• J Sjuksköterska

Prolaktinvärde

Hej!!

slutade med mina p piller i aug 05, fick inte i gång min mens bara lite blödningar med 40-70 dagar i mellan sökte då gyn o de tog diverse prover det visade sig att mitt prolaktinvärde var förhöjt låg 1 a gången på 44, 2 a på 48 3dje på 41. Är nu överremiterad till medicin o endokrinmottagning där de vill göra en MR rtg o efter detta behandla med Plavidel. Någon som har erfarenheter kommer mensen igång direkt efter på börjad behandling? graviditetsproblematik?? något annat man bör tänka på?? Tack på förhand.

• Svar på tråden Prolaktinvärde
  • Gnista

Jag fick pravidel efter konstaterat för högt prolaktinvärde (tror det låg på 28 resp. 41, två olika tillfällen) efter fertilitetsutredning hösten 2002. Gjorde MR skalle som visade något assymetrisk hypofysstjälk, men inget som man kunde (eller ens behövde) åtgärda. Jag har alltid haft lite oregelbunden mens (22-34 dagar). Den blev inte mer regelbunden efter insättning av pravidel (som jag fortfarande äter). Jag har gjort två inseminationer, 1 IVF och fyra ICSI med en graviditet som slutade med missfall som resultat. Vid ev. graviditet ska dosen av pravidel justeras, eftersom hormonet (prolaktin alltså) påverkar graviditet och amning i hög grad.
    /Gnista

Svar på tråden Prolaktinvärde