• mariq749

Abort i v.14 HJÄLP

Hej! Börjar med lite fakta först. 
    Jag är en kvinna, 30 år gammal. Jag blev oplanerad gravid och fick reda på det när jag var redan i v.10. Jag ingick i distansrelation med sambon i augusti förra året, vi träffades några gånger och vi blev sambos sedan november. Jag har ett barn innan som är 7 år gammal och han har 2 barn innan som är 3 och 5 år gamla.
    Jag har fast jobb, men han har inte det, pga är nyinflyttad till Sverige så han lär sig språket just nu. Nu på sistone relationen funkar inte och därför när jag fick reda på att jag var gravid blev inte lycklig som man ska egentligen vara. Jag kan inte ta beslutet om jag ska behålla barnet eller inte. Nu är jag i v.14, får världens panik. Har varit på tidig ultraljud förra veckan, då har jag sett att fostern är utvecklad och väldig pigg i magen. Jag får  panik pga nu tror jag är vi med sambon typ på gränsen att gå isär, och vet inte om jag kommer klara mig psykisk, ekonomisk och allt som ensamstående mamma. Det är inte så att jag vill inte ha barnet, men i det praktiska blir det svårt att ha det. Min hjärna och hjärta slåss mot varandra. Snälla ge mig råd!!! Jag vill skrika högt ?HJÄLP!!!!!?. Jag vet att beslutet är mitt till slut, men kan inte bestämma mig vad jag ska göra. Varje dag så lutar jag mig fram i tillbaka i beslutet
  • Svar på tråden Abort i v.14 HJÄLP
  • Anonym (qwerty)

Du har gett alla skäl för abort och inget att behålla.
    Gör abort.

• Anonym (H)

Det ekonomiska kan du räkna på innan du tar ställning. Finns det andra som kan hjälpa dig rent praktiskt vid behov? Du skriver att din sambo nyss kommit till Sverige. kommer han ha rätt att stanna om ni inte lever ihop? Kommer han vilja det och ta ansvar för barnet? Abortmottagningarna brukar ha kunniga kuratorer som är bra på att prata med när man är osäker, ta kontakt med dem.

Hoppas du snart landar i vad som är rätt för dig.

• Anonym (Uppenbart)

Ville du ha fler barn innan du blev gravid?

Kan inte fråga om det är en bra man rent generellt då du faktiskt inte ens kan svara på det efter ett drygt halvår. 
    Men skulle han visa sig inte vara det så kan det innebära stora problem för dig i många, många år framåt.

Rent spontant känner jag att abort vore det bästa i den situation du befinner dig i.

Det är min första tanke när jag läser tråden.

• Anonym (aldrig i livet en abort)

Det är ditt lilla barn där inne, om nån vecka kan du kanske redan börja känna hur det rör sig och fladdrar.

Jag förstår att du har många osäkerheter i ditt liv och att det är jobbigt. Men väldigt få kvinnor ångrar ett barn. Extremt många fler kvinnor ångrar en abort och det blir en livslång ånger och sorg för dem. Tänk också på att du berövar ditt levande barn ett småsyskon och en relation som kanske skulle varit viktig för dem båda.

• Anonym (Kattis)

Vad säger pappan till barnet? Jag tycker ändå pappan till barnet är viktig.  

Din son, vet han om att du är gravid?

Svar på tråden Abort i v.14 HJÄLP