• Celice

"råkar" inte bli gravid

Jag vet inte om detta kanske är en dum fråga,men jag frågar på ändå.
    Jag tog min sista p-spruta dec 04,hade p-piller fram till april -05. Sen har jag inte haft skydd sen dess. Vet att det tar lång tid för kroppen att komma igång igen,och jag hade stegring på Äl-stickan i höstas, har även kännt av ägglossningen 3 gånger sen i höstas.
    Jag o min sambo har inte försäkt på något sätt att bli gravida eftersom jag inte vetat om min kropp "fungerat" efter sprutan eller ej. Har sagt att vi ska börja på riktigt i sommar om inget händer tills dess.
    Man läser ju överallt, -hoppsan blev gravid, -de va inte meningen....
    Men varför blir inte jag bli gravid?
    Jag vet att de gånger jag haft äl så har vi haft sex 1-2 gånger...är de kanske för lite?
    Tacksam för svar...Kram på er!

• Svar på tråden "råkar" inte bli gravid
  • Duckan74

Det är ju så olika för alla. Jag kastade mina piller i november och har inte heller råkat bli gravid. Mensen kom igång med detsamma och allt verkar funka, men inget har hänt. Antar att det bara är att vänta?

• Celice

Det hade varit intressant o veta vad det är som gör att vissa kan ju bara få en puss o bli gravida andra får vänta i all evighet...!

• Småtokig

Vet att det kan ta 1-3 år innan kroppen är helt återställd efter p-sprutan..

• Hannnas

Ja... även om man "prickar" ÄL så är det bara 20% chans att det befruktas ändå... sen är ju risken för riiiiktigt tidigt mf 50%... så det är inte alls konstigt att du inte blivit gravid än ... det sägs ju att det i regel tar 6 mån innan man blir gravid från det att man börjar...

Men ja, jag blev gravid direkt... mf tyvärr ;-(... o nu får vi se vas om händer här på nästa "första försök"...

• LillaAnna72

Läser också alltid om folk som "råkat" bli gravida, bara för att de missat ett piller eller så,...
    Jag och maken har försökt sedan 2004 (juli) och ännu inte blivit gravida. Har nu påbörjat utredning. Spermaprov och blodprov visade inget konstigt. Allt set normalt ut enligt vår läkare.
    Ska och spola äggledana samt kontraströntgas i veckan... får se om det tar sig efter det.
    Redan i maj hoppas vår läkare påbörja någon sorts behandling för att hjälpa oss på traven.... Spännande!
    Vi började inte försöka "på riktigt", men äl-test och temp förrän i maj-05... snart ett år alltså!

• Celice

Ja, de är ju det man vet, att de tar si och så lång tid och när de fortfarande inte hänt något blir man fundersam och funderar lite till och till sist går man in i väggen och orkar inte med att fundera mer...tills nu när jag i helgen va på 30 års fest där ALLA utom vi nyss hade fått barn elr va gravida! Kändes såå!

• LillaAnna72

Celice. Själv ser jag bara bebisar och gravidmagar nu för tiden! Alla blir gravida utom jag känns det som. I min vänkrets är de flesta inne på andra barnet och det känns ju inte så skoj precis. Men snart är det vår tur ska du se.

Var inte rädd att söka hjälp, det lugnar att gå prata med en som kan dessa grejer och kan berätta att vi inte alls är onormala på något sätt. Var rädd inför utredningen, men känner mig så lycklig att den är i gång nu.

• Celice

Tack Loppan för dina uppflyftande ord!
    Jag har länge funderat på om jag kanske borde gå till gyn o se till att allt står rätt till, men eftersom jag haft sprutan har jag inte kännt att jag haft befogenheten till det.
    Men går man till sin vanliga barnmorska, eller går man till mödravården? Har inte så bra koll känner jag.

• Mamsing

Jag tog min sista spruta dec 04 och har inte heller lyckats bli gravid. Ändå fick jag en pojk lätt som en plätt innan. Jag blev gravid på en p-pillerblödning tom.

P-spruta är ett rent h*lvete.
    Hoppas verkligen det "tar" sig snart för dig!

Kika gärna in här:
    www.familjeliv.se/Forum-1-2/m7731843.html

• LillaAnna72

Celice: Jag gick inte till bm utan beställde tid på en fertilitetsklinik på en gång. Den jag och maken går på samarbetar med Landstinget och därmet gäller högkostnadskortet, dvs du betalar aldrig över 900 kr! Detta är i stockholm, men bor du på mindre ort ska du nog vända dig till din bm så hjälper hon dig vidare!.
    Lycka till.

• midsomer

Kära barnplanerare! Dom som 'råkar' bli gravida är ju nästan bara dom (nu kommer vissa avsky mig för att jag säger detta)som inte är mitt uppe i det och som inte fokuserar på det. Jag blev väldigt 'lätt' gravid tidigare, när jag inte hade en tanke på att bli med barn. Och även om många avskyr att höra det, inklusive jag själv, så tror jag att det handlar mycket om det. (Därför är FL-sidan egentligen ett moment 22.) Men det är säkert så att vissa är mer eller mindre påverkbara utav detta också.

Men till slut så händer det bara. Även oss!!

• Duckan74

Midsomer, tror du har alldeles rätt. Jag har försökt att tänka att "blir det så blir det", men omedvetet går jag säkert och tänker på att NU kanske det fastnade nån varje månad och så blir det en slags stress och press.

Svar på tråden "råkar" inte bli gravid