• Anonym (Valter)

Kvinnor som lever frivilligt singlar

Såg denna artikel häromdagen. Hade ingen aning om att det är så många som väljer att leva som singlar nu.

Bara i USA  verkr det ökat rejält. Vad beror det på? Är det för att kvinnor som lever som singlar mår allra bäst, som det står i artikeln? 

Verkar som att det blir allt mer vanligt. Kanske också för att polarisering i samhället ökat då mycket emellan könen, framför allt politiskt.

www.facebook.com/100080346195455/posts/pfbid0rpG29ofwcRUp94knr4L3f1LwE8MBrmgAgCiaDW23P4sn9pTuzEuJke1idBuyq4wFl/

• Svar på tråden Kvinnor som lever frivilligt singlar
  • Anonym (M)

Ja, idag behöver man inte vara i en relation. Varken socialt eller ekonomiskt. Det är accepterat att vara singel. 

Sedan betyder ju inte detta att de lever ensamma eller utan kärleksrelationer hela livet. Men träffar de ingen passande man så lever de hellre ensamma tills de träffar någon passande. 

• Anonym (?)

Lätt att gå vilse i statistiken

Skillnad på att
    Bo ensam men i en relation
    Bo ensam och letar efter den rätta
    Bo ensam utan önskan om en relation.
    Bo ensam och hoppa runt mellan olika kort tillfälliga relationer

• Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2026-05-04 10:17:07 följande:

Lätt att gå vilse i statistiken

Skillnad på att
    Bo ensam men i en relation
    Bo ensam och letar efter den rätta
    Bo ensam utan önskan om en relation.
    Bo ensam och hoppa runt mellan olika kort tillfälliga relationer

Ja, att bo själv är inte samma sak som att vara singel. 
  • Postman

Tror inte alls på att det just har med polarisering mellan könen att göra, märkligt man ser mycket av dessa argument just nu? Är det för att det är valtider måntro. 

Jag tror som M, man behöver inte vara i en relation, varken socialt eller ekonomiskt. Folk tycker det är avslappnat och skönt kanske. Har man haft dåliga erfarenheter av män så är det också rätt logiskt.  

• Anonym (Kvinnor)

Fler och fler kvinnor har gudskelov kommit till insikten / slutsatsen att de inte behöver någon man i sina liv. En befrielse för många kvinnor som levt i relationer där ingen kärlek funnits att tala om eller när männen tagit kvinnan för given och varken hjälpts åt med barn eller hushållsysslor eller ekonomi. Nu kan kvinnan bygga sitt eget liv, en egen karriär och ekonomi.

För min del hoppas jag det är en "trend" som håller i sig, Män måste börja förstå att de måste börja anstränga sig mer för att förtjäna en kvinnas uppmärksamhet och kärlek. Att kvinnor inte längre finner sig i att vara de som sköter markservicen medan mannen bara llgger i soffan och latar sig. Inte finner oss i att bli tagna för givna och bara sedda som "någon som är bra att ha".

Och tro mig, män som lider av långvarig ensamhet, det lär finnas orsaker till att de förblir ensamma. Men ofta förstår de inte själva vad det är för "fel" på dem, eftersom de saknar förmåga till introspektion/ självkritik.

• Anonym (R)

Nej, det är inte bara politiskt.

Killar förväntar sig ofta den bästa dealen i ett förhållande på olika sätt. De kanske båda jobbar och har barn, och då får hon göra det mesta hemarbetet ändå.

Tjejen har koll på killen och ser hur han mår och stöttar, medan mannen inte har samma koll.

Han tjänar mer än hon och de har skilda ekonomier. Men hon betalar ändå mer genom att hon gör det mesta hemarbetet och håller reda på och ordnar en massa sociala evenemang och uppvaktningar. 

Många killar är klistrade vid sina datorer på kvällarna. Förr var det TV, men då fanns det inte direktsända intressanta program hela tiden, så det pågick bara under en begränsad tid under kvällen. 

Politiskt sett så ser kvinnorna oftare ett lands utveckling ur ett gemenskapsperspektiv. Hur ska vi göra Sverige bra? De kan vara helt emot mera invandring, men har kanske arbetskamrater från andra länder eller lär känna invandrarfamiljer genom jobbet. Ser att många är bra.
    Så det blir färre som röstar på yttersta högern.

• Anonym (?)

Borde vara ungefär lika många män som kvinnor som bor själva av olika anledningar.

Varför bor de själv, trivs bäst så, hittar inte den rätta eller något annat?

Jag kan faktisk uppskatta den förändring som skett över tiden. Det är både mer ekonomiskt och praktiks möjligt att bo själv, och social accepterat. Man behöver inte leva i ett dålig parförhållande för att kunna ha hem, hushåll, sex mm.

Relationerna blir förhoppningsvis bättre då de bygger på en genuint vilja att bo och leva tillsammans. Inte som ett nödvändigt ont för att ha mat och bostad.

Jag skulle inte vilja ha en partner som väljer att bo med mig för att jag möjliggör ett hyfsat liv med hem, bostad och annat. Jag vill ha en partner som väljer att bo med mig för att att jag är den jag är.

• Överste Senap

Tror politik har minimal påverkan på kvinnors beslut att leva själva. Tidigare var kvinnor närmast tvungna att vara  gifta för att kunna ha en försörjning oavsett hur illa mannen betedde sig. Likaså fanns förväntningarna på att hon skulle vara hemma med barn. Idag kan kvinnan välja OM hon vill gifta sig, Om hon vill utbilda sig, Om hon vill ha barn etc och det leder till att många landar i beslut att inte binda sig. 

• Anonym (tjaj)

skönt att slippa:

1) bebis att ta hand om
    2) otrohet 
    3) trökskalle som sabbar energierna
    4) slösa energi 

skönt med:
    frihet

• Anonym (R)
    Överste Senap skrev 2026-05-04 13:40:43 följande:

Tror politik har minimal påverkan på kvinnors beslut att leva själva. Tidigare var kvinnor närmast tvungna att vara  gifta för att kunna ha en försörjning oavsett hur illa mannen betedde sig. Likaså fanns förväntningarna på att hon skulle vara hemma med barn. Idag kan kvinnan välja OM hon vill gifta sig, Om hon vill utbilda sig, Om hon vill ha barn etc och det leder till att många landar i beslut att inte binda sig. 

Fanns kvinnojobb förut också. Men det är lättare att klara sig sjäv och barn på en kvinnolön idag. Men det håller på att ändras igen, ensammammorna får det allt tightare enonomiskt.
     Men väljer ändå att avstå parrelationer i många fall.
  • Tow2Mater

Om USAs befolkning ökat 55% under senaste 50 åren, måste du ju beakta det i de där om att ' i USA är singlarna dubbelt så många idag som för femtio år sedan.'

Likas
    å har ju sveriges befolkning ökat 30% under samma tid.

Svar på tråden Kvinnor som lever frivilligt singlar