• Anonym (Jag)

Nya aktivitetskravet för försörjningsstöd

Kommer det att få fler i arbete eller mest slå ut sårbara människor? 

Med tanke på alla som utförsäkrats från Försäkringskassan så är jag rädd att det leder till ökad hemlöshet, lidande och självmord. Samtidigt är det ju jättebra att få arbetsföra i jobb.

• Svar på tråden Nya aktivitetskravet för försörjningsstöd
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Frank) skrev 2026-05-05 12:52:31 följande:
    Huvudsyftet är att motverka passivitet. Inte att varje enskild deltagare ska få ett jobb specifikt på grund av den aktivitet de deltar i. Däremot ska aktiviteten förbättra deras möjligheter att få ett jobb.

Läser du förslaget så står där hur viktigt man anser att det är att barn får se sina föräldrar gå till "jobbet" och hur farligt det är att bli passivt hemmasittande. Tappa kontakten med rutiner, med omvärlden.
    Jag omformulerar mig. Om aktiviteten inte förbättrar deras möjligheter att få jobb? Dvs om inte fler får jobb av aktivitetskravet. 
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Jag) skrev 2026-05-05 13:03:10 följande:
    Jag omformulerar mig. Om aktiviteten inte förbättrar deras möjligheter att få jobb? Dvs om inte fler får jobb av aktivitetskravet. 
    Aktiviteten ska ju förbättra deras möjligheter att få jobb. Står i texten jag lade in ovan från förslaget. Utbildning, språk eller praktik är tre exempel.

Sedan förväntar sig ingen att den aktiviteten är det som avgör saken men aktiviteten ska förbättra läget.

Och så huvudsyftet då: att folk inte ska bli passiva.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Sendy) skrev 2026-05-05 10:55:29 följande:

Vad är nytt i resonemanget? Detta har väl ältats och provats tidigare eller?

Hur många är många? Finns siffror att styrka ned?

*KBT
    Har ingen statistik, men jag känner + har känt sådana människor. Jag minns en kille t.ex. - på andra sätt en skön snubbe. Han hade lyckats få myndigheterna att tro att han var psykiskt sjuk, så han var sjukskriven p.g.a. detta. Han behövde bara gå till en läkare en gång om året, för att få förlängt ett år igen, och då rabblade han upp symptom på den psykiska sjukdomen som han hade lärt sig utantill: "det känns som att håret reser sig i nacken...". Han hade jätteroligt åt att han kunde lura systemet så lätt! (Vet inte om detta skulle gå lika lätt idag, det var 20 år sedan eller mer). 

Kände även två kvinnliga utbildade arkeologer. De hade gett upp om att få fast jobb som arkeolog (det blir ju bara tre-fyra lediga tjänster i hela Sverige om året, samtidigt som det utbildas hundratals arkeologer varje år), och de ville inte arbeta med något annat.

Så de arbetade bara på somrarna när det finns diverse gräv- och inventeringsjobb, och i övrigt hade de vant sig vid att inte arbeta resten av året. Sommarvikariatet räckte alltid för en ny A-kasseperiod. Det här var också rätt länge sedan i och för sig, på den tiden behövde man inte söka jobb som man inte var utbildad till om man hade en yrkesutbildning, så det räckte att de sökte de där tre-fyra jobben om året... De hade också väldigt roligt åt att det gick så lätt att lura staten! 

Och sedan har vi alla invandrarkvinnor som samlas framför såpor från hemlandet hela dagarna, och äter söta bakelser, medan alla barnen utom det yngsta får vara ute på gårdarna och klara sig bäst de gitter... Dessa är dock svårare att komma åt, eftersom de får drygt ett års kravfri ledighet igen, varje gång de föder ett nytt barn. DETTA borde man också göra något åt. Mannen borde få försörja kvinnan UTAN bidrag för henne, om han fortsätter att avla barn med henne utan att hon kommer ut i arbetslivet emellan. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Jag) skrev 2026-05-05 12:20:09 följande:

Finns t o m de som har arbetsinkomst men får fylla på med försörjningsstöd. Inte konstigt att motivationen att arbeta sviktar då och man hellre stannar hemma med sina barn.

Jomen så är det ju. Dock var det så ett tag (vet inte om det är så fortfarande?) att socialbidragstagare på vissa villkor fick "behålla" 25 procent av sin lön, när de fyllde på med socialbidrag upp till normen. De fick alltså lite mer än normen när de arbetade, och på så sätt kände de att det var meningsfullt att arbeta. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Frank) skrev 2026-05-05 13:16:33 följande:
    Aktiviteten ska ju förbättra deras möjligheter att få jobb. Står i texten jag lade in ovan från förslaget. Utbildning, språk eller praktik är tre exempel.

Sedan förväntar sig ingen att den aktiviteten är det som avgör saken men aktiviteten ska förbättra läget.

Och så huvudsyftet då: att folk inte ska bli passiva.
    Det skulle väl fas3 också göra men så blev det inte. Undrar om resurserna finns eller om det blir mer meningslös sysselsättning. Toppen om det leder till att fler lär sig svenska och utbildar sig till bristyrken. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Jag) skrev 2026-05-05 13:27:43 följande:
    Det skulle väl fas3 också göra men så blev det inte. Undrar om resurserna finns eller om det blir mer meningslös sysselsättning. Toppen om det leder till att fler lär sig svenska och utbildar sig till bristyrken. 
    De flesta på sysselsättningsplatserna då när det var FAS 3 var över 55 år, och så gott som alla var över 50. De hade dessutom varit arbetslösa (eller en kombination av sjukskrivning och arbetslöshet) i många år, innan de kom dit. Så då kändes det rätt sent och icke-genomtänkt, att de först skulle gå i en sådan hittepå-verksamhet (typ en systuga eller trä-och-metallverkstad) i ett par år, bara för att lära sig rutiner och att vara bland folk igen, och att de sedan skulle utbilda sig eller få ett riktigt jobb efter det. Det hände nog nästan aldrig.

Men om det handlar om människor under 45-50 år så kan det ju vara mer meningsfullt, för då finns det fortfarande tid att vinka på innan de blir för gamla för ett nytt jobb ändå.

Det var också jättemycket fusk på sysselsättningsplatserna i Fas 2: anordnarna hade inget intresse av att verkligen erbjuda de kurser och aktiviteter som de sålde in till Af, utan deltagarna fick bara sitta vid var sin dator och surfa på nätet och titta på film, och sedan fick de gå hem tidigt... Det spreds även rekommendationer mellan de arbetslösa: "X-verksta'n är ett guldställe, där behöver man inte göra något och man får gå hem vid lunch!"
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M.) skrev 2026-05-05 13:26:12 följande:
    Jomen så är det ju. Dock var det så ett tag (vet inte om det är så fortfarande?) att socialbidragstagare på vissa villkor fick "behålla" 25 procent av sin lön, när de fyllde på med socialbidrag upp till normen. De fick alltså lite mer än normen när de arbetade, och på så sätt kände de att det var meningsfullt att arbeta. 
    Känner inte till det. Låter spontant som en vettig lösning
  • Anonym (M.)
    Anonym (M.) skrev 2026-05-05 13:37:48 följande:
    De flesta på sysselsättningsplatserna då när det var FAS 3 var över 55 år, och så gott som alla var över 50. De hade dessutom varit arbetslösa (eller en kombination av sjukskrivning och arbetslöshet) i många år, innan de kom dit. Så då kändes det rätt sent och icke-genomtänkt, att de först skulle gå i en sådan hittepå-verksamhet (typ en systuga eller trä-och-metallverkstad) i ett par år, bara för att lära sig rutiner och att vara bland folk igen, och att de sedan skulle utbilda sig eller få ett riktigt jobb efter det. Det hände nog nästan aldrig.

Men om det handlar om människor under 45-50 år så kan det ju vara mer meningsfullt, för då finns det fortfarande tid att vinka på innan de blir för gamla för ett nytt jobb ändå.

Det var också jättemycket fusk på sysselsättningsplatserna i Fas 2: anordnarna hade inget intresse av att verkligen erbjuda de kurser och aktiviteter som de sålde in till Af, utan deltagarna fick bara sitta vid var sin dator och surfa på nätet och titta på film, och sedan fick de gå hem tidigt... Det spreds även rekommendationer mellan de arbetslösa: "X-verksta'n är ett guldställe, där behöver man inte göra något och man får gå hem vid lunch!"
    * Fas 3
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M.) skrev 2026-05-05 13:37:48 följande:

Ja, som jag skrivit tidigare så kan jag också se att gruppen som har försörjningsstöd varierar mer än fas3. 

Vet inte riktigt vad som säger att samma sak inte skulle upprepa sig igen, gällande kvalitén.
  • nattuw
    Anonym (Harry) skrev 2026-05-05 11:24:54 följande:

Det finns ingen människa med vettet i behåll som på riktigt tycker att det är skönt att lalla hemma med 10.000 kr i månaden och knappt ha råd med hyra. Faktiskt. 

Jodå de finns. Jag tycker de verkar leva rätt erbarmliga liv men de finns.
  • SmartsomFN

Inte en dag för tidigt! Alla lata rövhattar ska ut i arbete precis som alla vi andra. 

• Anonym (Frank)
    Anonym (Jag) skrev 2026-05-05 13:27:43 följande:
    Ett av argumenten för Fas3 var absolut att folk skulle få kontakter med mera men Fas3 var ett annat klientel och det var många privata utförare, mer elelr mindre seriösa.

Nu är det alla som tar emot försörjningsstöd och det är kommunerna som har ansvaret för aktiviteten.
  • Anonym (Göran.)

Jag hade tur som fick ett jobb efter en längre tids arbetslöshet. Jag var 57 år. 

jag anser att jag efter 40 år arbetslivserfarenhet från flera olika branscher borde vara attraktiv på arbetsmarknaden. 

jag tycker att jag inte skulle behöva stöd men så var det inte  
    Det är arbetsgivaren som är vilse i pannkakan  
    Man undrar ju så klart varför många äldre har svårt att få anställning.

Känns som att arbetsgivaren vill ha grupper som inte ställer krav och som kan formas till utbytbara slitvargar  
    Det förlorar så klart arbetsgivaren på i det långa loppet  
    idag har man 300 dagar på sig att hitta jobb  sen slängs man ut i fattigdom och misär  
    måste bli en ny regering  

• Anonym (Jag)
    Anonym (Frank) skrev 2026-05-05 15:01:10 följande:
    Ett av argumenten för Fas3 var absolut att folk skulle få kontakter med mera men Fas3 var ett annat klientel och det var många privata utförare, mer elelr mindre seriösa.

Nu är det alla som tar emot försörjningsstöd och det är kommunerna som har ansvaret för aktiviteten.
    Vi får hoppas att aktiviteterna blir bättre så att folk faktiskt kommer närmare arbetsmarknaden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Göran.) skrev 2026-05-05 21:56:50 följande:

Jag hade tur som fick ett jobb efter en längre tids arbetslöshet. Jag var 57 år. 

jag anser att jag efter 40 år arbetslivserfarenhet från flera olika branscher borde vara attraktiv på arbetsmarknaden. 

jag tycker att jag inte skulle behöva stöd men så var det inte  
    Det är arbetsgivaren som är vilse i pannkakan  
    Man undrar ju så klart varför många äldre har svårt att få anställning.

Känns som att arbetsgivaren vill ha grupper som inte ställer krav och som kan formas till utbytbara slitvargar  
    Det förlorar så klart arbetsgivaren på i det långa loppet  
    idag har man 300 dagar på sig att hitta jobb  sen slängs man ut i fattigdom och misär  
    måste bli en ny regering  

Ja, det kommer att bli mycket fattigdom och misär hos äldre om inte detta ändras! 
Svar på tråden Nya aktivitetskravet för försörjningsstöd