• Anonym (Vilsen)

Varför får jag inte träffa hennes vänner?

Är i en relation sedan ett halvår tillbaka med en tjej som jag verkligen är förälskad i och det är besvarat. Men det är några saker som jag undrar hur jag ska förhålla mig till. Hon håller sitt sociala liv helt separat från mig. Vill inte att jag ska träffa hennes vänner och hon vill inte prata om sitt arbete. Planerar in saker med dem och är mycket upptagen med det. Det är ju inget fel att hon har eget umgänge och så men till saken hör att jag är relativt ny i stan och har inte lika stort umgänge, jobbar i stan på ett tidsbegränsat projekt. Jag är absolut inte klängig och har aldrig ifrågasatt att hon inte vill blanda mig med sina vänner, jag har mina egna aktiviteter och fullt upp jag med. Men det känns som att vi alltid ses på hennes villkor, när det passar henne. Vad kan det finnas för anledning till att hon inte vill att jag ska träffa hennes väninnor eller kollegor som hon umgås med?

• Svar på tråden Varför får jag inte träffa hennes vänner?
  • Anonym (R)
    Anonym (Vilsen) skrev 2026-05-03 18:07:06 följande:
    Varför får jag inte träffa hennes vänner?

Är i en relation sedan ett halvår tillbaka med en tjej som jag verkligen är förälskad i och det är besvarat. Men det är några saker som jag undrar hur jag ska förhålla mig till. Hon håller sitt sociala liv helt separat från mig. Vill inte att jag ska träffa hennes vänner och hon vill inte prata om sitt arbete. Planerar in saker med dem och är mycket upptagen med det. Det är ju inget fel att hon har eget umgänge och så men till saken hör att jag är relativt ny i stan och har inte lika stort umgänge, jobbar i stan på ett tidsbegränsat projekt. Jag är absolut inte klängig och har aldrig ifrågasatt att hon inte vill blanda mig med sina vänner, jag har mina egna aktiviteter och fullt upp jag med. Men det känns som att vi alltid ses på hennes villkor, när det passar henne. Vad kan det finnas för anledning till att hon inte vill att jag ska träffa hennes väninnor eller kollegor som hon umgås med?

Kan vara ditt tidsbegränsade arbete i den staden. Hon kan vara tveksam till om ert förhållande kommer att vara efter det. Så hon vill inte ta in dig i hennes kretsar, det blir bara struligt om du sedan lämnar.

Eller också är hon verkligen tveksam till om ni passar ihop. Ser ert förhållande som tillfälligt, och detta inte bara för att du bor tillfälligt i stan.

Eller också är hon ute med tjejkopisarna och har ons ibland. Det skulle i så fall hennes kompisar kunna tycka var jättekonstigt och ta avstånd ifrån, om de visste att hon hade fast sällskap med dig. 
  • Anonym (Vilsen)
    Eroc skrev 2026-05-03 21:11:55 följande:

Det låter skumt.

Så pass långt in hade jag ändå frågat. Var tydlig med att ska du fortsätta investera i relationen, och lägga om ditt liv för att det ska fungera, vill du veta hur hon ser på saken långsiktigt.

Det är bra att du inte är för på eller har ifrågasatt, men nånstans måste du markera att du inte bara är att ta för given heller.

Det känns som att jag investerar mer i relationen, har försakat en del för att det ska fungera medan hon lever på som hon gjort utan att egentligen ändra någonting och sagt att hon inte avser att göra det heller, när det gäller jobb och var vi ska bo. Hon vet ju att jag har tidsbegränsad anställning på orten och det kommer bli svårt för mig att stanna där för evigt. Ändå bedyrar hon sin kärlek och vi har väldigt starka känslor för varandra. Precis som du skriver så känns det ändå som att hon tar mig för given, för jag finns ju alltid till hands när hon vill ses. Det var mycket pga att hon ville som jag jobbade och lyckades förlänga min projektanställning. Det blev till priset av att jag tackade nej till andra, för mig, väldigt bra möjligheter.
  • Anonym (R)
    Anonym (Vilsen) skrev 2026-05-04 09:48:27 följande:
    Det känns som att jag investerar mer i relationen, har försakat en del för att det ska fungera medan hon lever på som hon gjort utan att egentligen ändra någonting och sagt att hon inte avser att göra det heller, när det gäller jobb och var vi ska bo. Hon vet ju att jag har tidsbegränsad anställning på orten och det kommer bli svårt för mig att stanna där för evigt. Ändå bedyrar hon sin kärlek och vi har väldigt starka känslor för varandra. Precis som du skriver så känns det ändå som att hon tar mig för given, för jag finns ju alltid till hands när hon vill ses. Det var mycket pga att hon ville som jag jobbade och lyckades förlänga min projektanställning. Det blev till priset av att jag tackade nej till andra, för mig, väldigt bra möjligheter.
    Det är O.K. att tacka nej till vissa bra jobbmöjligheter om man har ett fint och fast förhållande med någon, planerar familj tillsammans o.s.v. 

Men nu kan du inte stanna på orten på sikt, och hon kan inte tänka sig att flytta. Tyvärr ser jag ert förhållande som ett tillfälligt pga det, och det kanske hon också gör av samma skäl.
  • Anonym (—-)
    Anonym (Vilsen) skrev 2026-05-04 09:31:01 följande:
    Jag har inte frågat, för jag vill inte verka klängig. Vid ett tillfälle föreslog jag att jag skulle följa med på en bio som hon skulle gå på med en väninnna, eftersom det är en film jag verkligen också ville se. Då sa hon att det inte gick eftersom väninnan föreslagit att de två skulle gå och det skulle bli "fel" om jag hängde på. jag hade inte behövt sitta bredvid dem men det hade ju också blivit lite konstigt. jag sa väl ingenting då eftersom jag inte ville tränga mig på. Jag har föreslagit att vi gör något ihop, typ nån aktivitet, regelbundet, men det har hon sagt att hon inte hinner eller orkar.
    Fast det är ju en helt rimlig fråga. Inget klängigt med det. Hade inte hon träffat dina kompisar?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vilsen) skrev 2026-05-04 09:31:01 följande:
    Jag har inte frågat, för jag vill inte verka klängig. Vid ett tillfälle föreslog jag att jag skulle följa med på en bio som hon skulle gå på med en väninnna, eftersom det är en film jag verkligen också ville se. Då sa hon att det inte gick eftersom väninnan föreslagit att de två skulle gå och det skulle bli "fel" om jag hängde på. jag hade inte behövt sitta bredvid dem men det hade ju också blivit lite konstigt. jag sa väl ingenting då eftersom jag inte ville tränga mig på. Jag har föreslagit att vi gör något ihop, typ nån aktivitet, regelbundet, men det har hon sagt att hon inte hinner eller orkar.
    Just när det bara är en vän man ska träffa, kan jag tycka att det vore konstigt om partnern ska följa med. Är det sådana situationer du menar?
  • Anonym (R)
    Anonym (Nej) skrev 2026-05-04 15:40:01 följande:
    Just när det bara är en vän man ska träffa, kan jag tycka att det vore konstigt om partnern ska följa med. Är det sådana situationer du menar?
    Jamen han har ju aldrig träffat någon av hennes kompisar eller familj någon gång. Det är konstigt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (R) skrev 2026-05-04 15:41:15 följande:
    Jamen han har ju aldrig träffat någon av hennes kompisar eller familj någon gång. Det är konstigt.
    Ja, den delen är konstig. Att han inte får följa med på bio när hon bara ska träffa en kompis är inte konstigt.
  • Anonym (Igenkänning)

Känner igen det från mina första förhållanden. Jag hade vänner som jag "ville ha för mig själv" och var rädd att om de började vara sociala med mina pojkvänner skulle det kunna förstöra vänskapen. Jag såg dem som för värdefulla för att riskera att mista. Det handlar nog om en "mognadsfas" hon behöver komma till, i annat fall får du respektera hennes vilja.

• Anonym (R)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2026-05-04 16:03:38 följande:

Känner igen det från mina första förhållanden. Jag hade vänner som jag "ville ha för mig själv" och var rädd att om de började vara sociala med mina pojkvänner skulle det kunna förstöra vänskapen. Jag såg dem som för värdefulla för att riskera att mista. Det handlar nog om en "mognadsfas" hon behöver komma till, i annat fall får du respektera hennes vilja.

Men det här verkar röra sig om vuxna människor...
  • Anonym (V)

Är du säker på att hon faktiskt har vänner som hon umgås med? Jag var lite sådär i början mot min partner för att jag skämdes över att jag faktiskt bara har en enda vän som dessutom bor långt bort. Tyckte det var jobbigt och lite pinsamt att berätta för honom om den situationen och var rädd för att han skulle tycka jag är konstig som inte har någon att umgås med.

• Anonym (Vilsen)

Den gången med bion var det bara hon och en väninna och det är ju som "nej" skriver förståeligt att de vill gå bara de två. Men i övrigt är det tillfällen när hon träffar fler vänner och dessutom en del nya vänner som t ex gör en utflykt, går ut och käkar, går på en utställning osv. Det som skaver är väl att hon gör en massa saker och blir väldigt upptagen med det men och sen är hon trött och orkar inte med att vi gör något tillsammans. Har hänt att vi lite halvt pratat om att göra något, inget helt bestämt, men så har hon planerat in annat och är plötsligt upptagen. Och hon har också sagt rent ut att hon inte vill att jag träffar hennes vänner utan att förklara varför. Konversationen har då varit sådan att det inte blivit naturligt att ställa frågor om det. Det sista jag vill är att vara efterhängsen, som ett litet barn fråga om jag får vara med. Jag vill ju att det ska komma spontant från henne, att hon vill ha med mig i sitt sociala liv. 

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2026-05-04 16:03:38 följande:

Jag har också funderat på om det är så, det är min snälltolkning...
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (V) skrev 2026-05-05 01:24:57 följande:

Är du säker på att hon faktiskt har vänner som hon umgås med? Jag var lite sådär i början mot min partner för att jag skämdes över att jag faktiskt bara har en enda vän som dessutom bor långt bort. Tyckte det var jobbigt och lite pinsamt att berätta för honom om den situationen och var rädd för att han skulle tycka jag är konstig som inte har någon att umgås med.

Den tanken har inte slagit mig. Snarare att hon på något sätt skulle skämmas för mig eller att hon är annorlunda när hon är med andra och att det skulle bli en dålig mix. 
Svar på tråden Varför får jag inte träffa hennes vänner?