Är detta verkligen en så märklig hobbie?
Hej Familjeliv. Jag hoppas att ni kan hjälpa till att avgöra en dispyt emellan mig och min fru.
Under många år har jag samlat på avlidna insekter som jag placerar på en duk i en ram som man kan hänga upp på väggen alternativt placera i samlingslådor. Jag upplever de små krabaterna väldigt intressanta och vackra. Min fru och jag har varit i äktenskap i många år och till en början uppskattade hon min hobbie och var ofta med mig i mitt hobbierum när jag ordnade upp allt från vackra fjärilar till skalbaggar i olika kulörer. Förra sommaren överhörde jag en hektisk diskussion emellan två ungdomar som avsåg fästingar. Ungdomarna ansåg att fästingen är en insekt som uppför sig illa och att den bör utgå snarast ur urvalet insekter vi har på planeten. Jag fann detta sorgligt och bestämde mig för att det är mitt ansvar att se till att fästingen får sig en tavla för att få pryda ett museum i framtiden.
Problemet med denna plan var att jag inte kunde finna några avlidna fästingar utomhus. Efter en lång tids sökandes och sommaren som gick mot sitt slut, så gjorde jag en nödlösning. Jag tog med ett urval hem i en plastburk avsedd för insekter. Jag fann mig själv uppskatta sällskapet av djuren och kunde inte riktigt med att utsätta de för lidande. Detta kan jag medge har spårat ut lite mer än förväntat då jag idag har cirka 15 förvaringslösningar fyllda med levande fästingar. Jag har fått en stark anknytning och skulle idag sträcka mig till att jag vill benämna de som husdjur. Min fru är mycket arg och förtvivlad över detta. Hon påstår att fästingarna kommer till att rymma och bosätta sig på vår katt, men det stämmer inte. Jag vårdar alla mina husdjur något otroligt.
Är detta verkligen en så märklig hobbie?