• Anonym (Lite orolig)

Hur mycket tål gravidmagen?

Är i vecka 21 och min tredje graviditet. Mina äldre barn är 9 år respektive 8 månader (!).
    Stora skillnaden på denna graviditet och mina tidigare är därför att min mage fått MYCKET stryk av min 8-månaders.
    Han sparkar mig ordentligt hårt i magen, kastar sig på den, stångas (haha). 

Han gör naturligtvis inget av detta med mening och det sker främst vid tillfällen såsom nattning då han rullar omkring i sängen, försöker komma till ro, vill kramas med råkar i stället stånga mig med huvudet i magen osv.

Ska ska med min bm nästa vecka men tänkte om någon kan lugna mig lite innan dess? För jag börjar nämligen bli lite orolig att detta väldigt regelbundna våld mot magen kanske inte är så bra.. 

• Svar på tråden Hur mycket tål gravidmagen?
  • Anonym (Juni)

Det bör inte vara någon större fara, i såna fall borde du ha märkt av att magen gjort ont eller tagit skada. En åttamånaders lär inte kunna generera så mycket kraft att fostret skulle ta skada när du är i vecka 21, det hade nog varit farligare om det blivit slag direkt mot livmodern i första trimestern, men samtidigt behöver inte det ha inneburit att fostret tagit skada. Människor har ju överlevt att ramla eller stöta till magen ordentligt under graviditeter förmodigen sedan mänsklighetens begynnelse, men visst är det viktigt att inte utsätta sig i onödan.

Men, ta inte ur en massa oro i onödan. Om graviditeten fortlöper som den ska har förmodligen inget allvarligt hänt. Lycka till!

• Anonym (J)

Skulle vilja säga att magen klarar av den typen av "slag".
    Hade en 9 månaders som var likadan. Hon älskade också att hoppa på min mage, ungefär som en sån där hoppsele man sätter i dörren. Visade sig att jag var gravid i 6 månaden (woopsie, en riktig överraskningsbebis) och hon klarade sig finfint 😊 Dock slutade jag med att låta dotter nummer 1 hoppa på magen 😅 

Svar på tråden Hur mycket tål gravidmagen?