• cenno

En tråd för ivf-skadade gravida med överdriven oro

Hej!

Jag har äntligen blivit gravid och är nu i vecka nio.
    Men jag är så orolig hela tiden. Man har ju på något sätt vant sig vid att det är något fel med barna alstrandet efter flera års fruktlösa försök och även misslyckade IVF-behandlingar.
    Just nu har jag dessutom lite brunaktiga flytningar vilket inte gör att jag mår bättre. På vul såg allt dock helt normalt ut.
    Hoppas på att hitta några här som kan peppa och lugna och tipsa mig igenom denna lyckliga men jobbiga tid. Någon mer som känner som jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-22 22:03:04:
    Nu har jag gått in i vecka 15, så den riskablaste tiden är över. Det känns skönt, men är fortfarand inte riktigt lugn.

kramar till er alla!

• Svar på tråden En tråd för ivf-skadade gravida med överdriven oro
  • lindaiv
    Hejsan alla goa å stöttande FL´vänninor... .

Gjorde ju vul idag på HS, grät fr pendeln å upp ( tur man kan ha solbrillor...).

MEN det visade sig att det fanns LIVPregnant Smiley & den mätte 13mm å jag är i V 7+6

( har allså byte på Söndagar, praktiskt).

BM. Gisela var helt underbar....

Tack tjejer för suport Sweden

Nu ska jag hoppa över i en "vi fr svårt att få barn , väntar barn tråd" / Vi ses......

...bara längtar efter en liten( som givetvis blir stor oxå
  • lindaiv
    Hejsan alla goa å stöttande FL´vänninor... .

Gjorde ju vul idag på HS, grät fr pendeln å upp ( tur man kan ha solbrillor...).

MEN det visade sig att det fanns LIVPregnant Smiley & den mätte 13mm å jag är i V 7+6

( har allså byte på Söndagar, praktiskt).

BM. Gisela var helt underbar....

Nu ska jag hoppa över i "denna"( ska försöka hålla mig till en..) väntar barn tråd"

/ Vi ses......
  • majsan2

Hej tjejer!! Härligt att höra Linda att det gick bra!!! Kul, nu kan du njuta! Jag hade också BM Gisela på HS vid IVF och hon var helt underbar tyckte jag med!! Verkligen omtänksam!

Zumna: vad bra att du får göra NUPP! Låter som du får en spännande födelsedag, det är såå kul att få se den lill*!

Niko, låter härligt med landet, nu får vi alla njuta ordentligt i helgen i det fina vädret vi ska ha!!!

• lindaiv

Oj.... lite fel i det sista fr mig.... kopierade fel ( måste kolla upp dettta Hm.... )

Fundersam

• Handygirl

Linda: Bättre två ggr än ingen gång! Och som sagt: GRATTIS!

Niko: åååh, vad det låter härligt att vara på landet! Njut njut njut!

Zumna: Kul att få göra Nupp på sin födelsedag! Det är säkert ett gott tecken!

Själv fick jag nyss veta att jag fått kallelse till NUPP! Är så himla glad, fick tid den 12/7, fyra dar innan vi åker utomlands. Himla skönt! Fast... nu när man är i nojträsket... tänk om det blir tokhög risk, då måste jag väl få göra fvp innan jag åker? Ska vara borta i två veckor, det kommer ju att bli en mardröm i så fall. Nån som vet hur sent man kan göra fvp? Jag kommer den 12:e att vara på 12+4, o kommer hem 15+1 på kvällen. Hoppas hoppas att det går att ordna ett ilprov i så fall. Annars känns ju Nuppet ganska meningslöst.

• Niko

Handygirl: Skönt att du fått tid till Nupp Det kommer att gå fin-fint tror jag. Men eftersom även jag var nojig frågade jag min BM på Mama mia, inför nupp-et, och hon svarade att om man får ett "dåligt" resultat erbjuds man ett Moderkaksprov ganska omgående (det kan man göra en snabbanalys för ex Downs S. på som man får svar på inom ett-par-tre dagar) Vet ej hur snabbt man kan erbjudas FVP? Men det kommer inte att behövas ska du se

Kram

Niko.

• beibikär

Hej!
    TS, personligen kan jag mycket väl känna igen mej i det du skriver i trådstarten! Nu har jag då äntligen fått min prinsessa och märker att det inte har gått obemärkt förbi en allt vad man gått igenom...
    Därför klampar jag in så här i er tråd och vill tipsa om en msn-grupp som kan vara/bli aktuell för nån av er härinne. Gruppen är stängd för allmänheten men alla ansökningar från ivf-föräldrar godkänns. Än så länge är vi inte många medlemmar men nånstans ska man börja och vi blir ju fler hela tiden som gör ivf el nån typ av fertilitetsbehandling, och som lyckas...
    Välkomna att registrera er på : groups.msn.com/ivfmammor

• Niko

Hej Alla!

Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen!

Själv njuter jag av semestern, badar och slappar i största allmännhet. Kände sparkar (eller bubbel snarare) från bebisen igår!!! Kändes helt overkligt, graviditeten i sig självt har varit målet hela tiden. Och det var som att jag för första gången riktigt insåg att det faktiskt kommer att komma en bebis oxå.

Handygirl: Lycka till på Nupp-et på onsdag (var det va?) !

Kram

Niko.

• Kos94

Hej hej!
    Eftersom att jag är lite ny på det här med graviditet har jag kanske en lite dum fråga, men jag ställer den i alla fall! Är själv i v. 6+3

Får alla göra Nupp test?

Kramizar

• majsan2

Kos94, det är ingen dum fråga alls! Alla får inte göra NUPP test utan det beror på ålder och var i sverige man bor. Olika landsting har olika regler. Men jag tror att det bör gå att göra det privat om man inte får det via sitt landsting. Du kan fråga vid inskrivning hos din BM!

• Handygirl

WOW! Häftigt NIKO! Vill också känna sparkar. Jag har lite fladder så o då, men det kan väl inte kännas så tidigt.
    Japp, det är på onsdag jag gör NUPP. Känns som en evighet dit, men det är ju bara två dar. O i morrn kommer jag ha fullt upp hela dan, skönt att distrahera sig lite.

Nån som såg programmet på kanal 5 igår? Precious babies hette det. Handlade om IVF. Lite konstigt var det, för de verkar inte alls ha samma system som vi, de sprayade tex inte, utan injecerade hela tiden, och de verkar inte frysa några embryon, trots flera befruktade, och när de sen skulle testa måste de åka t kliniken o ta blodprov, o sen vänta i sex timmar på svar.
    Men det var kul att se utifrån på nåt sätt, tex ÄP som man ju var lite groggy under själv. Tror det kommer fler avsnitt.

KOS: Som Majsan säger beror det på var man bor. I Sthlm får alla över 35 göra det gratis, andra fårå betala 2000 kr tror jag. Men på andra ställen verkar det inte alls vara självklart om man är 35. Kolla m din BM.

• Zumna

Handygirl, det är olika bara om man väljer att göra IVF tex i Danmark, som vi gjorde.
    Jag har inte sprayat en enda gång utan injicerade även det preparat som jag använde för nedreglering. Jättehärligt tyckte jag, en spruta på morgonen och sen inget mer...
    Har aldrig hört talas om att man gör det i Sverige, men det finns kanske undantag här också.

Jag såg inte själv programmet utan såg här på FL att det hade varit. Lite retligt att missa för det är ju som du säger, intressant att se hur det går till även om det inte är exakt samma procedur som i Sverige... Säker en hel del saker som man inte tänkte på när man var mitt uppe i allt... Håller tummarna för att det går bra på NUPP:et på onsdag..

KOS94. Inga frågor är för dumma....det är bara att fråga på..det är alltid någon här som vet.....
    Kikade in lite i ditt krypin och du verkar vara skåning precis som jag...
    Såg inte hur gammal eller ung du är... men NUPP i Skåne erbjuds alla som är över 33, om jag minns rätt. Jag blev själv erbjuden det så fort jag ringde BM för inskrivning. Jag hör till Landskrona, men jobbar 50 m från KK i Lund så jag valde att göra NUPP här i stället. Fick dessutom remiss för trippeltest, som senare ändrades av BM på NUPP:et till en remiss för dubbeltest, Detta vägs ihop med NUPP:et precis som KUB, men KUB görs inte inom Region Skåne. Tror att det faktiskt är samma hormon som mäts i blodprovet när man gör dubbeltest som när man gör KUB, men jag är inte helt säker.

Hoppas att jag inte rörde till det för mycket för dig nu...

Härligt med sparkar, Niko. Tycker själv att jag kännt lite "fladder" de senaste dagarna, men försöker intala mig att det bara är önsketänkande.. Men igår fick jag en liten, liten buff....stannade till så häpen jag blev, men har antagligen inbillat mig det också. Har moderkakan fram och ganska lågt ner så jag borde inte känna nåt ännu, men man vet ju aldrig...

Kram på er tjejer!!

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • Kos94

mysan2 & handygirl:

Tack! Det är ju så mycket som är nytt så man blir ju helt snurrig när man skall försöka komma ihåg allt! Tack för att ni är här så att jag kan fråga!

Zumna:

Visst är jag skånetös...tillhör Eslövskommun...och fyller 31 i sommar...så jag är väl inte berättigad NUPPtestet då, jag får väl fråga BM vid inskrivningen den 10/8. Får nog börja skriva ner lite frågor som jag har till henne...annars är det väl lätt att man glömmer dem!

• Vilgotha

Kos...jag fick remiss till NUPP men det är inte säkert jag blir beviljade det för det. Men där var en hel radda anledningar till det så vi får vänta och se

• Vilgotha

Kallelsen kom idag, till ul v. 13

• Niko

Hej
    Hoppas allt är bra med er!
    Jag slappar på i semestern Magen växer och bebisen sprattlar.

Handygirl: Hoppas att det gick bra på Nuppet!

Kram
    från Niko.

• Mrs J

Hej, hej
    Känns som att tråden går på sparlåga minst sagt. Jag håller mest till inne på tråden "vi från svårt att få barn..."

Niko- känner du redan sparkar-lyckost där
    Jag inbillar mig att jag kan ha känt lite av barnet, typ som pirr i magen, men definitivt ingen riktig spark ännu.

Nästa vecka ska jag på stora UL. Ska bli så spännande
    Niko- har du varit på UL ännu?

Jag går på semester på fredag. Äntligen- fyra veckors ledighet...

Hoppas att ni alla har det bra.

Kram Mrs J (v 17+0)

• Niko

Mrs J: Ok, "vi från svårt att få barn..." ska kika in där oxå? Skönt med semester
    Jag ska på "riktiga" UL-et nästa fredag, ska bli superspännande. Sparkarna är mest som en fisk som sprattlar till? inga riktiga sparkar ännu, men min mage är superstor, hur är det med er andra?

Kram,

Niko.

Svar på tråden En tråd för ivf-skadade gravida med överdriven oro