• Nind

Hjälp mitt barn har kolik!

Hej!

Jag har en liten dotter på snart två och en halv vecka som har börjat få anfall av kolik på nätterna. Hon skriker och har tydligt ont och masserar man hennes mage så fiser hon. Jag har provat mediformdroppar i ett par dagar nu men de verkar inte fungera så bra. Är det någon som har några tips på hur jag kan underlätta för min dotter?!

Kramisar.

• Svar på tråden Hjälp mitt barn har kolik!
  • JohannaAxelsson

Det är dock inte alltid minifom hjälper. Det kan faktiskt ha en motsatt effekt bara så ni är medvetna om det.

• Ead

Min dotter hade kolik i 6 mån. Minifom tyckte inte jag hjälpte ett dugg. Det var bara "rörelse" som hjälpte. dvs. vaggande i vagn, åkande i bil, bärnade i sele på magen. Så att luften "pressas" ut ur magen. det är fruktansvärt jobbigt och frusterande. Blir det för jobbigt kontakta bvc och låt en läkare sjukskriva dig så ni kan vara båda hemma och avlasta varandra. Det känns som en evighet, men det går över till slut. Lycka Till!! Många Kramar!

• lennette

Min dotter som är två och halv månad har kolik, jag ger henne Miniformdroppar och det fungerar jättebra på henne. Det finns en annan sorts droppar som brukar kallas för Pip och Skrik droppar som man kan ge, men de är receptbelagda och behöver skrivas ut av läkare.
    Ta kontakt med BVC först så kanske dom kan hjälpa. Lycka till!

• nallephu

hej ville bara tipsa dig om en jätte bra flaska som jag köpte till min son det är dom här antikolik flaskorna funkar jätte bra var själv orolig att min son skulle få kolik efter som både min sambo och hans bror var kolikbarn.

• lilla rosen

Har du tänkt på att när man ammar så kan barnet få med sig luft. Detta gör att det nästan liknar vid kolik. Låt tösen ligga mellan er i sängen och helst nära dig så hon känner din värme från kroppen. Små bebisar kan inte riktigt kontrollera sin egen kroppstemperatur, så oftast kan de vara kalla om fossingarna. När min son var liten bebis hade jag honom hos mig i sängen och han tryckte alltid fötterna mot min mage. Han var också väldigt bubblig i magen och det gjorde ont. Värme brukar vara den bästa medicinen och det lugnar mycket. Barnet känner också av doften från mamman vilket inger trygghet. Sover barnet i spjälsäng så lägg en tröja nära henne, hon tror att du är med henne hela tiden.
    Hoppas att detta inte vart för krångligt.
    Det är inte roligt alls när ens eget hjärtegryn har ont och skriker.
    Kram

• lindagumman

Vår son hade en lindrig typ av kolik, dvs han skrek ca 1-3 timmar per kväll under ca 4 månader. Det var jobbigt det med, och minifomdroppar hjälpte bara lite... vi gav honom massage på magen, och tryckte upp hans knän mot magen med ganska stor tryck. Ibland kunde det komma så mycket gaser att man undrade hur det var möjligt på en sån liten!! Jag var lite för mesig, men min man kunde trycka ut mängder. Fast det krävs lite träning för att få till det. Sonen verkade tycka det lättade då!

Men helt bra blir hon kanske inte på några månader, och det känns som en evighet, som ead också skrev... Blir det för jobbigt så ta rådet med sjukskrivningen! Men avvakta minifomdropparnas inverkan först tycker jag!

Lycka till, jag lider med er!

• Rose2013
    Alla ni med kolikbarn som somnar i vagnen eller i bilen - har ni provat Babyrocker? Det är en apparat som spänns fast på barnvagnen eller sängen och vibrerar. Den har hjälpt många föräldrar till barn med kolik att få en lugnare tillvaro. Läs mer på www.babyrocker.se 
  • Bebisjuli06

Min son hade kolik i 5 månader. Han skrek dygnet runt. Det var fruktansvärt. Vi gick på akupunktur med honom samt gav honom miniform och sempers magdroppar. Nu hade han en väldigt kraftig kolik så tyvärr hjälpte varken dropparna eller akupunkturen så värst mycket men det kanske funkar för andra?!

• Rose2013
    Rose2013 skrev 2013-01-30 14:03:23 följande:
    Alla ni med kolikbarn som somnar i vagnen eller i bilen - har ni provat Babyrocker? Det är en apparat som spänns fast på barnvagnen eller sängen och vibrerar. Den har hjälpt många föräldrar till barn med kolik att få en lugnare tillvaro. Läs mer på www.babyrocker.se 
    Hemsidan har nu bytt adress till www.babyrocker.n.nu
    Innehållet och hjälpen till ditt kolikbarn är dock densamma. Välkommen att prova på.
  • Mammatilltindra

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men ammar du eller ger ersättning?

Ifall du ger ersättning, vad har du för flaska?

Dr browns flaskor tycker jag är den bästa för att minimera att bebisen sväljer luft.

Sedan så är windi pysventil bra att prova ifall hon har mycket gaser.

Försök att rapa henne ofta så luften kommer upp.

Kör du D-dropparna från bvc? Vet att många bebisar brukar få ont i magen av dom, gaser vet jag inte. Men kan kanske prova o vara utan några dagar för att se? Om så skulle vara fallet så finns andra droppar av annat märke att köpa.

Några tips bara från mig, inte säkert det funkar för alla men jag delar mina erfarenheter.

Min dotter var väldigt skrikig ett tag och jag misstänkte kolik men det gick över efter någon vecka, så det kändes skönt. Det är väldigt jobbigt att se sin lilla ha ont o kvi sig :/ Jag provade sempers magdroppar också och dom har fungerat bra för oss.

Jag hoppas det ger med sig snart, lycka till!

Svar på tråden Hjälp mitt barn har kolik!