• Ellisen

ramsor när man hoppar långhopprep?

När jag var liten hade vi alltid massa ramsor som man sa när vi hoppade långhopprep. Men de är puts väck bortglömda! Behöver hjälp, då min systerdotter har lärt sig hoppa långhopprep!

Kommer ihåg lite vagt att man hade någon a,b,c ramsa...

Tacksam för tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-28 11:13:59:
    Ni får gärna skriva själva ramsan om ni kommer ihåg den...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-28 11:14:03:
    Ni får gärna skriva själva ramsan om ni kommer ihåg den...

• Svar på tråden ramsor när man hoppar långhopprep?
  • eija

Mina tjejer brukar hoppa hopprep, och de hoppar bl.a. "Bondtolvan", "Putte, Putte Kock", "Strömmen" och "Klockan". Kommer inte ihåg fler just nu. Hoppade också mycket hopprep när jag var liten, men kommer inte heller ihåg ramsorna.

• Ellisen

ni får gärna skriva själva ramsan om ni kommer ihåg den...

• Ellisen

oj det blev dubbelt på alla ställen

• eija

"Putte, Putte Kock" tippade 1, x, 2, 1, x, 2. Hoppa 1 på ett ben, sen kryss, och sen på två ben.
    "Fru Klack åt o drack nagellack", tills hon sprack (vänder sig om och sätter benet över så man får repet mellan benen).
    "Kapten Krok, vad ska vi göra"? Hög, låg, vagga, orm. Snurra sedan jättefort. Om det blir ex. låg så ska man hoppa "lågt".
    "Bondtolvan"; Spring först igenom repet, på 1:an; ett hopp med handen på axeln. 2:an; hoppa ett hopp med ena handen på axeln, andra hoppet med andra handen på axeln. 3:an: Kors med armarna på bröstet. 4:an: hoppa, klappa 4 ggr. framför o bakom. 5:an: "Gör allt från början till slut".
    Nu minns jag tyvärr inte resten på bondtolvan, jag kan ju fråga mina flickor då jag får möjlighet.

• Ellisen

tack så mycket

Finns det några fler ramsor där ute?

• wasi

Det finns någon med nalle Puh..minns dock inte riktigt hur den går..den börjar med "nalle puh hoppar in just nu" och sen ska man hoppa på ett ben och en massa andra saker....sen slutar den med "nalle puh hoppar ut"

• eija

Min yngsta tjej kunde några fler "ramsor"... "ABC"; Man hoppar alfabetet, den bokstav man "missar/nuddar" på ska man välja ett namn på. Tex. "Fredrik, Fredrik älskar du mig, svara ärligt ja eller nej". Snurra sen fort och hoppa ja, nej, ja, nej...
    Sen finns det "Salt, peppar, kanot"; den bokstav man missar/nuddar på ska man välja namn, ort, djur, och det man ska sälja på. Tex. "jag heter Amanda, min man heter Albin, vi bor i Amsterdam, vi har en apa som heter Apis, vi säljer apelsiner", hoppa sen ut.

• wasi

Åhh, minns "ABC" såå väl!
    Den hoppade vi mycket..man ville ju verkligen hela tiden veta om den man var kär i var kär tillbaka. Eftersom man hade olika man var kär i olika veckor så blev det mycket sånt. *minns*

• jasseminne

Karlssons klister roliga magister hög låg orm eller vaga hög lågorm eller vaga hög...

• twistedsocks

Har elever som hoppar:

Hej, mister Franken-stanken, vad vill du ha? Hög, låg, vagga, hoppa in.

ABC hoppar de också som ovan, men istället för att fråga om någon är kär i en, frågar de till exempel: Häst, häst, får jag rida på dig, svara ärligt ja eller nej. ja, nej, ja, nej etc.

Svar på tråden ramsor när man hoppar långhopprep?