• Anonym (Snål mamma?)

Kompis barn tar alltid med mitt barns saker hem

Hej! Jo jag har ett litet dilemma just nu. Mina bästa vänners barn och mitt barn är ?bästisar? och hänger med varandra nästan varje dag. Problemet är bara att varje gång deras barn är här så tar hon med mitt barns leksaker/kläder/skor hem. Innan har min dotter inte märkt något/brytt sig, men igår när dom gick så blev min dotter så himla ledsen och började fråga efter sina saker och då gjorde det så ont i mamma hjärtat. Och det som gjorde att det känns ännu ondare är att jag har varit sträng med min dotter när hon försökt ta med sig leksaker hemifrån hos dom att ?det här är x leksaker, dom leker vi med här för dom är hennes, men när vi går hem så får dom vara kvar här? och då känns det som att jag är en sån dålig mamma för det är okej att bara ge bort min dotters leksaker men hon ska inte få unna sig. Samtidigt så står jag fast vid mina principer liksom, man tar inte andra barns leksaker. Jag tänkte prata med barnets föräldrar idag, men överreagerar jag? Är jag snål som inte vill att deras barn jämt tar med leksaker osv? På det råga på de hela så är det alltid jag som måste gå dit och hämta tillbaka sakerna, säger vi inte till eller hämtar inte dom så stannar dom där. Jag försökte pika föräldrarna lite tidigare men då när dom sa ifrån deras dotter så fick hon sånt utbrott, så gången efter sa dom att ?vi orkar inte med huvudvärken av hennes utbrott är det okej om vi tar den här saken och lämnar tillbaka den imorgon??. Och den saken har jag ännu inte fått tillbaka vilket också blir ett irritationsmoment. Men iallafall så sa jag ja då, men vid det stadiet hade inte min dotter börjat reagera på att hennes kompis tar hennes saker men nu när hon blev ledsen för första gången kände jag att de räcker.

• Svar på tråden Kompis barn tar alltid med mitt barns saker hem
  • Anonym (Snål mamma?)
    Anonym (Gerd) skrev 2026-05-03 09:24:16 följande:

Förklara för din vän att ditt barn har börjat reagera och bli ledsen när sakerna är borta så nu kan de inte ta med sig något längre. Se till att du inte är arg när du säger det men var bestämd. Det är inte jobbigare för dem med ett utbrott än det är för er med ett ledset barn. 

Tack för tips! Jag ska prata med dom idag, dom är verkligen super förstående så dom kommer nog inte ha något emot det. Jag ville bara dubbelkolla om jag är en snål person som vill ha tillbaka grejerna hela tiden 
  • Anonym (Moa)

Det låter som att alla inblandade, utom kompisens barn, är väldigt snälla och konfliktundvikande. På många sätt är det fina egenskaper, men det blir problem om man alltid viker sig för den som skriker högst.

Att tvååringar får utbrott, när allt inte blir exakt som de vill, är normalt. Och det är de vuxnas jobb att sätta gränser och stå ut med utbrotten. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Gerd) skrev 2026-05-03 09:36:15 följande:

Men hjälp vad hård du låter. Man kommer långt med kommunikation, jag tror både väninnan och barnet förstår om TS förklarar i en trevlig ton. 

Det är knappast som att barnet kommer bli ärrat för livet över några utlånade leksaker i tvåårsåldern 

Precis, man kommer långt med kommunikation. Men TS pratar ju inte med sin väninna om problemet. Hon vågar inte. 
  • Anonym (Snål mamma?)
    Anonym (Jane) skrev 2026-05-03 10:57:00 följande:
    Precis, man kommer långt med kommunikation. Men TS pratar ju inte med sin väninna om problemet. Hon vågar inte. 
    Hahahaha
  • Anonym (Em)
    Anonym (Snål mamma?) skrev 2026-05-03 08:30:17 följande:

Hej! Jo jag har ett litet dilemma just nu. Mina bästa vänners barn och mitt barn är ?bästisar? och hänger med varandra nästan varje dag. Problemet är bara att varje gång deras barn är här så tar hon med mitt barns leksaker/kläder/skor hem. Innan har min dotter inte märkt något/brytt sig, men igår när dom gick så blev min dotter så himla ledsen och började fråga efter sina saker och då gjorde det så ont i mamma hjärtat. Och det som gjorde att det känns ännu ondare är att jag har varit sträng med min dotter när hon försökt ta med sig leksaker hemifrån hos dom att ?det här är x leksaker, dom leker vi med här för dom är hennes, men när vi går hem så får dom vara kvar här? och då känns det som att jag är en sån dålig mamma för det är okej att bara ge bort min dotters leksaker men hon ska inte få unna sig. Samtidigt så står jag fast vid mina principer liksom, man tar inte andra barns leksaker. Jag tänkte prata med barnets föräldrar idag, men överreagerar jag? Är jag snål som inte vill att deras barn jämt tar med leksaker osv? På det råga på de hela så är det alltid jag som måste gå dit och hämta tillbaka sakerna, säger vi inte till eller hämtar inte dom så stannar dom där. Jag försökte pika föräldrarna lite tidigare men då när dom sa ifrån deras dotter så fick hon sånt utbrott, så gången efter sa dom att ?vi orkar inte med huvudvärken av hennes utbrott är det okej om vi tar den här saken och lämnar tillbaka den imorgon??. Och den saken har jag ännu inte fått tillbaka vilket också blir ett irritationsmoment. Men iallafall så sa jag ja då, men vid det stadiet hade inte min dotter börjat reagera på att hennes kompis tar hennes saker men nu när hon blev ledsen för första gången kände jag att de räcker.

Nej, det är inte snålt utan viktigt att du står upp för din dotter! Saker handlar inte bara om pengar utan kan betyda mycket mer än så.

Var så mycket grejer, kläder och saker att tänka på när mina barn var små så jag hade lätt kunnat missa att det dök upp något som inte var vårt eller glömma att lämna tillbaka något utan att mena något illa med det. 
  • Jårdi

Dina vänner verkar inte våga eller orka ta utbrottet som kommer när barnet behöver lämna ifrån sig sakerna = en björntjänst som bara kommer förvärra situationen. Jag hade, som du fått tips om här innan, själv vänt mig till barnet och bett om att leksaken lämnas hos er innan de går hem. Du är inte snål, era vänner borde egentligen vara de som tar initiativet till att sakerna både stannar hos er och kommer tillbaka till er. 

• Anonym (F)

Om det andra barnet är tydligt autistiskt och det blir galet drama i timmar, så kan jag förstå om föräldrarna vill lämna tillbaka er dottets leksak dagen efter.

Men i annat fall är det inte O. K. att plocka med sig lekkamreters saker hem.

Dessutom så lämnade ju föräkdrarna inte tillbaka grejen som de sa att de skulle göra!

Även om deras barn är autistiskt så måste de också någon gång börja lära det om mitt och ditt. Fast de kan behöva börja senare med det barnet än man skulle med andra barn. 

Så kort sagt, ja det är väl läge att ta ett prat med de andra föräldrarna.

• Anonym (men)
    Anonym (Snål mamma?) skrev 2026-05-03 08:30:17 följande:

Ont i mammahjärtat?

Men skärp dig och ta genast kontakt med den andra mamman och säg att ni ska ha era saker tillbaka. Och ta ett snack om att hennes ban får låta bli att sno med sig era grejer. 

Pika inte, utan prata klarspråk. Deras barns utbrott är inte ditt problem. 

Om du vill fortsätta umgås med såna människor så får du visitera barnet i hallen innan de går hem. Ojdå, här var ju våra grejer, de stannar här. 
  • Anonym (Framtiden?)

Detta bådar inte gott för framtiden, om ett litet tvååringsutbrott är för mycket för dessa föräldrar.
    Får barnet snatta och ännu senare göra inbrott för att föräldrarna inte orkar med barnets utbrott, tro?

Klart föräldrarna märker om det slinker med en ny grej hem vid majoriteten av alla besök. Deras ansvar att uppfostra.

• Anonym (katten)

Det är ju bara att visitera ungen innan hon går och ta tillbaka sakerna. Säg att man inte tar andras saker. Punkt. Hon kommer garanterat lyssna på dig mer än sina föräldrar som verkar vara riktiga slapptaskar

• Anonym (INTE okej)

Detta beteende de håller på med är absolut inte okej!! Du är INTE snål eller själviska eller något. Det ni har köpt till ERT barn är ERA saker som ni köpt för att ni behöver eller vill ha dem. De får väl köpa likadana saker om de vill ha.. Du ska inte behöva be om att få tillbaka DINA saker, det är bara sjukt. 

Jättebra att du planerar att prata med dem. Och nästa gång detta händer, säg till direkt att "Nej, detta är dotterns saker och de får vara kvar här", du behöver inte hålla på att ge någon anledning eller linda in det fint. Förklara som du förklarar för din dotter, och de får då faktiskt stå ut med att deras barn eventuellt får ett utbrott, det är deras ansvar som föräldrar att hantera. 

Svar på tråden Kompis barn tar alltid med mitt barns saker hem