• Anonym (livspussel)

Livspusslet

Jobbar borta i Norge halva året, och är hemma halva året (två veckor jobb/två veckor hemma). När jag väl är hemma tycker sambon att vi skall umgås varje dag, och när hennes barn är hemma varannan vecka så tycker hon det ännu mer. Helst varje vaken minut. Detta triggar enbart stress i mig, när skall jag få egentid? När skall jag träffa polarna?

Om någon ringer och tex vill ha hjälp med husrenovering på helgen, eller någon kväll, så måste jag nog säga nej för annars blir sambon sur att jag gör något utan dom, även om det kan ha gått ett halvår sedan jag såg polaren i fråga.
    Detta känns inte hälsosamt. Klart att jag tycker om att vara med dom, men bara för att man har barn ska man väll inte sluta leva?

Hur har ni löst det som jobbar borta, och kanske sen ytterligare har bonusbarn varannan vecka?
  • Svar på tråden Livspusslet
  • Anonym (dudå)
    Anonym (livspussel) skrev 2026-05-05 01:38:13 följande:
    Livspusslet Jobbar borta i Norge halva året, och är hemma halva året (två veckor jobb/två veckor hemma). När jag väl är hemma tycker sambon att vi skall umgås varje dag, och när hennes barn är hemma varannan vecka så tycker hon det ännu mer. Helst varje vaken minut. Detta triggar enbart stress i mig, när skall jag få egentid? När skall jag träffa polarna?

Om någon ringer och tex vill ha hjälp med husrenovering på helgen, eller någon kväll, så måste jag nog säga nej för annars blir sambon sur att jag gör något utan dom, även om det kan ha gått ett halvår sedan jag såg polaren i fråga.
    Detta känns inte hälsosamt. Klart att jag tycker om att vara med dom, men bara för att man har barn ska man väll inte sluta leva?

Hur har ni löst det som jobbar borta, och kanske sen ytterligare har bonusbarn varannan vecka?
    Om jag var din sambo skulle jag nog inte tycka att det ens är en relation. Du är borta halva året och sen när du är hemma vill du göra annat. Och det är väl förståeligt från din sida, men för din sambo blir det ju ingenting kvar. 

Du kanske borde leva ensam istället, jobba i Norge och sen när du är hemma så umgås du med vänner och gör vad du vill. Och sin (ex)sambo slipper sitta och vänta på nån som alltid prioriterar andra och annat. 
  • Anonym (T)

Har ni gemensamma barn eller är det bara hon som har barn? Om ni har gemensamma barn och du jobbar borta varannan vecka så behöver du finnas där och hjälpa till med barnet/barnen så mycket som möjligt de veckor du är hemma.

Sen så klart ska du kunna träffa en kompis ibland, men åka bort hela helger och kvällar och renovera åt någon annan är ett väldigt konstigt beteende om du har barn och är borta från dem varannan vvecka. Kompisar kan man träffa på andra sätt, man kan bjuda hem till sin familj på middag och se en film tex, eller ta en fika eller någon aktivitet där det funkar att ta med dina barn, tex åka ut och grilla någonstans eller så, på sommaren ses på stranden så får barnen leka under tiden etc. 

• Anonym (T)

En sak till, barn är små några år sen får du mer frihet igen och din sambo också.

• Anonym (?)

Svårt att veta exakt vad gränsen gå. Å ena sidan måste du ha ett socialt liv lite utanför familjen när du är hemma. Å andra sidan måste du bevara relationen med din familj,.

Är din sambo hemma 24/7 eller jobbar hon när du är hemma? Om hon jobbar försök göra saker utanför hemmet när hon är på jobb.

Jag helgpendade en period och helt klart blev det sociala livet påverkade. När jag var hemma ville jag vara med min sambo och även fixa saker i hemmet.

Skulle ni kunna komma överens om att du kan vara bort t ex en kväll varje vecka och en helgdag? Men helgkvällar och övrig tid är du med familjen.

Det som är jobbigt för många är att de ser fram emot en helg/kväll tillsammans men sen ringer telefonen och den andra försvinner i väg med kort varsel. Kan vara bättre i så fall att man är tydlig innan. Lördagen är jag iväg och bygger mellan tio och sex. Tisdagkväll är det pub med en kompis. Övrig tid är jag hemma.

• Tow2Mater
    När hennes barn är hemma varannan vecka borde hon ju verkligen prioritera dem, och du får tid att gora annat. Hon kväver dig som hon beter sig nu.
Svar på tråden Livspusslet