• Anonym (TS)

Gäst på bröllop

Vi ska på bröllop i sommar. I medelhavsområdet på en solig strand (om än framåt kvällen till men fortfarande varmt nog att bada). Efteråt blir det middag, fortfarande lite osäkert om vi pratar lokala tavernan eller något finare.

Klädkod är "kom vad du är bekväm i" vilket ju inte är så exakt. Jag har kollat runt överallt jag kommit på för att hitta något som verkar lämpligt till mig och döttrarna (lägre tonåren) men skulle behöva fler tips. Tjejerna använder kläder från både barn och vuxenavdelningen.

Om vi räknar bort Temu och Shein, vad har ni för förslag på butiker?

• Svar på tråden Gäst på bröllop
  • Anonym (k)

Vinted! Man blir matad med förslag utifrån vad man kollar på också så går att få fram guldkorn den vägen.

• Anonym (Em)

Gina och nelly gillar mina tonåringar. De brukar ha mycket klänningar och kjolar med matchande topp.

• Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2026-05-02 11:08:24 följande:
    Gäst på bröllop

Vi ska på bröllop i sommar. I medelhavsområdet på en solig strand (om än framåt kvällen till men fortfarande varmt nog att bada). Efteråt blir det middag, fortfarande lite osäkert om vi pratar lokala tavernan eller något finare.

Klädkod är "kom vad du är bekväm i" vilket ju inte är så exakt. Jag har kollat runt överallt jag kommit på för att hitta något som verkar lämpligt till mig och döttrarna (lägre tonåren) men skulle behöva fler tips. Tjejerna använder kläder från både barn och vuxenavdelningen.

Om vi räknar bort Temu och Shein, vad har ni för förslag på butiker?

Tycker att du ska kolla med närstående till brudparet vad de ska ha på sig. Alltså det kan ju vara allt från en solklänning till fin klänning. Undantaget riktigt fina heltäckta skor, för det funkar ju inte med sand.

Sedan beror det ju på vilken prisklass. 

När det gäller andra kläder har Cibus gett mycket bra kvalit'e för pengarna, men vet inte hur deras klänningsutbud ser ut. 
  • Anonym (Em)

Klädkoden betyder inte för uppklätt

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (Em) skrev 2026-05-02 13:07:39 följande:

Klädkoden betyder inte för uppklätt

Så tolkar jag det också. 

Jag tänker att de flesta inte behöver köpa något nytt, för att följa den klädkoden, utan man kan hitta något hemma i garderoben som man känner sig fin och bekväm i.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Lovisa) skrev 2026-05-02 13:42:52 följande:
    Så tolkar jag det också. 

Jag tänker att de flesta inte behöver köpa något nytt, för att följa den klädkoden, utan man kan hitta något hemma i garderoben som man känner sig fin och bekväm i.
    Bra poäng! Men det kan ju vara roligt med något nytt till speciella tillfällen också.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Em) skrev 2026-05-02 13:49:17 följande:
    Bra poäng! Men det kan ju vara roligt med något nytt till speciella tillfällen också.
    Absolut!
  • Anonym (TS)

Jag är lite osäker på vilka fler som kommer eftersom hela tjocka släkten på min mans sida fick en öppen inbjudan. Han har sagt att det är ett par kusiner med respektive familjer men inga vi umgås med regelbundet så om någon ska fråga får det bli han (och han vet redan vad han tänker ha på sig så för honom är det ingen stress).

Nästa fråga är hur kort klänning som är acceptabel? Jag avskyr verkligen klänningar som slutar mitt på vaden och klänningar i knälängd verkar inte vara så vanliga i år. Långa klänningar är fina men kommer åtminstone i samband med vigseln vara på tok för varma. Kan det vara ok med en lårkort klänning (inte superkort och tight men att den slutar kanske 10 cm över knät) när de nu bestämt sig för att vara på stranden?

• Anonym (TS)

Mannen lyckades äntligen skaka fram lite info igår.

Det kommer inte finnas tid för att ta en dusch mellan vigsel och middag = samma klänning.  

Att döma av var middagen är så lär det inte bli dans inpå småtimmarna utan bara middag. Det är ett jättefint ställe men man sitter utomhus, lite lagom tillgänglig för myggen.

• Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2026-05-02 19:49:30 följande:

Jag är lite osäker på vilka fler som kommer eftersom hela tjocka släkten på min mans sida fick en öppen inbjudan. Han har sagt att det är ett par kusiner med respektive familjer men inga vi umgås med regelbundet så om någon ska fråga får det bli han (och han vet redan vad han tänker ha på sig så för honom är det ingen stress).

Nästa fråga är hur kort klänning som är acceptabel? Jag avskyr verkligen klänningar som slutar mitt på vaden och klänningar i knälängd verkar inte vara så vanliga i år. Långa klänningar är fina men kommer åtminstone i samband med vigseln vara på tok för varma. Kan det vara ok med en lårkort klänning (inte superkort och tight men att den slutar kanske 10 cm över knät) när de nu bestämt sig för att vara på stranden?

Beror helt på vad som är vanligt i den gruppen, om lårkort är O.K. Kan vara känsligt.  Tror att det är O.K. även med en längd strax över knät i år. 
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2026-05-03 20:51:57 följande:
    Beror helt på vad som är vanligt i den gruppen, om lårkort är O.K. Kan vara känsligt.  Tror att det är O.K. även med en längd strax över knät i år. 
    Det blev lite fel. Jag tror att det även är O.K. med en längd som går ner strax över knät i år. Alltså något längre men inte vadlång.
  • Anonym (cia)

Jag hade nog valt att ha en vanlig ärmlös sommarklänning med lite blommor och ett par snyggare sandaler. Typ Indiska eller liknande.

Samma till flickorna. 

En liten jacka eller kofta till kvällen om det finns risk för kyla är nog bra att ha med. 

• Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2026-05-02 19:49:30 följande:

Det säkraste kortet är en knälång klänning. Så välj det om du är mån om att inte göra fel. Du kanske har någon i garderoben om du inte hittar i butik.
Svar på tråden Gäst på bröllop