• Anonym (??)

Berätta att ex försöker få kontakt?

Han jag var tillsammans med innan min man skrev igårkväll. Han är blockad av mig, men min dotters nummer är skrivet på mig och det var det han skrev till. Jag och min man har gått igenom en tuff period där det precis börjar lätta, jag tvekar inför att berätta för honom för jag vill öht inte behöva prata om exet eller att han ska kasta minsta lilla skugga över våra samtal... men samtidigt vill jag inte ha hemligheter. Vet inte ens om det klassas som en dock, när varken jag eller dottern svarade och inte kommer göra det heller.

• Svar på tråden Berätta att ex försöker få kontakt?
  • Anonym (J)

Du ska definitivt berätta! Speciellt om ni haft en fnurra.

Berättar du inte nu och det kommer fram senare så blir det så mycket värre. 
    Dessutom skickade han till dotterns telefon inget du kan rå för. 

• Anonym (??)
    Anonym (J) skrev 2026-05-05 18:24:30 följande:

Du ska definitivt berätta! Speciellt om ni haft en fnurra.

Berättar du inte nu och det kommer fram senare så blir det så mycket värre. 
    Dessutom skickade han till dotterns telefon inget du kan rå för. 

Vi har inte haft någon "fnurra", vi har gått igenom en tuff period som inte har något med tillit att göra. Jag är osäker på om det är bra eller dåligt att berätta... jag har ju inte svarat, så spelar det någon roll?
  • Ikaros12
    Anonym (??) skrev 2026-05-05 19:32:25 följande:
    Vi har inte haft någon "fnurra", vi har gått igenom en tuff period som inte har något med tillit att göra. Jag är osäker på om det är bra eller dåligt att berätta... jag har ju inte svarat, så spelar det någon roll?
    Just därför skulle jag berättat om det. Det ska egentligen inte spela någon roll. Det kan vara jobbigt för honom att höra, men skönt att du berättat det. Det inger förtroende hos en trygg person. Lägger han det på dig så tyder det på att han är otrygg och då har ni mycket att prata om och jobba på. 
  • Tecum
    Anonym (A) skrev 2026-05-05 19:42:17 följande:

Skull berätta det.

Du känner din man bäst och hur han skulle ta det. Rent generellt är det bäst att berätta och samtidigt vara tydlig med att du inte kommer att svara. Risken finns också att dottern försäger sig.
    Men om du tror att sanningen skulle skada er just nu lite sköra(?) relation ska du inte säga något. Det har egentligen inte hänt något och om din nuvarande relation behöver läka går det först. 
  • Anonym (Nja)

Det beror ju på. Om Du får ett vanligt sketet sms från ett gammalt ex sedan lång tid tillbaka, där det står hej hur är läget och ingenting mer. Och Du inte svarar på det smset utan låter det ligga obesvarat i din inkorg en tid för att sedan radera det, och inget mer händer. Då vet inte jag om det är sådär himla nödvändigt att berätta det. Du ville inte ha smset och det lämnades obesvarat. 

Nej bara går vidare. Lägg ingen energi på det och belasta inte din pojkvän. 

• Anonym (Nja)

Skulle du berättat det skulle du i så fall berättat med en gång kan jag tycka. Annars blir det lite konstigt. Jo, förra veckan hörde mitt ex av sig..

Personligen ligger jag inte sömnlös över att min flickvän får ett sms. Men vi alla är olika.

Men som nån skrev så känner Du din man bäst.

• Anonym (Samma)

Det hände mig bara här om dagen. Men vi har en öppen dialog hemma kring sånt så jag sa bara "Kan du tänka dig! Namn Namnsson skrev och undrade hur läget var. Fräckt av honom med tanke på hur han betedde sig sist. Nåväl, jag tänker inte bemöda mig med att svara.". Något i den stilen i alla fall. Sen åt vi middag och livet gick vidare. Tror min man redan har glömt det. 

Svar på tråden Berätta att ex försöker få kontakt?