jag missar en stor del av livet som nästan alla andra får ta del av och det gör mig ledsen. 

• Svar på tråden Tycker lite synd om mig själv idag
  • Anonym (.)
    Anonym (Glad men ledsen) skrev 2026-05-01 23:10:16 följande:

I helgen har en bekant bröllopsfest i dagarna tre för sin son och jag är verkligen glad för alla inblandades skull. Jag är så glad att de får uppleva allt vad det innebär när ens barn gifter sig och en stor fest med släkt och vänner och att deras familj utökas ytterligare nu. 

Det som gör att jag tycker lite synd om mig själv är att det aldrig kommer att hända mig och jag kan inte låta bli att bli ledsen för att jag aldrig kommer att få uppleva känslan av barn som gifter sig, att få barnbarn, eller familjemiddagar med barn och barnbarn och kanske tom barnbarns barn då jag inte har barn själv. Så det känns som att jag missar en stor del av livet som nästan alla andra får ta del av och det gör mig ledsen. 

Vad tråkigt att läsa att du känner så. 

Har du inga syskonbarn som du tex står väldigt nära? De kan ju ibland fylla tomrummet 
    Anonym (.) skrev 2026-05-01 23:16:11 följande:
    Vad tråkigt att läsa att du känner så. 

Har du inga syskonbarn som du tex står väldigt nära? De kan ju ibland fylla tomrummet 
    Jag har inga syskon så jag har inga syskonbarn heller. 
  • Mayjel

Det är okej att tycka synd om sig själv ibland. Inte många andra bryr ju sig, så vem ska ömka för en om man inte själv gör det.

• Anonym (.)
    Anonym (Glad men ledsen) skrev 2026-05-01 23:20:29 följande:
    Jag har inga syskon så jag har inga syskonbarn heller. 
    Jag fattar. Situationer som man ej kan styra över, är verkligen jobbigast. 
  • Lynx123

Är i liknande sits men självvalt. För mig känns det underbart att aldrig behöva torka spyor, stå ut med gnäll, skolträffar, tonårsbråk, ständig oro och ofrihet. Som jag ser det har vi bara ett liv och det gäller att både fylla det med egen tillfredställelse och att vara en positiv kraft för andra. Att sitta och beklaga sig hjälper ingen. Hitta det du är tacksam för och utforska din tillvaro till fullo!

• Anonym (G)
    Anonym (Glad men ledsen) skrev 2026-05-01 23:10:16 följande:

Delar av livet kan vara sorgligt, så är det.

Det enda man kan göra är att glädja sig åt det som man har. 

Om du orkar kanske du kan vara stödfamilj till någon behövande familj.
  • Anonym (Meningsfullhet)

Ja det är sant att du missar vad de flesta får uppleva, men vem säger att det är det bästa?! Som någon skrev är självvald barn frihet en glädje för många, även om jag kan förstå charmen med familjen/släktträffar. Vet inte om det är så i ditt liv? Jag har heller inga syskon eller barn och börjat fundera när min kärnfamilj inte finns längre finns ingen? Eller inte många som kommer bry sig/höra av sig. Det blir lite upp till mig att hålla kontakten med olika släktingar och familjemedlemmar som jag räknar som mina närmaste som gör mitt liv mer meningsfullt. Var för ditt liv meningsfullt?

• Dexter dot com

Om livet inte blir som man tänkt sig så får man försöka hitta andra källor till glädje att fylla livet med. Att lägga energi på det man ändå aldrig kan förändra dränerar bara . Försök vara tacksam för det du har/kan få istället för att fokusera på det du inte har.

• Tecum

Jag beklagar, det är helt naturligt att du känner så ibland, i synnerhet om det inte är självvalt. Det finns en biologisk betingning  hos de flesta att ha barn och ta hand om barn och det skapar också en tillhörighet då de flesta har barn. Men du kan kanske tänka på de negativa aspekterna, man är förälder hela livet med den oro det innebär för hur det ska gå för barn och barnbarn.

Du får fokusera på det som ger just dig glädje och mening i livet. Kanske kan du arbeta ideellt med barn på något vis?

• Anonym (Rut)

Nu vet jag inte om ditt barnfria liv är självvalt eller inte.

Men livet med barn är inte alltid perfekt och alla har inte en nära kontakt med barn/barnbarn heller.

Sen kan man tänka tvärtom också. Tänk allt du kan göra och utveckla som alla med barn inte har haft tid med.

Egna intressen, hobbys, vänner och träning etc. Sånt jag själv har fått lägga åt sidan i många år när det var som mest intensivt med barnen. Har vissa år bara kunnat fokusera på heltidsjobb, läxor och barnens aktiviteter. Tappade träning, vänner och mina egna hobbys.

• Anonym (Patricia)

Jag tänker att barnfrågan inte är problemet utan din känsla av samhörighet och att ha ett sammanhang. 

Du känner kanske lite samma känsla vid alla större högtider gissar jag ? 

Om du är enda barnet kanske det inte heller finns en större familj och släkt omkring dig och då kan högtider sv olika slag kännas tunga .  Det finns då av naturliga skäl ingen student att fira eller någons barndop att gå på. 

Kanske du istället behöver skapa ett eget sammanhang där du har folk omkring dig där du är en självklar gäst och där vänner blir den familj du saknar. 

Mayjel skrev 2026-05-01 23:35:54 följande:

Det är okej att tycka synd om sig själv ibland. Inte många andra bryr ju sig, så vem ska ömka för en om man inte själv gör det.

Hehe, lite så är det ju. 
    Anonym (.) skrev 2026-05-01 23:47:26 följande:
    Jag fattar. Situationer som man ej kan styra över, är verkligen jobbigast. 
    Mmm och ibland är det lättare att tackla känslan och ibland svårare. 
    Anonym (G) skrev 2026-05-02 08:07:52 följande:
    Delar av livet kan vara sorgligt, så är det.

Det enda man kan göra är att glädja sig åt det som man har. 

Om du orkar kanske du kan vara stödfamilj till någon behövande familj.
    Jag försöker alltid och lyckas oftast att glädja mig åt det jag har men ibland som nu  i helgen så påminns jag om vad jag inte har. Såg att en annan vän hade lagt ut att det firades en stor födelsedag för en familjemedlem och bara deras närmaste familj är 14 personer tror jag och igen påmindes jag om att jag aldrig kommer att tillhöra något sånt.

Stödfamilj kanske kan vara en väg att gå som jag inte har tänkt på. 

Anonym (Meningsfullhet) skrev 2026-05-02 08:55:39 följande:

Ja det är sant att du missar vad de flesta får uppleva, men vem säger att det är det bästa?! Som någon skrev är självvald barn frihet en glädje för många, även om jag kan förstå charmen med familjen/släktträffar. Vet inte om det är så i ditt liv? Jag har heller inga syskon eller barn och börjat fundera när min kärnfamilj inte finns längre finns ingen? Eller inte många som kommer bry sig/höra av sig. Det blir lite upp till mig att hålla kontakten med olika släktingar och familjemedlemmar som jag räknar som mina närmaste som gör mitt liv mer meningsfullt. Var för ditt liv meningsfullt?

Låter som du är i en liknande situation. Är du på yngre skalan eller äldre? Jag har märkt att det blir mer märkbart ju äldre jag blir att ju mer utesluten blir man från vänners högtider jämfört med när man var yngre. 

Att hålla kontakten kan man ju försöka med och det har jag väl gjort till viss del men när man ändå inte blir inbjuden sen på olika saker för att man rent krasst inte räknas som närmaste familjen så tappar man gnistan lite. 
    Dexter dot com skrev 2026-05-02 10:52:40 följande:

Om livet inte blir som man tänkt sig så får man försöka hitta andra källor till glädje att fylla livet med. Att lägga energi på det man ändå aldrig kan förändra dränerar bara . Försök vara tacksam för det du har/kan få istället för att fokusera på det du inte har.

Det låter ju käckt och logiskt men tänk dig själv att inte ha ett sammanhang där du alltid räknas, där du alltid är välkommen. 
    Tecum skrev 2026-05-02 11:01:11 följande:

Jag beklagar, det är helt naturligt att du känner så ibland, i synnerhet om det inte är självvalt. Det finns en biologisk betingning  hos de flesta att ha barn och ta hand om barn och det skapar också en tillhörighet då de flesta har barn. Men du kan kanske tänka på de negativa aspekterna, man är förälder hela livet med den oro det innebär för hur det ska gå för barn och barnbarn.

Du får fokusera på det som ger just dig glädje och mening i livet. Kanske kan du arbeta ideellt med barn på något vis?

Tillhörighet... precis så. Den har jag inte och kommer ju aldrig att få genom barn och när det sen inte finns syskon heller så späs det på ytterligare. 

Ibland är jag glad att jag slipper oroa mig för barn för det verkar vara ett evigt oroande men ändå... det hade nog varit värt det ändå. 

Jag gillar barn och barn dras alltid till mig men även om jag kanske skulle göra skillnad i något barns liv just nu så kommer jag ju aldrig att tillhöra barnets familj senare. Jag vet att jag låter jättesjälvisk men just nu är det min känsla av utanförskap som dominerar den här helgen. 
    Anonym (Rut) skrev 2026-05-02 11:04:29 följande:

Nu vet jag inte om ditt barnfria liv är självvalt eller inte.

Men livet med barn är inte alltid perfekt och alla har inte en nära kontakt med barn/barnbarn heller.

Sen kan man tänka tvärtom också. Tänk allt du kan göra och utveckla som alla med barn inte har haft tid med.

Egna intressen, hobbys, vänner och träning etc. Sånt jag själv har fått lägga åt sidan i många år när det var som mest intensivt med barnen. Har vissa år bara kunnat fokusera på heltidsjobb, läxor och barnens aktiviteter. Tappade träning, vänner och mina egna hobbys.

Det stämmer att inte alla har nära kontakt med barnen men jag skulle ändå tro att det är mer vanligt än inte att ha kontakt. "Hundåren" fram tills barnen är 20 år verkar jobbiga och man får ge upp mycket men det är ju säkert värt det även då. Men sen när barnen är vuxna så har man ju tid med allt man inte kunde göra när dom var små plus att man har bonusen att ha en plats där man alltid räknas och är omtyckt. Det är värt en hel del. 
    Anonym (Patricia) skrev 2026-05-02 11:59:55 följande:

Jag tänker att barnfrågan inte är problemet utan din känsla av samhörighet och att ha ett sammanhang. 

Du känner kanske lite samma känsla vid alla större högtider gissar jag ? 

Om du är enda barnet kanske det inte heller finns en större familj och släkt omkring dig och då kan högtider sv olika slag kännas tunga .  Det finns då av naturliga skäl ingen student att fira eller någons barndop att gå på. 

Kanske du istället behöver skapa ett eget sammanhang där du har folk omkring dig där du är en självklar gäst och där vänner blir den familj du saknar. 

Du skriver det så perfekt att jag inte har något att tillägga. Precis så känner jag. 

Jag hade en vän i nästan 20 år som inkluderade mig i precis allt som om jag vore hennes syster men hon bor i himlen nu. Jag har inte hittat någon ny vän som henne och kommer aldrig att göra det igen för hon var verkligen speciell och blixten slår ju aldrig ner två gånger på samma ställe. 
  • Lynx123
    Anonym (Glad men ledsen) skrev 2026-05-02 17:18:10 följande:
    Du skriver det så perfekt att jag inte har något att tillägga. Precis så känner jag. 

Jag hade en vän i nästan 20 år som inkluderade mig i precis allt som om jag vore hennes syster men hon bor i himlen nu. Jag har inte hittat någon ny vän som henne och kommer aldrig att göra det igen för hon var verkligen speciell och blixten slår ju aldrig ner två gånger på samma ställe. 
    Det gör den visst! Du kan träffa vänner men ingen är ju den andre lik. Försök att fokusera mindre på det negativa och ägna dig i stället åt allt som är bra.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Glad men ledsen) skrev 2026-05-02 17:18:10 följande:

Den vänskapen finns visst mer än en gång.  Det har både jag och andra upplevt många gånger .  

Var försiktig med att sätta din vän på piedestal och att göra henne till nåt helgon. Det kommer bara göra dig isolerad.  

Det finns massor med olika typer av vänskap och sammanhang bara du ger folk chansen.  
Svar på tråden Tycker lite synd om mig själv idag