Anonym (Ensam mamma söker) skrev 2026-05-10 11:56:11 följande:
Tack för all fina svar!
Det låter som att vi har väldigt liknande situation, dock har vi inga npf-diagnoser så förstår att det måste ha varit jätttetufft! Jag har inte kunnat sova på 6 år (sen första barnet föddes) vilket gör att man inte mår bra, varit deprimerad och har väldigt lite energi att ge till andra. Jag flyttade också till min mans hemstad, vi har väldigt lite chans till avlastning och driver egna företag så jag har tagit huvudansvaret vad gäller barnen.
Jag tror att energilösheten och ensamheten har gjort att min självkänsla/självförtroende har sjunkit drastiskt, vilket säkert skiner igenom när man samtalar med andra. Det är svårt att ge energi till andra när man själv är i överlevnadsläge. jag tror att "hemligheten" är att man får energi av varandra i interaktioner. Jag är (tror jag) väldigt varm och snäll, men har lite svårt för kallprat och saker som jag tycker är ointressanta. Vi har också bekanta som inte alls avger energi utan tar mycket för att ens hålla igång ett samtal. Om jag tänkte själv på vilka personer jag skulle vilja umgås med så verkar ge glada, varma med mycket energi och social kompetens och stora umgängen, därav svårt att bli deras vän då de har fullt upp 😅 min plan just nu är att "fake it til you make it", alltså ändra min framtoning lite. jag har läst alla inlägg och håller egentligen med men vill komma ur min situation som den är just nu. Tänker att om man fakear sitt självförtroende tex. så kanske man får lite större självförtroende med tiden. Eller om man känns som en "vinnare" så blir man en person som andra vill vara med. Jag tycker själv det låter omoget men människor är flockdjur..
tar gärna emot fler tankar och tips! 💓💓
Ja, verkligen! Min äldsta är också 6år, sömnen har inte varit den bästa och för 1,5år sen gick jag in i väggen. Har brottats med ångest och depression sen dess. Samtidigt tog mitt vikariat slut och var totalt utbränd då jag burit större delen av ansvaret då min sambo var utbränd.
Kändes väldigt jobbigt att sjukskriva mig då, eftersom det var hemmet och min äldstas dignos (som kräver enormt mycket av en) som var anledningen till min utbrändhet.
Självkänslan och självförtroendet har verkligen inte varit på topp och jag känner en ångest över att ta steget till att skaffa vänner.
Min tanke är att söka mig till föreningar som delar mitt intresse. Har själv jobbat med scenkonst innan jag flytta hit och saknat det nästan varje dag, så tanken är att jag ska försöka bli aktiv i teaterföreningen här. känns lättare hitta vänner då man har gemensam nämnare.
Har du något intresse där du känner att du kan hitta likasinnade?