• Anonym (Whattodo)

Är jag bara nojjig?

Hej allihopa! 

Skriver detta inlägg i hopp om att få något tips, kanske någon varit i samma sits eller något.. 

Jag har varit ihop med min kille i över ett år, vi bor inte ihop vilket vi trivs med. Det är det första förhållande jag har som inte innehåller skrik, våldsamheter/elakheter.

Ett helt normalt förhållande, där vi båda försöker hitta tid till varann men även gör saker på olika håll. 

Som ni säkert anar finns det ett -men- med detta såklart. 

Han har en tjejkompis som jag tycker är alldeles för olämplig mot honom och han också, efter jag sett vad de skrivit till varann. 

Han har alltid försökt få oss att vara med varann men jag är i naturen av mig avståndstagande men såklart trevlig. Men det har alltid känts konstigt. 

När vi började träffas och de var ute (jag jobbar på krogen ibland) och jag ser från där jag står hur de halvligger på varann, han särar på hennes ben, sen sitter han på en barstol och hon ska absolut sitta i hans knä, samma kväll hann de även dansa med varann (nått han aaaaaaldrig skulle göra annars). 

Detta tog jag upp med honom att jag tycker det är sjukt opassande och jag blev väldigt upprörd. Han bad om ursäkt och försökte bara skoja bort det, ?hon är ju en av grabbarna? lät det. 

Nu ses dom bara när inte jag är med, om jag jobbar ses dom nån annanstans eller om jag är hemma så ses dom på krogen. Jag är aldrig med. Detta har jag påtalat och då har han bara sagt att jag vill ju ändå inte vara med henne, nej men man kanske vill få frågan iaf? Och är det inte konstigt att dom bara är med varann när jag ej är med..? 

Jag berättade för han efter en krogkväll att hon ville ha med mig på nån annan krog, vi möttes av en slump när jag var på väg hem, så jag sa nej och att jag var på väg hem. Han blev JÄTTEARG över detta, att jag inte tog chansen och att han nu kommer få ?skit över detta med?. Det konstiga är att han blir så jäkla arg så fort jag nämner henne? Det känns så märkligt. 

Jag begärde att få läsa vad dom skriver med varann då jag tidigare sett att dom gjort massa hjärtan och skrivit att dom saknar varann och att han önskade hon var där (när han är med mig?..). Jag ser hur dom kör nån egen jargong på nått, att han bara vill vara med henne och hon svarar att hon saknar honom så och att han är så fin. 

Hon har börjat ragga på flera av hans kompisar och använder han som nån mellanväg så han måste prata med henne och har även träffat henne och aktuell kille som hon vill ragga på. Har då aldrig varit med om att en kompis måste ha med mig för att dom vill ragga på nån. Hon skickar även bilder på dom hon varit med till honom, sånt tycker jag också är väldigt märkligt. (Det ska tilläggas att alla är över 30 år) 

När jag tar upp detta så säger han bara att jag har massa killkompisar och isåfall borde han bli arg över detta, men det blir han ju inte så varför blir jag nojjig?

Ja jag har flera killkompisar men skulle aldrig bete mig sådär mot dom eller låta dom hålla på så mot mig, för jag är i ett förhållande. 

Tycker det känns så sjukt opassande och jag har sån klump i magen (helst när man varit med om otrohet förut..). 

Vad ska jag göra? Tänka? Har försökt tagit upp det så många ggr men nu blir han bara arg och stänger av. Han har sagt att han aldrig kommer sluta vara med sina vänner, vilket jag aldrig begärt, men när det börjar kännas olustigt blir det ju en helt annan sak? 

Om ens partner stör sig på något borde man iaf lyssna.. eller? 

• Svar på tråden Är jag bara nojjig?
  • Anonym (D)

För mig hade det räckt att jag har ont i magen av nått och min partner ej bryr sig. Då hade jag lämnat. 

Vad som faktiskt sker mellan dem är oviktigt för mig. Det viktiga är hur min partner tacklar min oro. 

• Anonym (Whattodo)

Han påstår att han skriver på samma sätt till henne som till hans manliga vänner - något jag har svårt att tro. Tror inte dom skriver att dom saknar varann och hur fina dom är. 

vidare ~ jag har tex en killkompis som jag har känt i snart 20 år, det har varit till och från med kontakten beroende vart i livet vi båda varit men har alltid haft lite kontakt. Jag har tagit upp han som ett exempel, även fast vi är kompisar och pratar om saker och ting skulle jag aldrig få för mig att tex sitta i hans knä eller skriva olämpliga saker. Han säger då att han inte skulle bry sig, något jag inte riktigt tror på. 

även fast min kille gärna vill tro att det inte är nån skillnad om man är en kille eller tjej så är det trots allt det och att han inte lyssnar gör mig galen. Jag ska göra ett försök och prata en gång för alla, om han inte lyssnar så vet jag inte hur vi ska gå vidare. Jag har aldrig varit någon som ställt ultimatum, helst inte när det gäller kompisar, och han har sagt många ggr att han väljer kompisar före flickvän då han känt dom så mycket längre. Så jag tror inte jag skulle vinna den ? fajten ?. 

det värsta jag vet är när jag inte blir lyssnad på, då blir jag lätt arg och säger saker jag sen ångrar. eller så blir jag knäpptyst och lämnar allt tillslut. 

• Anonym (!!!)

Halvligger han och särar på benen på en av grabbarna också? Hur mycket mer behöver du för att be honom dra åt helvete? Att förklara för honom att det är ?olämpligt? är ju bara konstigt. Du har ju redan avslöjat honom med att vara otrogen mot dig.

• Anonym (Håkan)
    Anonym (Whattodo) skrev 2026-05-07 09:45:39 följande:

Han påstår att han skriver på samma sätt till henne som till hans manliga vänner - något jag har svårt att tro. Tror inte dom skriver att dom saknar varann och hur fina dom är. 

vidare ~ jag har tex en killkompis som jag har känt i snart 20 år, det har varit till och från med kontakten beroende vart i livet vi båda varit men har alltid haft lite kontakt. Jag har tagit upp han som ett exempel, även fast vi är kompisar och pratar om saker och ting skulle jag aldrig få för mig att tex sitta i hans knä eller skriva olämpliga saker. Han säger då att han inte skulle bry sig, något jag inte riktigt tror på. 

även fast min kille gärna vill tro att det inte är nån skillnad om man är en kille eller tjej så är det trots allt det och att han inte lyssnar gör mig galen. Jag ska göra ett försök och prata en gång för alla, om han inte lyssnar så vet jag inte hur vi ska gå vidare. Jag har aldrig varit någon som ställt ultimatum, helst inte när det gäller kompisar, och han har sagt många ggr att han väljer kompisar före flickvän då han känt dom så mycket längre. Så jag tror inte jag skulle vinna den ? fajten ?. 

det värsta jag vet är när jag inte blir lyssnad på, då blir jag lätt arg och säger saker jag sen ångrar. eller så blir jag knäpptyst och lämnar allt tillslut. 

Han försöker bara hjärntvätta dig till att tro att du är paranoid och att du ska normalisera otrohet . 
    Jag gissar att dom faktiskt HAR sex med varandra.  Vem som ligger i hans säng på natten vet du ju inte eftersom du inte är där. 

Ju mer du argumenterar ju fångade kommer su att känna dig så snart sitter du där och är grundlurad.  

Behåll din värdighet och lämna honom. 
  • molly50

Som någon skrev så kan du ju fråga honom om han brukar halvligga och sära på benen på sina killkompisar också?
    Om han svarar nej på det så tror jag att du vet var du har honom.
    Jag tycker att han har visat att han inte respekterar dig med all önskvärd tydlighet.
    Så frågan är hur mycket mer bevis du behöver ha?
    Visst kan du försöka ta ett allvarligt snack med honom. Men frågan är om du kommer att komma någonvart med honom. Han har ju bara blivit arg och slagit ifrån sig varje gång du har tagit upp det.
    Och han har varit tydlig med att han skulle välja sina vänner framför dig.
    Tycker du inte att du förtjänar bättre än så? Vill du inte ha någon som respekterar dig och älskar dig?
    Jag förstår att det är svårt. Men jag tycker du ska göra slut. Han verkar behöva få leka av sig ett tag till innan han är redo för en seriös relation.
    Och du förtjänar bättre.
  • Fjäril kär

Ärligt talat så har han klart och tydligt sagt att han kommer välja henne (vän) före dig så hur mycket mera bevis behöver du? 

• molly50

Den relation som du och din killkompis verkar ha låter helt normal.
    Och att ha kompisar av motsatt kön säger jag inget om. Men jag tycker att när man lever i ett förhållande så får man sätta gränser.
    T ex så är det inte för mycket begärt att inte låta sina vänner halvligga i sitt knä och sära på deras ben eller skriva till varandra på ett olämpligt sätt.
    Samt att inte utesluta sin partner när man ska umgås.
    Så som din kille beter sig så får man känslan av att det är henne han egentligen vill ha.
  • Anonym (Malin)
    molly50 skrev 2026-05-07 14:00:51 följande:
    Den relation som du och din killkompis verkar ha låter helt normal.
    Och att ha kompisar av motsatt kön säger jag inget om. Men jag tycker att när man lever i ett förhållande så får man sätta gränser.
    T ex så är det inte för mycket begärt att inte låta sina vänner halvligga i sitt knä och sära på deras ben eller skriva till varandra på ett olämpligt sätt.
    Samt att inte utesluta sin partner när man ska umgås.
    Så som din kille beter sig så får man känslan av att det är henne han egentligen vill ha.
    Den känslan får inte jag, han vill absolut ha TS men ha kvar tjejkompisen som en sidekick och själsfrände.

Vissa kvinnor brukar säga "kärlek kommer och går, vänskap består." Sånt säger man bara om man inte är kär på riktigt och det gäller även TS` kille om han väljer vänner före sin flickvän.
  • molly50
    Anonym (Malin) skrev 2026-05-07 19:10:09 följande:
    Den känslan får inte jag, han vill absolut ha TS men ha kvar tjejkompisen som en sidekick och själsfrände.

Vissa kvinnor brukar säga "kärlek kommer och går, vänskap består." Sånt säger man bara om man inte är kär på riktigt och det gäller även TS` kille om han väljer vänner före sin flickvän.
    Men vill han då verkligen ha TS för att han älskar henne eller har han bara henne i väntan på något bättre?
    Det känns lite som att han blev tillsammans med TS för att den här vännen inte ville ha honom.
    Men visst,jag kan ha fel.
  • Anonym (Malin)
    molly50 skrev 2026-05-07 20:08:27 följande:
    Men vill han då verkligen ha TS för att han älskar henne eller har han bara henne i väntan på något bättre?
    Det känns lite som att han blev tillsammans med TS för att den här vännen inte ville ha honom.
    Men visst,jag kan ha fel.
    Svårt att säga! Men att man väljer någon annan om man inte kan få den man vill är ju inget konstigt. Alternativet är att vara ensam resten av livet.

Man hör ofta att någon är ett andrahandsval. Men om man inte kan få sitt förstaval är ju denne inget val längre och andravalet är uppgraderad till första.
  • molly50
    Anonym (Malin) skrev 2026-05-07 21:53:12 följande:
    Svårt att säga! Men att man väljer någon annan om man inte kan få den man vill är ju inget konstigt. Alternativet är att vara ensam resten av livet.

Man hör ofta att någon är ett andrahandsval. Men om man inte kan få sitt förstaval är ju denne inget val längre och andravalet är uppgraderad till första.
    Det är i och för sig sant. Men oavsett så beter han sig ju respektlöst mot TS och bara det är skäl nog att göra slut,tycker jag.
  • Anonym (Betty)

En av grabbarna? För han skickar hjärtan, skriver "jag önskar att du var här", särar på benen, halvligger i soffan på krogen och sitter i knät med dem också?

Svar på tråden Är jag bara nojjig?