• Loppeloppan

    Sprutorna på flyget

    Detta är kanske en helknäpp fråga, men jag måste ställa den.
    Under den perioden då jag ska börja med sprutorna kommer jag att flyga till och från Stockholm. Kan det bli problem att ha dem i packningen? Alltså i kontrollen? Diabetiker gör det väl hela tiden, så det borde ju inte vara något problem. Är ändå bara tvungen att fråga. Så man inte åker fast för narkotikabrott eller något Fast numera används ju i och för sig "pennor". När jag gjorde mina första icsi var man ju som värsta pundaren och knackade bort luftbubblor ur en riktigt spruta!

  • Svar på tråden Sprutorna på flyget
  • Teälskare

    Hej min lilla "FD pundare"...hihihi...här glider jag in på ett bananskal och tänker och tror att om du har sprutorna i handbagaget och visar dem i kontrollen så ska det inte vara ngn fara...lufttrycket kan nog inte göra något med sprutorna!

    Puss på dig gumman!

  • Fru Hope

    Loppeloppan,
    När jag skulle flyga ringde jag flygbolaget och kollade. Dom sa åt mig att ha sprutorna i handbagaget. Men det är nog rätt klokt att kolla innan. Jag gjorde det eftersom jag var rädd att dom skulle ta dom, vad gör man då????

    Lycka till.
    Kram Fru Hope

  • Maria73a

    Jag ringde faktiskt Öresundskliniken och frågade och de sa att det finns ett intyg som de kan utfärda. Kanske vore en idé att få tag på ett sånt intyg?

    //Maria

  • Kusin Knase

    Jag fick höra att jag kunde ha sprutorna (pennorna) i handbagaget men att jag skulle ha kanylerna i resväskan... Fast det gällde iofs en resa utom EU (men sen behövde jag inga sprutor under min resa ändå).

  • Loppeloppan

    Tack för era svar!
    Jag ska kolla med flygbolaget.
    Då var ju inte frågan så knasig ändå

  • izadora

    Ett tips är att fixa ett intyg på engelska från din läkare på vad för läkemedel det är du har med dig. Tror inte att det är kanylerna i sig det blir problem för utan just innehållet i penorna. Läkemedel heter ju inte likadant överallt i världen
    Trevlig Resa!

  • Kusin Knase

    loppeloppan: Nej då, frågan var inte knasig!


    iza: Man får ju inte ens ha nagelsax i bagaget (om man reser utomlands iaf) så det är inte säkert att man får ha sprutnålar heller.

  • Maria73a

    När det gäller handbagage eller resväska så påpekade min bm på kliniken att handbagaget vore bäst för man vill ju inte BLI AV med sprutorna. Resväskor försvinner ju ibland och det vore ju en smärre katastrof...

  • Annse71

    När jag gjorde vårt senaste IVF-försök så var jag tvungen att flyga till Finland med SAS.
    På grund av att det dessutom skulle mellanlandas på Arlanda så vågade jag absolut inte ha sprutorna i handbagaget. Jag bad min gynläkare på orten att skriva ett intyg på att jag var tvungen att ha både penna, kanyler och läkemedel i handbagaget. Vid genomlysningen så sa jag att jag hade sprutor i handbagetet och ingenstans behövde jag visa upp mitt intyg eller visa mina pennor...så mycket med den säkerheten.

    MEN jag skulle aldrig flyga utan ett intyg bakom mig. Har en gång blivit frångtagen just en liten sax i Tyskland som någon nämnde och det skulle ju vara katastrof om någon tog sprutorna, då får man ju börja om från början igen.

  • Lucifina

    Det är metallen i kanylerna som kan ge utslag vid röntgen av handbagaget och som säkerhetspersonalen kan störa sig på. Jag är diabetiker och har alltid kanyler o pennor och flyger en hel del.
    Sällan händer något MEN jag har ALLTID ett intyg från läkare med i plånboken, ibland har jag visat det och då är det aldrig något problem. Min rekommendation är att ska du flyga regelbundet skaffa ett intyg.

  • Kos94

    Hej hopp alla glada!
    Jobbar själv på Falck security ( vi står i säkerhetskontrollen på Sturup och Arlanda) så jag ringde ut till dem och hörde vad som gällde. Svaret jag fick (frågade ang. diabetessprutorna eftersom att de ser lika dana ut) var att behövde man medicinen så var det ok att ha den i handbagaget.
     

  • izadora

    Har man intyg med sig om innehållet i sprutorna tror jag inte de bryr sig ang kanylerna. har man bara en massa kanyler tror jag inte de gillar det, sen kan man ju orsaka större personskada med en nagelsax än med de kanylerna man har till "pennorna"

  • majsan2

    jag kollade med min klink under min behandling och dom rekommenderar absolut att ha ett intyg med sig om man ska ut och resa med spruta (även inom Sverige). Så det är nog bäst att gardera sig tror jag!

  • Loppeloppan

    Tack för era svar!

    Pratade med cura och de sa att det inte behövdes intyg men att jag kunde ha med IVF-schemat.

    Jag ska flyga med Fly Me och han jag pratade med verkade inte ha koll. Jag förklarade att det var hormonsprutor - pennor som diabetiker har - och att jag gärna tog med intyg från kliniken. Han bad mig vänta och återkom efter en lång stund och sa att de föredrog att jag checkade in grejerna i min vanliga resväska. Han sa att eftersom jag inte bhövde grejerna på planet så skulle jag heller inte ha dem i handbagaget. Jag påpekade att bagage ibland försvinner, men det verkade inte spela någon roll.

    Kollade sen på deras hemsida och enligt deras (och EUs) standardregler så får man ha med sig grejerna i handbagaet eftersom det är läkemedel.

    Orkar inte fråga runt mer, blev lite sur över svaret jag fick. Jag packar ner sakerna i resväskan och hoppas att väskan kommer som den ska. Det är ju trots allt inte vanligt att väskor försvinner. Och skulle det vara så illa så får jag ringa cura när jag väl är i Stockholm. VIll inte råka ut för strul i kontrollen.

    Tack igen för era svar!

  • rödbetan

    Jag var i Spanien hade ett läkarintyg med mig.. men var inget problem alls i tullen..

  • Maria73a

    Loppeloppan, Fly Me tappade bort min pappas väska i julas och var JÄTTETASKIGA när de inte ville hjälpa oss att få väskan (som hade hamnat i Göteborg i stället för i Malmö) - de vägrade att skicka väskan med ett annat plan trots att detta var ca. en vecka före jul och väskan innehöll alla våra JULKLAPPAR! Himla dåligt. Pappa fick väskan när han kom hem till Stockholm och vi fick vara utan klapparna på julafton...

    Det var nära att vi gick ut i kvällspressen med historien - tänk vilken bra artikel det hade blivit med en gråtande familj utan julklappar på självaste julafton! Men det blev aldrig av. Men nu har jag åtminstone skrivit det här. Och du, säkrast är nog att ta sprutorna i handväskan...

    //Maria

  • Mirakela2

    Jag flög med sprutor och intyg, men ingenting hände. Det kändes ialla fall tryggt med intyget ifall att..

  • Loppeloppan

    På Fly Mes hemsida står det följande hänvisning till EU-förordningen;

    Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

    - Vassa föremål, oavsett längd, som kan användas som stickvapen. Undantagna är sprutor som innehas för medicinskt bruk. (Detta är ett tilläggskrav som tillämpas i Sverige och i många andra länder).

    Alltså borde det inte vara något problem att flyga med sprutorna. Fasen, blir ju skitnervös när jag läser ditt inlägg, Maria. Jag tänker nog om och tar dem i handbagaget ändå.

    Tack för era svar och synpunkter.

  • BodyIsYourTemple

    Hej!

    Jag vet inte hur gammal denna tråd är, men jag undrar vilka läkemedel ni hade med er på flyget - Gonal-f, Fyremadel, Orgalutran, Ganirelix?
    Jag behöver nämligen skicka medicin med posten eftersom det blev brådskande, men barnmorskan menade att man inte kan skicka medicinen med posten eftersom den ska vara kyld.
    Tänker samma "problematik" blir det väl när man flyger, då är ju inte medicinen kyld heller direkt.

    Tack för svar! 

  • Dustpuppy
    BodyIsYourTemple skrev 2022-08-22 14:58:25 följande:

    Hej!

    Jag vet inte hur gammal denna tråd är, men jag undrar vilka läkemedel ni hade med er på flyget - Gonal-f, Fyremadel, Orgalutran, Ganirelix?
    Jag behöver nämligen skicka medicin med posten eftersom det blev brådskande, men barnmorskan menade att man inte kan skicka medicinen med posten eftersom den ska vara kyld.
    Tänker samma "problematik" blir det väl när man flyger, då är ju inte medicinen kyld heller direkt.

    Tack för svar! 


    Med flyget kan du ta med sprutorna i en liten isolerad väska och det blir inte så lång tid utan kyla. Med posten kan det värsta fall bli liggande utan kyla i dagar. 
Svar på tråden Sprutorna på flyget