Anonym (Zzzz) skrev 2026-05-02 22:20:55 följande:
Kraftig mens efter barn nr 2
Nu vet jag att ökade blödningar efter graviditet är väldigt vanligt, men märkte ingen skillnad alls efter första barnet. Var precis som innan när mensen kom tillbaka.
Nu med andra barnet kom mensen tillbaka efter ca 3-4 månader trots helamning och har nu haft 7 cykler. De första 5 var som förr, både i längd och mängd. Nu med de senaste 2 har något hänt. Blöder väldigt mycket, blöder igenom en tampong på bara ett par timmar, och inte lite, utan det rinner igenom och går även igenom en tunn binda..
Sen har jag alltid haft lite längre blödperioder och alltid blödit ca 7-8 dagar, vilket aldrig varit kul men ännu mindre nu.
Så till min fundering. Bör jag kontakta gyn eller något när det blivit en så markant skillnad från tidigare? Eller kan det bli så även om det verkat normalt och precis som förr innan?
Jag har haft exakt så. Fast det var efter mitt tredje barn. Födde med snitt (första vaginalt, andra, tredje och fjärde med snitt) men tror inte det hade så stor betydelse. Jag fick också tillbaks mensen tidigt trots helamning. Jag har kollat hos gyn och allt var normalt, han sa att det kan bli skillnad efter man får barn. Det blev faktiskt lite mer normalt efter ett tag, minns inte exakt hur länge.
Sedan blev jag gravid med fjärde barnet när sonen var strax över 2 år. Även då fick jag tillbaks mensen tidigt trots helamning , när hon var tre månader gammal. Och jag blödde jättemycket .. behövde ha både binda och tampong första dagarna och ibland varade mensen länge också, 8-9 dagar kanske. En gång när hon var 7 månader gammal blödde jag så mycket så att jag åkte in till gynakuten och kollade , det var verkligen extremt mycket så att jag blev rädd. Allt såg iallafall normalt ut och jag fick Cyklo-F utskrivet (finns receptfritt också). Var lite osäker på att ta det under amning men det ska vara helt okej att ta sa läkaren. Iallafall så är det lite bättre nu (nu är dottern 15 månader gammal). Jag ammar fortfarande . Jag blöder fortfarande mer än innan jag fick yngsta barnen och måste oftast ha binda och tampong första dagarna. Men det är inte lika extremt längre.
Kan tyvärr inte svara på varför det blir så men du är iallafall inte ensam. Och förhoppningsvis blir det lite bättre med tiden. Kram och lycka till!