• Mire

Smålandsvilla eller hjältevadshus???

Hejsan!! Vi har börjat fundera på att bygga ett hus istället för att leta efter ett begagnat.
    Men jag undrar lite över priser för hjältevadshusen?? Smålandsvillan visar ju sina priser på nätet men kostar hjältevadshusen nåt liknande eller är dom mycket dyrare??

Jag har skickat efter kataloger o så men är så nyfiken och vill veta nu med detsamma.

Ni som byggt något av dessa hus har ni något att säga om tex ni är nöjda eller missnöjda med något osv.

• Svar på tråden Smålandsvilla eller hjältevadshus???
  • nilha

hjältevadshus kallar sin grund för varmgrund = isolerad kryp/torpargrund.

De husfirmor som bygger volymhus (ex. älvsbyhus, smålandsvillan, hjältevad) har aldrig platta på mark för det går inte säger de.

Tänk på att med krypgrund kan golven svaja lite när man går.

• längtarefterbarn

Nu är jag lite lost i samtalet. Ingår grunden i hjältevadshus priser?

• querer

Vi hade samma funderingar om dessa två. Vi valde hjältevad å är så nöjda. Vi tog reda lite vad som gällde de olika. Vi kom fram till att det blir samma pris ungefär. S.villan tar betalt för alla småsaker som målning av hus plan ändringar. Det gjorde inte H.hus det var inräknat i deras pris. Visst kostade det lite med planändringarna men inte mkt och vi ändrade en heldel . S.villan har lågt grundpris jämfört med H.hus men med alla tillval så är du i slutändan på samma pris nivå.
    Lyck till i husdjunglen.

• querer

läst i några inlägg om grunder. Vi har torpagrund till vårt hjältevadshus. Så det kan man välja själv. Ta reda på vad det är för mark du bygger på bara. Vi har väldigt lerigt här så då tyckte vi att det var bättre med torpagrund.

• Salmiak6

Det allra bästa och mest prisvärda huset jag vet är eksjöhus kvadraten! Snacka om yta för pengarna och bra planlösning!

• Nallemajatjejen

Så vitt jag vet så byggs alla modulhus på krypgrund (vilket är så gott som detsamma som torpagrund) Enligt tillvekrarna går det inte att bygga modulhus på någon annan grund. Nackdelen med krypgrunderna är ju att Det lätt blir mögel i golvet eftersom nybyggda hus är så välisolerade och inte släpper igenom fukten. Hjältevadshus har löst detta med en avfuktare. Om man skall bygga på krypgrund/torpargrund som idag anses lite riskfyllt och sedan åtgärda bort problemen med hjälp av avfuktare det tivsatar de lärde om. De som bygger på platta hävdar ju bestämt att det är fel att bygga hus på en grund som man vet ökar risken för fukt/mögelskador. Själv vet jag inte eftersom jag inte är utbildad på ämmnet.

Förövrigt har vi också tittat på hjältevadshus och smålandsvillan. Men vi undersöker även andra alternativ.

• Mire
    På torsdag ska vi träffa en försäljare för smålandsvillan. Det ska bli spännande. vi ska räkna lite kalkyler och så. Dom har en tomt som vi är intresserade av på öland.....Även hjältevadshus han en tomt i färjestaden på öland som kan vara intressant oxå. Fast deras tomt och husen är ju litegranna dyrare, men tomten ligger rätt så bra...

• Mire

Engående hjältevadshusen Oxeln och Enen.

Nån som vet vad de kostar??

• Runeberg

Jag skulle satsa på att hitta ett gammalt hus, man får så mycket mer för pengarna. Vårt hus är putsat i timmerstomme från slutet av 1800-talet och utbyggt 1930 och 1950. Stort hus på 350kvm uthus och 2000kvm trädgård. Håller värmen bra eftersom det är timrat = låg energikostnad. Uppvärmt med ved. Välskött, kräver ingen omedelbar renovering. Fina trägolv...
    Vi har nog hittat vårt drömhus och priset är nog det bästa 550.000.
    Jag är själv arkitekt och kan ju således en hel del om hus. Det finns arkitektritade kataloghus också, men vill man ha ett gammaldags hus skulle jag ut och leta efter gamla hus. Det är så mycket man var duktigare och nogrannare med förr.
    Titta in i galleriet på vårt hus!

• Mire

Oj jag det var jättefint!! Men där vi vill bo så hittar man inga bra hus för vettig peng så att säga. Vi var nyss o tittade på ett hus på 87 kvm som ligger 1 mil utanför kalmar. Utgångspriset var 850 000. Vi la oss på 1225 000. Det såldes för 1500 000. Helt sjukt med tanke på storleken och inte speciellt bra läge heller.

Sen är det så att vi behöver nog ha ett lite nyare hus då varken jag eller min sambo är så jätteduktiga på att renovera o greja. Fast vi känner ju en murare, en elektriker och andra som kan bygga. Så lite hjälp skulle vi ju kunna få.

• Runeberg

Kanske blev vårt hus billigt för att det är speciellt, många vill ju bo i "vanliga" hus. Att vara händig är ju bra om man köper ett äldre hus. Både min mans familj och min familj är superhändiga så vi har bra backup om det behöver göras något.
    Lycka till med att hitta tomt och hus!

• Nallemajatjejen

Runeberg.
    Den typen av hus du talar om skulle här där vi bo gå på säkert över 3 miljoner då bor vi ändå 3 mil utanför göteborg. Några vänner till oss köpte ett mellanstort äldre hus för 1,5 miljon för 2 år sedan och de har lagt ner massor med pengar på renovering (de bevarar den gamla stilen - huset är från början av 1900 talet tror jag) och är säkert uppe i långt över det som det kostar att bygga ett nytt hus.

• Mire
    Ingen som vet vad Hjältevads "Enen" och "oxeln"? kostar i standardutrustning
  • ang

vi byggde ett sjödalshus. vi har inte krypgrund utan platta på mark med golvvärme i hela huset. jag rekommenderar det varmt

• Nallemajatjejen

Mire
    Sök på www.byggahus.se eller fråga där... Kan nog vara större chans att få svar där...

• Mire

Jo jag har precis loggat in mig på bygganytt.com, hoppas på lite svar där oxå.

Jag har precis pratat med en på hjältevadshus och Enen (planlösning 2) i standardutrustning på den tomt som i så fall är aktuell + grunden blir nästan 1,9 miljoner. Det är lite för mycket för oss. 

• Mire
    ang-- Vad kostade ert hus om jag får fråga. Min sambo är inne på platta på mark med golvvärme, men det låter väldigt dyrt tycker jag. Vad kostar en platta på mark (ca 120 kvm) och golvvärme?
  • Småtokig

Mire

Vi valde till Golvvärme som extra tillval på offerten på Vårat hjältevadshus.. det kostade nästan 50 000 kr extra.. och då på en krypgrund.

• Karin811

Jag skulle personligen aldrig välja Hjältevadshus. Har fått väldigt dåligt intryck av dem!! Välj Myresjöhus eller deras ?lillasyster? Smålandsvillan så vet du att de med säkerhet bygger klart i dessa osäkra tider. Du får även vad du betalar för. Det får du inte hos Hjältevadshus. Oinredd övervåning verkar vara Hjältevadshus standard med ett lockpris som sedan blir mycket högre för att överhuvudtaget få något fint hus. Otrevliga är dessutom Hjältevadssäljaren här och visst även känd för att sabotera för andra husleverantörer genom att bla göra sig av med deras skyltar och skylta upp andras tomter med sina skyltar. Så otroligt oseriöst beteende!

Svar på tråden Smålandsvilla eller hjältevadshus???