• Anonym (Tess)

Är skolpersonal undermänskliga eller inkompetenta när det handlar om oro?

Jag blir nyfiken på t ex lärare som tycker dom har en så bra skola så att dom inte behövt göra en enda orosanmälan under en hel yrkestid för att dom har så bra föräldrar.

Statistiken talar emot dom. Ibland har jag hört att vissa barn utsatts för våld av pappan. Pappan har bekräftat men barnet verkade ju inte må dåligt av detta så då fanns ju ingen oro. 

Så då skulle jag väl påstå att den personen är underkänslig. Och resterande som aldrig haft någon anledning att anmäla oro har ju svårt att se detta och har för lite kunskap i att se detta = inkompetens. 

Hur ser ni på saken? 

• Svar på tråden Är skolpersonal undermänskliga eller inkompetenta när det handlar om oro?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tess) skrev 2026-05-07 14:44:48 följande:

Jag blir nyfiken på t ex lärare som tycker dom har en så bra skola så att dom inte behövt göra en enda orosanmälan under en hel yrkestid för att dom har så bra föräldrar.

Statistiken talar emot dom. Ibland har jag hört att vissa barn utsatts för våld av pappan. Pappan har bekräftat men barnet verkade ju inte må dåligt av detta så då fanns ju ingen oro. 

Så då skulle jag väl påstå att den personen är underkänslig. Och resterande som aldrig haft någon anledning att anmäla oro har ju svårt att se detta och har för lite kunskap i att se detta = inkompetens. 

Hur ser ni på saken? 

Bara för att enskilda lärare aldrig gjort en orosanmälan betyder inte att deras elevers föräldrar är felfria. Det finns ju lärare som gjort många anmälningar, lärare som gjort bara någon enstaka och lärare som aldrig gjort det. 

Sedan har det säkert funnits fall som borde anmälas men aldrig anmäldes. 

Angående att det finns skolor som aldrig gjort någon anmälan under 30-40 år så tror jag inte på det. Men det är inget jag skulle bry mig om. Låt dom tro det. 
  • Anonym (XXX)

Dessutom, de som arbetat ett helt yrkesliv i skolan är ju ganska gamla idag. Och vi hade inte samma syn på uppfostran förr som vi har idag. Många vuxna, både föräldrar och lärare, tyckte säkert att en mer auktoritär uppfostran var bra. Jag försvarar det inte, men det kan vara en förklaring. 

• Anonym (vivi)

De flesta skolor och förskolor har haft anledning att göra en orosanmälan vid något tillfälle. 

Bara för att du inte vet om det eller för att de inte pratar om det med dig betyder inte att det inte skett. De kanske inte tycker att det är din ensak om de har gjort en orosanmälan eller inte, samt att de har tystnadsplikt.

• Anonym (Tess)
    Anonym (vivi) skrev 2026-05-07 15:26:05 följande:

De flesta skolor och förskolor har haft anledning att göra en orosanmälan vid något tillfälle. 

Bara för att du inte vet om det eller för att de inte pratar om det med dig betyder inte att det inte skett. De kanske inte tycker att det är din ensak om de har gjort en orosanmälan eller inte, samt att de har tystnadsplikt.

Jag tillhör kåren? vi pratar inte om vilka utan allmänt. 
  • Anonym (Separerad)

Mina barns pappa har varit den där på pappret bra pappan som alltid är engagerad i barnen, lämnar och hämtar etc. På ytan en jättebra pappa. Under ytan satte han enorm press på våra barn. Om de glömde ett klädesplagg i skolan eller om de inte hittade det fick han världens utbrott på dem. Till sist, i slutet av tredje klass, blev det en orosanmälan pga detta. Den hade kunnat komma betydligt tidigare om inte hans fasad varit så fin.

Pga honom blev det sedan ett par till innan jag och barnen fick hjälp av kommunen att lämna honom för några år sedan. 

• Anonym (X)

Hur ser ni på saken? 

Jag har till och från jobbat lite inom skolan. Vad som har hänt är att någon lärare lyft en oro med elevvårdsteamet. Sedan har någon annan, skolsyster eller rektor tex, gjort själva anmälan till soc.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (X) skrev 2026-05-07 17:56:23 följande:
    Jag har till och från jobbat lite inom skolan. Vad som har hänt är att någon lärare lyft en oro med elevvårdsteamet. Sedan har någon annan, skolsyster eller rektor tex, gjort själva anmälan till soc.
    Fast då har man ju flaggat om att det ska göras. Alla som jobbar är dessutom skyldiga att anmäla, 
  • Anonym (tror)

Hur ser ni på saken? 

Är det vanligt menar du? Eller tänker du på en specifik person som du känner som uttryckt detta?
Svar på tråden Är skolpersonal undermänskliga eller inkompetenta när det handlar om oro?