Anonym (X) skrev 2026-05-05 14:28:15 följande:
Vad har jag rätt till?
Står inför skilsmässa efter många år tillsammans. Vi bor i hus, har tre barn (yngsta är 3), och ja? det är väl nu verkligheten kommer ikapp. Jag har tagit i princip all föräldraledighet, vab, dragit det största lasset hemma vilket såklart också innebär att jag inte kunnat bygga upp samma kapital eller karriär som den andra parten. Han är höginkomsttagare och jag tjänar ganska lågt eftersom jag valt att arbeta deltid.
Och nu känns det som att det förväntas att man bara ska ?lösa det? och gå vidare, medan någon annan sitter betydligt tryggare ekonomiskt. Vi pratar om att sälja huset och då tycker jag vi ska dela lika på ev vinst, medan han som betalat mer för huset och gick med högre kontantinsats tycker vi ska dela procentuellt??
Så ärligt: hur rimligt är det här egentligen? Vad har man faktiskt rätt till i en sån här situation? För just nu känns det mest som att man straffas ekonomiskt för att man prioriterat barnen och familjen.
Är ni gifta så skyddat lagen den ekonomiskt svagare parten. Den som har jobbat deltid och tagit hemarbetet i det här fallet. Så värdet av det som var och en äger ska delas lika, om det inte finns ett äktenskapsförord.
Är ni sambor säger lagen att värdet av en bostad som är köpt för att ni ska bo där tillsammans ska delas lika. Detsamma gäller möbler och husgeråd som köpts under sambotiden för gemensamt bruk. Om detta inte har avtalats bort med ett specialskrivet avtal. För att detta ska gälla fullt ut så behöver man bott tillsammans en viss tid, har jag för mig.
Det finns ju en orsak till detta.
För verkligheten är ju att kvinnors vanliga yrken oftast har en lägre lön och det är dessutom vanligare att hon arbetar deltid. Om hon arbetar heltid, så brukar hon ändå i genomsnitt göra mer hemarbete i veckan plus lägga mer tid med barnen och sociala arrangemang kring familjen.
Skulle en man istället vara i den rollen, så skyddar ju lagen honom också. Lagen är ju inte könsspecifik, men lagen ser familjen som en ekonomisk enhet under den tid som man är tillsammans.
Många män känner idag inte längre det ansvar för familjens ekonomi som tidigare generationers män gjorde. Vill gärna ha sin högre lön för sig själv och investera i olika saker. Sedan tycker de att det är bra om kvinnan köper maten och tar hand om det mesta av arbetet med hemmet och barnen.
Så betrakta huset som en gemensam tillgång. Du måste ju ha en hygglig och lagom stor bostad om barnen ska bo med dig 50 % av tiden! Det handlar bl.a. om ett ansvar för barnen.