• Bonusfamilj

Vuxna bonusbarn med orimlig krav?

Hej!
    Min sambo sedan 2,5 år tillbaka har 2 vuxna barn, 6 barnbarn och jag har 2 barn och 2 barnbarn. 

Hans ena barn som har 4 barn har fullt upp med alla barnens aktiviteter, deras egna tjej- och killresor, träningar och bra jobb.

Till saken hör deras korta framförhållning i samröret med min sambo. De kan ringa en-två timme innan en av barnbarnens aktivitet börjar och berätta för oss och förvänta sig att vi ska kunna vara där för att titta...Självklart vore det trevligt att kunna komma och kika när någon av barnen har dansuppvisning, gymnastikuppvisning eller ridtävling. Men vi bor ca 1,5 tim från varandra och även om vi är pensionärer har vi också saker inbokade. 

När det kommer till födelsedagsfiranden hör vi av oss i god tid för att boka in när de ska firas, men trots påstötningar får vi alltid höra talas om dag och tid med väldigt kort framförhållning (inte alltid i direkt anslutning till den egentliga födelsedagen). De förväntar sig då att vi ska PRIORITERA så att det passar dem, dvs boka om våra inbokade aktiviteter eller åtaganden (resor, firande av mina barnbarn etc). 

Min sambo känner sig bortprioriterad, vilket han absolut är då hans barns sambos föräldrar och hans ex alltid har planerats in i god tid (påsk, midsommar, semestrar etc). 

Jag börjar ledsna på att vi inte får information men ändå förväntas dyka upp med presenter till barnbarnen (som ju blir ledsna om vi inte kommer), men aldrig får en helg eller en födelsedagshälsning värd namnet när vi fyller... senast hjälpte jag hans barn att gratta sambon på farsdag vilket de inte hade tänkt på att göra...

Sambon har tagit upp detta, då hans känsla är just bortprioritering, men får då av sitt barn höra att han tar på sig offerkoftan. 

• Svar på tråden Vuxna bonusbarn med orimlig krav?
  • Anonym

Jadu, dagens curlinggeneration
    Om jag får en grattishälsning på sms får man vara glad

Jag tror att enda sättet att visa att inbjudningarna kommer försent är att varje gång säga att ni redan är inbokade på annat. "Att det hade varit roligt, hör av er med längre framförhållning nästa gång"
    Förmodligen kanske de lever sitt liv i racerfart och inte klarar bättre planering
    Men det betyder inte att ni ska bryta ryggraden av er för att passa in i deras schema.

• Bonusfamilj

Det är ju tyvärr inte så enkelt att säga att vi är upptagna, då ju barnbarnen får höra att farfar och xxx inte kommer.... och de blir så ledsna...

• Anonym
    Bonusfamilj skrev 2026-05-04 17:35:40 följande:

Det är ju tyvärr inte så enkelt att säga att vi är upptagna, då ju barnbarnen får höra att farfar och xxx inte kommer.... och de blir så ledsna...

Nej, enkelt är det inte. 
    Men ni kan ju inte bli utbrända och gå in i väggen för att tillfredsställa alla. Ingen kommer tacka er för det heller.
    Man kan tyvärr inte göra annat än att sätta gränser för sig själv.
    Deras krav är ju helt orimliga. Att ni ska släppa allt och komma rännande så fort  de knäpper med fingrarna.
    En del förstår budskapet att man behöver längre framförhållning första gången, till en del behövs påtalas hundratals gånger
  • Bonusfamilj
    Anonym skrev 2026-05-04 17:54:38 följande:
    Nej, enkelt är det inte. 
    Men ni kan ju inte bli utbrända och gå in i väggen för att tillfredsställa alla. Ingen kommer tacka er för det heller.
    Man kan tyvärr inte göra annat än att sätta gränser för sig själv.
    Deras krav är ju helt orimliga. Att ni ska släppa allt och komma rännande så fort  de knäpper med fingrarna.
    En del förstår budskapet att man behöver längre framförhållning första gången, till en del behövs påtalas hundratals gånger
    För mig handlar det mycket om respekt för varandra, men också att vi som ungdomliga pensionärer vill göra saker som vi trivs med; träna, vandra, resa med husbilen och se saker. Inte sitta hemma och vänta på att någon ska höra av sig.... för att de just då kom på att vi borde komma eller för att de behöver hjälp. 
  • Anonym (Rut)
    Bonusfamilj skrev 2026-05-04 17:35:40 följande:

Men då får de väl bli ledsna då. De måste lära sig att alla inte alltid kan gå på allt.

Vi är också många barn och barnbarn i familjen och man kan inte ens gå på allt även om det är bra framförhållning. Finns det åtta barnbarn med i bilden så kommer något kalas, uppvisning eller aktivitet krocka nån gång med nåt annat. 

Ni får väl prata med barnen själva i telefon och förklara att ni inte visste något och därför bokat in annat. Men att ni gärna kommer förbi med present vid annat tillfälle. 

Om inte annat märker väl föräldrarna att barnen blir ledsna när ni inte kommer och inser att de nåste höra av sig tidigare. 

Men som sagt, även med bra framförhållning får man räkna med att alla inte alltid kan komma  när man är en stor släkt. Herregud, skulle man gå på allt skulle man ju inte få göra annat än att springa på kalas eller uppvisningar. 

Sen lär väl sig era barn också att ni trixar och donar och gör om era planer och då vet de att de kan fortsätta fråga med kort varsel.

Jag tycker inte det är fel i sig att fråga med kort varsel. Jag har också ett hektiskt liv och vet inte alltid när kalas etc kommer att passa bäst (beroende på hur mycket de har i skolan eller var barnens träningar/matcher kommer ligga). Men jag förstår då så klart att folk inte alltid kan komma när jag frågar med kort varsel. Och då får det vara så. Jag ger ingen dåligt samvete för det. 

Uppvisningar är ju svårt att se vid annat tillfälle men kalas tex tycker jag absolut att man kan säga "vi firar dig när du kommer hit nästa helg isället".
  • Tow2Mater

Hans barns sambos verkar styra deras familjers prioriteringar, och ni ligger sist på deras prioriteringslistor i planeringen av saker. Trist. Men som tidigare skribenter sagt, låt inte deras brist på prioritering av er, styra ert liv. 

• Anonym

För ditt eget välmående tycker jag du låter din sambo sköta kontakten med sina barn. Han får skriva och säga att ni inte kan. 
    Försök få in lite luft emellan er så att du inte duschas varje gång i deras skuldbeläggande kommentarer. Det är verkligen fult gjort att de försöker få er att få dåligt samvete.

Svar på tråden Vuxna bonusbarn med orimlig krav?