• Aniiee

Var slutar din familj?

Såg i en annan tråd att det blev lite diskussion om vad en familj är egentligen, och vilka som ingår i den. Två personer hävdar bestämt i den tråden att när man har partner och barn så är ens föräldrar och syskon inte är ens familj längre utan släkt, medan andra tvärt om säger att föräldrar och syskon inte slutar vara ens familj bara för att man inte bor ihop längre, har partner, barn, osv. En person sa också att olika personer tycker olika om vilka som är ens familj och att det kanske beror på vilken relation man har.

Så vad säger du? Vilka är din familj, och vilka är "bara" släkt? Var går så att s äga gränsen, för dig? Är dina föräldrar familj? Mor/farföräldrar? Kusiner?Måste man ha blodsband (eller vara i en relation) för att vara familj eller släkt enligt dig?

Säg din åsikt! Jag är nyfiken.

För mig så är min partner, mina syskon och deras partners och barn min familj, samt ett par "adopterade" vänner. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Var slutar din familj?
  • Virriga Vera

Min familj är mina barn och deras familj, min partner, mina föräldrar (tyvärr avlidna) min syster och hennes partner. Man slutar inte vara familj bara för att man flyttar. Min familj består inte bara av blodsband. Resten är släkt. 

• Anonym (Hmmm)

Min familj är mina föräldrar, mina mor- och farföräldrar (tyvärr avlidna alla fyra numera), de av mina fastrar och kusiner som jag har kontakt med, min bror och mina barn (och sedermera mina eventuella barnbarn). 

För mig är det fullkomligt naturligt att skulle dessa behöva hjälp, någonstans att mellanlanda etc så är de välkomna. 

För ett par år sedan var jag och barnen tvungna att mellanlanda hos mamma i ett par månader och det var självklart. 

Sedan har vi den valda familjen bestående av vänner, sådana som man kan vara ifrån utan kontakt i perioder men som man vet alltid finns där. 

• Ikaros12

Jag gillar tanken att alla som bor under samma tak är familj. Mina föräldrar och syskon är min ursprungsfamilj.

• Anonym (H)

Mina barn, mina föräldrar och mina syskon räknar jag som familj. Detta eftersom vi ses nästsn dagligen, trots att det bara är mina barn jag bor med. Vi har en tät vardaglig kontakt.

• Alvina

Min familj är mina föräldrar och syskon och min make och våra barn. 

• Anonym (xxx)

För mig är mina barn och jag min familj. När jag var gift, var såklart min exman också med i familjen. Och jag accepterar att han idag tycker att han och våra barn är hans familj. Fast i vissa sammanhang fungerar alla vi fyra fortfarande som en familj.

Jag håller med dom som tycker, att föräldrar och syskon inte är "familjen" längre när man väl har fått en egen familj. De är släkt - KÄR släkt om man känner så för dem... men inte familj. Familj är kärnfamiljen.

• Anonym (Anna)

Jag har flera familjer...

Först den som består av blodsband.. Mina barn , mina föräldrar,  min bror och svägerska , mostrar, kusiner , farbröder,  faster , kusinbarn ...  där ingår även min partner och den familjen han har 

Sen min utökade familj som är fd svärmor, mina bonusbarn jag fostrade i 15 år , fd svågern,  exmannen och hela den släkten.  

Sen min valda egna familj av nära vänner av oliks slag som alltid oavsett vad alltid finnas där och som är som systrar och bröder och extra vuxna där vi adopterat varandra . Dom som står kvar och bär mig när livet stormar och blodsband har svikit genom livet .  

• Anonym (Alexandra)

Jag är nog mest fascinerad hur emot folk verkar vara mot ordet "släkt". Det känns nästan som att många blir kränkta av att sortera in nära och kära i det facket, som om det vore ett skällsord och något fult.

Min familj är min man och våra barn. Sen har vi en fin släkt som vi står nära och som är väldigt viktiga för oss. De är inte på nåt sätt sämre eller mindre värda, bara för att de inte är en del av kärnfamiljen. Så ja, jag skulle inte säga att t.ex. mina föräldrar eller min mans syster är en del av vår familj, men de är en del av släkten och väldigt viktiga personer i vårt liv.

• Anonym (Old)

Min familj är min sambo och våra barn. Mina föräldrar och mina syskon är min uppväxtfamilj. Min morbror, farbror, kusiner mm är släkt.

• Anonym (Ritha)

Min familj är min son med flickvän, mina föräldrar, min bror med barn och barnbarn, samt ett par kompisar. 

Mina nära släktingar, snudd på familj, är en moster, en kusin med fru och barn, mitt barns halvbror, min brors fd fru och hennes bror med fru och barn och hans fd fru, samt sonens flickväns syskon och föräldrar. 

Sen kommer övriga släktingar som är min brors fru, övriga kusiner, mostrar, farbröder etc och mitt barns halvbrors mamma och halvsyskon.

It?s complicated 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Alexandra) skrev 2026-05-08 22:55:58 följande:

Jag är nog mest fascinerad hur emot folk verkar vara mot ordet "släkt". Det känns nästan som att många blir kränkta av att sortera in nära och kära i det facket, som om det vore ett skällsord och något fult.

Min familj är min man och våra barn. Sen har vi en fin släkt som vi står nära och som är väldigt viktiga för oss. De är inte på nåt sätt sämre eller mindre värda, bara för att de inte är en del av kärnfamiljen. Så ja, jag skulle inte säga att t.ex. mina föräldrar eller min mans syster är en del av vår familj, men de är en del av släkten och väldigt viktiga personer i vårt liv.

Jag är fascinerad av att du inte verkar klara av att andra definierar ordet familj på ett annat sätt ännu gör. 

Detta är ju en sådan icke-fråga, den påverkar ingenting. Varför ens bry dig om vad andra tycker?

• Fjäril kär

Vad folk definierar som familj, släkt och nära band är ju oerhört flytande och individuellt och beror på omständigheter.  Jag tänker att gränserna är oerhört suddiga eftersom det finns många definitioner på vad familj är.  All familj är inte nödvändigtvis blodsband och tvärtom..  

Min familj är mina barn men också mina föräldrar och min bror. Dom närmaste alltså. 

Släkt är ju också familj men på annat sätt.  

Min svärdotter tillhör familjen även om hon inte är blodsband. 

Så ja allt är relativt för min del. 

• Anonym (Konstigt...)
    Ikaros12 skrev 2026-05-08 20:15:55 följande:

Jag gillar tanken att alla som bor under samma tak är familj. Mina föräldrar och syskon är min ursprungsfamilj.

Så om någon har barn och de inte bor med föräldrarna längre är de inte familj ?

Och om någon har en inneboende är den familj ? 
  • Ikaros12
    Anonym (Konstigt...) skrev 2026-05-09 09:12:14 följande:
    Så om någon har barn och de inte bor med föräldrarna längre är de inte familj ?

Och om någon har en inneboende är den familj ? 

Det har du rätt i. Klart att ett barn som inte kan bo hos sina föräldrar fortfarande måste få känna att de är en del av familjen. Men det fina tycker jag är att det hem barnet flyttar till ser barnet som en del av familjen. I alla fall skulle jag se det barnet som det om det flyttade in hos oss, eftersom jag definierar familj på det sätt som jag säger. Jag vet att många andra ser familj på annat sätt och att det är väldigt viktigt för dem och det respekterar jag. Men i mitt liv känns det mycket enklare och kärleksfullare att ha det synsättet.

Jag personligen skulle inte ha en inneboende om jag inte samtidigt kände att den var en del av familjen. Jag skulle ha den öppenheten från första dagen de flyttade in. Har jag vänner som bor hos mig vill jag att de ska känna sig som en del av familjen. 

• Anonym (Family)

Mycket intressant tanke som jag också tänkt på i vissa trådar. 

Ponera att man tänker att "min familj" är make/maka och ens barn men inte ens föräldrar. Är man familj med sina egna barn när de flyttat hemifrån och fått egna barn då eller upphör "familjen" när de flyttar? För det måste ju bli sama premisser åt andra hållet?

Säger jag att vi ska utv och äta med familjen så kan det lika gärna vara min familj med min respektive och mina barn som att mina föräldrar och syskon med familjer är med. 

Mina föräldrars syskon med familjer är nära släkt, kanske för att det definitionsmässigt också blir för många för att räkna som familj? 

• Fjäril kär

Nu tänker jag högt angående begreppet "släkt" som nån här var inne på  ...

Jag tror många anser släkt är dom man inte har nån särskild nära relation med för att dom antingen bor på långa avstånd och/eller står längre bort i släktledet . Tex kusinbarn,  tremänning,  gammelmormor,  min pappas kusiner,  farmors syskon etc ..  och då kanske det faller sig naturligt att kusinen man vuxit upp med, står nära och umgås med regelbundet är familj då man ändå har en relation som syskon... 

Typ så... 

• Anonym (Em)

För mig är både föräldrar och syskon fortfarande familj fastän jag har man och barn. Men saknar egentligen ett ord som ligger emellan familj och släkt. Större än lilla familjen men närmare än släkten.

Svar på tråden Var slutar din familj?