Hur är det att vara tandsköterska?
Ni som jobbar eller har jobbat som tandsköterska, vad tycker ni om yrket? Jag vet att lönen är låg men bortsett från det skulle ni rekommendera det eller inte? Varför?
Ni som jobbar eller har jobbat som tandsköterska, vad tycker ni om yrket? Jag vet att lönen är låg men bortsett från det skulle ni rekommendera det eller inte? Varför?
Det är en av de yrkesgrupper som har stor andel utmattade och stressnivån upplevs väldigt hög.
Jag valde att utbilda mig till tandsköterska för drygt fyra år sedan, jag var såååå less på att jobba kvällar/helger/somrar i nästan 12 års tid innan det, så...
Jag trivs jättebra! Jobbar privat (bara vuxna, inga barn) på en liten klinik där vi är en tandläkare, två tandsköterskor och en tandhygienist. Ibland får man lägga på ett extra kol, men annars är arbetsbördan faktiskt riktigt bra. Mycket varierande arbete! Skulle för mitt liv aldrig byta med hygienisten som bara gör undersökningar och depurerar dagarna i ända. 
Stora nackdelen är lönen- strax under 26 000:- brutto här. Pinsamt lågt! Tur min man tjänar bra så att jag kan göra detta just nu iaf. 
Ibland tänker jag att jag ska söka nytt jobb hos ngn annan för att få upp lönen, men chefen är bra och man vet ju vad man har. Inte vad man får!