• Anonym (Andrasidan)

Har du upplevt något övernaturligt/ paranormalt?

ar sett några gamla trådar i ämnet, men tänkte att det var dags att göra en ny.

Nu har jag läst om att i äldre hus och flerfamiljshus förekommer en del märkliga ljud, som kan låta som någon går eller som röster, bland annat ljud som förvrängs i ventilationstrummor, brädor som knarrar m.m.

En bekant till mig bodde i ett hus på en mindre ort med fyra lägenheter. Även hyresvärden sa när han flyttade in att det spökade i huset, något som min bekant bara skrattade åt och slog ifrån sig, eftersom han inte trodde på spökerier eller det paranormala överhuvudtaget.

Snart hade grannarna flyttat och min bekant bodde således ensam i huset. Han hörde hur det spolade i kranar i grannlägenheter och hur det lät i rören, trots att ingen längre bodde i lägenheterna. Flera gånger såg han också en gestalt i form av en äldre sam "swischa förbi" när han satt och tittade på TV, och upplevde det som att denna dam försökte kommunicera med honom på något sätt.

Min bekant har alltså varit skeptiker ut i fingerspetsarna och upplevde detta.

Han hörde också ibland någon som grät i intilliggande lägenheter (som stod tomma) mitt i natten

Vad har du upplevt?

• Svar på tråden Har du upplevt något övernaturligt/ paranormalt?
  • Anonym (—-)

Jag och några kompisar hyrde ett hus när vi var yngre där det spökade. Man kunde höra någon andas. Fönster flög upp med en smäll mitt i natten. Ett himla liv på övervåningen som om någon släpade möbler osv.

Det konstiga när sånt händer är hur man verkligen försöker att slå bort det för sig själv med inbillning osv. Men eftersom vi var flera stycken som märkte det gick det inte att förneka. 

• Anonym (Andrasidan)
    Anonym (?-) skrev 2026-05-04 13:51:05 följande:

Jag och några kompisar hyrde ett hus när vi var yngre där det spökade. Man kunde höra någon andas. Fönster flög upp med en smäll mitt i natten. Ett himla liv på övervåningen som om någon släpade möbler osv.

Det konstiga när sånt händer är hur man verkligen försöker att slå bort det för sig själv med inbillning osv. Men eftersom vi var flera stycken som märkte det gick det inte att förneka. 

Det där med att någon släpar möbler eller  verkar "städa med något tungt föremål" är visst ganska vanligt att folk hör.
  • InteMinFörstaCirkus

Nej, jag verkar ha samma effekt på spöken som när man ställer in en videokamera. Har bott på flera slott där det spökar men aldrig upplevt något.

• Anonym (AB)

Jag bodde i 8 år på en gammal enslig gård byggd i slutet av 1700-talet. De förra ägarna påstod att det spökade där... de hade t o m tagit dit något slags medium för att undersöka.
    Jag upplevde aldrig något konstigt under dem åren jag bodde där. Det fanns alltid en naturlig förklaring till ev ljud och liknande.

• beli

Det finns alltid en naturlig förklaring på saker och ting.

Ring polisen?

Svar på tråden Har du upplevt något övernaturligt/ paranormalt?