• sunny1

Gravid trots kort lutealfas & icsi, finns det någon som lyckats?

Hej!
    Det framkommer väl av rubriken vad detta handlar om. Jag har en känsla av att jag har kort lutelafas och vi har gjort icsi. På SU kan de inte säga något om denna kombination så jag undrar om det finns någon med samma bekymmer som vi men ändå blivit gravida. Vore kul att få kontakt med någon.
    Kram

• Svar på tråden Gravid trots kort lutealfas & icsi, finns det någon som lyckats?
  • pemi

Jag har kort lutalfas, även om vårt "huvudproblem" är makens simamare. Vi lyckades vid FET efter icsi där de fick ut 26 ägg (9 till frys), fick inte ägg tillbaka den gången pga ohss, men vid FET 1/2 så blev jag ÄNTLIGEN gravid, det var vår 7:e ruvning... Är i v 12 nu.

Fick ta progesteron efter FET pga lutealfasen, annars hade bim varit redan dag 6 efter FET...

pemi

• Skeppet

Hej!

Jag tillhör också den gruppen. Jag blöder redan på dag 10 efter ET. Som kompensation fick jag senast progesteron i injektionsform, dvs min sambo sprutar in det i min muskel via en kanyl. Denna gången funkade det och jag testade + efter 3 färskförsök och ett FET (missfall). Jag är väldigt tacksam att det fanns fler steg att ta än de vanliga progesteronvagiorier som de flesta kvinnor får. Sprutorna har jag tom v. 10 då moderkakan tar över hormonstyrningen.

• Skeppet

Precis som Pemi är vårt huvudproblem min sambos spermier.

• sunny1

Tack för era svar, det ger mig lite hopp Vårt problem är också att det finns för få spermier och de som ändå finns är ganska slöa. Vi har gjort fet nr 2 idag och jag försöker att hålla mig ganska neutral denna gången eftersom vi inte lyckades vi vårt förra fet.

Skeppet: hur kom det sig att du fick progesteron i injektionsform och inte vagitorier? Är det effektivare än vaggisar?

Kram

• pemi

Beror på vad man har för upptag av progesteron. I de allra flesta fall har man lika bra effekt av vagetorier som av sprutor. Men ett fåtal människor tar inte upp vaginala/rectala läkemddel lika bra.

Vaggisarna är ju kraftigt överdoserade och man får i de allra festa fall gott och väl i sig det progesteron man skall ha.

pemi

• sunny1

Tack för ditt svar pemi, du verkar kunna så himla mycket! Var inne och kollade på din presentation, bra redovisning av frågor och svar! En riktig toppentjej verkar du vara! Lycka till med lilla knyttet i magen!

kram

• pemi

Tack sunny1, jag blir rörd!

Har väl snappat upp endel under alla våra försök och även läst mej till en hel del. Är desutom sjuksköterska så lite kunskap har man ju genom yrket. Är bara kul att kunna dela med sig av erfarenheten.

Kram och lycka till nu!

pemi

Svar på tråden Gravid trots kort lutealfas & icsi, finns det någon som lyckats?