• Myran123

Snälla någon, i vilken ordning

Hej på er!

Jag undrar... Idag fick jag min mens och på en vecka ska vi till IVF kliniken för att påbörja vårt första IVFförsök. Hur går det till med sprayningen? Ska jag först ta nässpray, vilken dag i menscykeln? Vilken dag i menscyeln börjar jag med sprutorna? Snälla om ngn kan ge mig ett svar.

kram

• Svar på tråden Snälla någon, i vilken ordning
  • claudius

Hej du skall börja att spraya på ca dag 22( alltså efter mensen) sedan håller man på i nästan 5 veckor och sedan tar man spruta!! Men allt detta för du förklaret av läkeran/barnmorskan!! Lycka till!! Jag skall själv börja med Gonal-f (sprutan ) på onsdag, detta är mitt/våran 2.försök,jag har äggplockning i v. 17!! Hör gärna av dig till mig om jag kan hjälpa dig!!!!! Kram på dig!!!!!!!

• Paulina f69

Det är lite olika på olika kliniker vilket schema de följer. Så helt säkert får du veta av läkaren, hur du ska göra. Jag börjar med nässpray på dag 21. Sprayar i drygt tre veckor, sen koll med blodprov att jag är "nedreglerad". Därpå börjar ta sprutor, varje kväll i 1-2 veckor. Då kollas med ultraljud om äggblåsorna växt till sig som de ska. När de ser redo ut tar jag en "äggmognadsspruta" och dagen efter det är det dags för äggutplock och befruktning. Efter 2-5 dagar sätts ett embryo (förhoppningsvis) tillbaka. Hela processen tar alltså minst fem-sex veckor. Lycka till!

Svar på tråden Snälla någon, i vilken ordning