• Anonym (zessi)

Kompisar från förr

Jag har under mitt liv bott runt en del i olika städer pga studier, kärlek och jobb. Har under min tid i dom olika städerna träffat vänner som jag umgåtts med. En del som jag var nära med och en del lite mer ytliga. Två av dom var jag väldigt nära med men har inte haft någon kontakt med sen cirka 25 år tillbaka. Anledningen till det är att jag flyttade ifrån den staden där båda tjejerna bor. Vi var alltså inte osams och var det heller inte under alla åren vi umgicks. Tvärtom vi hade alltid kul när vi träffades och jag saknar dom båda (dom känner inte varandra). Min fråga är nu om jag ska höra av mej till dom och försöka få upp kontakten igen. Skulle ni bli glada om någon ni umgåtts med för länge sen "dök upp" i era liv igen?

Anledningen till att jag frågar är att jag hörde av mej för några veckor sedan till en fd granntjej som jag bott granne med i 4 år. Vi sågs nästan dagligen och samma sak där, vi var aldrig osams. Det tråkiga var att hon inte svarade på mitt sms. Tyckte det var jättetråkigt och blev ledsen. Nu är jag rädd att samma sak ska hände igen om jag ringer/smsar dom andra två tjejerna. Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Kompisar från förr
  • Anonym (Tråkigt men..)

Fundera på syftet med din kontakt och var tydlig med det i ditt meddelande . 

Sen kan det vara bra att veta att  även om personen blir glad kanske det inte finns plats i deras liv för dig av olika skäl och svar kan utebli .  

Jag har lite dubbla känslor för sånt här , några riktigt gamla vänner har ibland hört av sig vilket varit kul men det har alltid funnits en baktanke och inte alltid av godo.  År har gått och alla våras liv är förändrade och inte alltid till något bra.  En del förväntar sig att man ska ha tid att festa och leva som under studietiden men jag har barn och jobb och hus att sköta och har noll intresse av gamla tider , kul att höra av gamla vänner men jag är faktiskt inte intresserad.  Alls. 

• Virriga Vera

Jag hade blivit glad av att höra ifrån gamla vänner. Kontakta dem och ta det därifrån.

• Anonym (123)

Jag har en gång blivit kontaktad av en gammal gymnasiekompis (15 år efter studenten) vilket jag blev jätteglad över. Vi är nu ett gäng på 6 personer som ordnar träff 2 gånger om året där ca 4-5 dyker upp varje gång. 

Och jag har också själv hört av mig till två kusiner som jag träffade som barn men tappade kontakten med i tonåren. Vi ses också ca 2 gånger om året. 

Faktum är att båda dessa gäng nu är något av de viktigaste umgängen jag tycker jag har i mitt liv. 

Och har också hört av mig till en person som aldrig svarade. Jag blev lite ledsen och sårad, men man får inte ha för höga förväntningar. Behöver inte betyda att den inte vill umgås egentligen utan kan också vara att man känner att man har sitt liv och inte känner att man har tid att avvara för en "nygammal" bekant. 

Hör av dig, absolut. Det kan bli en supergrej. Men gräv inte ned dig om de inte svarar. 

Svar på tråden Kompisar från förr