InteMinFörstaCirkus skrev 2026-05-08 13:05:42 följande:
Det är lite svårt att värdera dina påståenden eftersom vi inte vet om de tester du gjorde faktiskt predikterar något. Grejen med validerade tester som wais är att de korrelerar ganska bra med tex yrkesprestationer, det är därför de används.
Jag är läkare, är ganska uppmärksammad i mitt fält för min forskning och skriver skönlitteratur som har bra betyg på Amazon. Jag har inte gjort wais men en kollega testade mig en gång med några mindre omfattande (men fortfarande validerade) tester och det gick? inte jättebra.
Hennes kommentar var något i stil med: ?ok? jag behöver åtminstone inte anmäla dig till Trafikverket?.
Lyckligtvis kan man klara sig ganska bra i livet även med genomsnittlig intelligens.
Och tvärtom, högt IQ är absolut inte bara bra. Man ser korrelation mellan högt IQ och dåligt mående samt att högt IQ hos kvinnor i högre grad lämnar oss ogifta.
Sen tycker jag dom här testerna är lite knepiga, jag kan tex inte ens stava korrekt men min hjärna ser uppenbarligen lösningar. En del av WAIS handlar om hur bildad man är, andra delar inte. Jag själv har ju inte ens gått ut grundskolan, presterade dåligt på allmänbildningen men mycket bra på annat. Jag har dessutom ADHD och kan hyperfokusera så länge intresse finns men kan omöjligt lära in simpla saker min hjärna tycker är ointressant.
Nu är mitt IQ inte skyhögt men 137 är ändå en bra bit över genomsnittet, och med tanke på hur efterbliven jag känner mig tycker jag det är lite skrämmande. Men som du säger, det säger lite men inte mycket ang hur vi faktiskt presterar i livet.