• camben

ÄL temperatur

Jag undrar om det där med att mäta sin temperatur funkar för någon av er? Jag har mätt min temp i 3 veckor nu och har inte haft samma temp en enda gång?
    Vad jag har kunnat läsa mig till så ska temperaturen gå upp 0,5-1 grad precis efter ägglossning...stämmer det?
    Tacksam för svar
    Kramar Cam

• Svar på tråden ÄL temperatur
  • Maxie

Hej,
    Jo jag tempar och ligger på 36,2 el 36,3 mellan mens och äl. Sen går den upp till 36,5 - 36,8 nån dag efter äl. Tempar du samma tid på dygnet varje dag? För en del går tempen upp bara ett par tiondelar och då är det ju svårare att förstå att man haft äl. Hur långa cykler brukar du ha?

Maxie

• Kimmis

Jag har ett jättebra knep!
    Man kan kolla "muffslemmet" (förlåt för mitt äckliga ordval) varje dag, det funkade för mig!
    Man tar lite på pekfingret och tummen o pressar ihop, har man inte ÄL så är det vitt, tjockt och grynigt, har man ÄL så är det genomskinligt, slemmigt och det blir trådar av det om man tar isär fingrarna.
    Hoppas ni förstår hur jag menade, är så dålig på att förklara.
    Men det funkade verkligen på dagen!

• Linha

Det finns en jättebra hemsida där man kan lägga in sin egen tempkurva och så ritar den in där det troligtvis är ÄL www.fertilityfriend.com Blir mycket lättare än när man själv ska granska tempförändringarna.

Tempen är låg innan ÄL stiger när man haft ÄL och är hög fram tills man får mens då den skjunker igen. Men det är inga stora temperaturförändringar så ta tempen på ungefär samma tid och direkt när du vaknar annars kan det bi fel.

• camben

Tack för bra svar
    Vill vara lite förberedd inför nästa försök i slutet av sommaren. Det tog över 2 år för mig att bli gravid med min dotter, fast då skedde det 'på naturlig väg' dvs ingen medicinering edyl. Denna gång tänker vi ta hjälp så fort vi får om det inte 'tar sig själv'. Är det ett år man måste försöka innan man få hjälp? Finns det privatkliniker om man inte vill vänta så länge? Är det dyrt?

• Billan n

camben:ja dom säger vell att man ska ha försökt i ett år men du kan få hjälp tidigare,när jag va på mitt 8:e försök så sökte jag hjälp,dom kan ju inte veta hur länge ni har försökt så lägg på ett par månader bara...det där om privatkliniker har vi oxå kollat upp,det är ingen väntetid där kanske en månad eller nått och att befrukta ett ägg skulle kosta 28 000 kr då får du ett försök..
    sök på barnlöshet så kommer det upp massa sånna kliniker,priset varierar

lycka till

• Emmiez

Hejsan!
    Jag mätte temperaturen för något år sedan, men den hoppade upp och ner aldeles för mycket så jag gav upp det.
    Hade en väldigt dålig temp också som kunde skilja massa precis efter varandra också, men jag skaffade en ny o den strulade med.
    Har ingen äl vet inte om det är därför tempen inte var stabil..

Lycka till

• stina 76

Emmiez: JA orsaken till att tempen skuttade upp och ner för dig är just att du inte hade ngn ÄL. Det är en av fördelarna med temp.metoden, att man får veta om man har ÄL överhuvudtaget. MEN msn måste ta tempen samma tid varje morgon innan man går upp, vid sovmorgon får man helt enkelt ställa klockan, ta tempen å sedan somna om igen.

• Emmiez

Ja jag antog att det var för att jag inte har äl, men det löser sig nog någon gång

• camben

Sen i måndags har börjat ta tempen på morgonen vid ungefär samma tid och SE då blev det helt plötsligt mer stabilt! Varierar bara mellan 0,1-0,2 grader. Förrut tog jag tempen mellan 18-00 på kvällen...tack igen för info

Svar på tråden ÄL temperatur