Vuxna bonusbarn med orimlig krav?
Hej!
Min sambo sedan 2,5 år tillbaka har 2 vuxna barn, 6 barnbarn och jag har 2 barn och 2 barnbarn.
Hans ena barn som har 4 barn har fullt upp med alla barnens aktiviteter, deras egna tjej- och killresor, träningar och bra jobb.
Till saken hör deras korta framförhållning i samröret med min sambo. De kan ringa en-två timme innan en av barnbarnens aktivitet börjar och berätta för oss och förvänta sig att vi ska kunna vara där för att titta...Självklart vore det trevligt att kunna komma och kika när någon av barnen har dansuppvisning, gymnastikuppvisning eller ridtävling. Men vi bor ca 1,5 tim från varandra och även om vi är pensionärer har vi också saker inbokade.
När det kommer till födelsedagsfiranden hör vi av oss i god tid för att boka in när de ska firas, men trots påstötningar får vi alltid höra talas om dag och tid med väldigt kort framförhållning (inte alltid i direkt anslutning till den egentliga födelsedagen). De förväntar sig då att vi ska PRIORITERA så att det passar dem, dvs boka om våra inbokade aktiviteter eller åtaganden (resor, firande av mina barnbarn etc).
Min sambo känner sig bortprioriterad, vilket han absolut är då hans barns sambos föräldrar och hans ex alltid har planerats in i god tid (påsk, midsommar, semestrar etc).
Jag börjar ledsna på att vi inte får information men ändå förväntas dyka upp med presenter till barnbarnen (som ju blir ledsna om vi inte kommer), men aldrig får en helg eller en födelsedagshälsning värd namnet när vi fyller... senast hjälpte jag hans barn att gratta sambon på farsdag vilket de inte hade tänkt på att göra...
Sambon har tagit upp detta, då hans känsla är just bortprioritering, men får då av sitt barn höra att han tar på sig offerkoftan.